• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glas och porslin i husbilen

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Hej alla Damer! (och ev intresserade Herrar)

Vi har fått vår nya husbil i augusti och är helt oerfarna att kuska runt på vägarna. Dessutom måsta man ju vara rädd om grejorna i skåpen. Vi har gått över från båt till husbil och det är ju lite annorlunda när man ska stuva in glas och porslin i skåpen. Ställer man bara in allt som hemma i köket så får man ju ett skrammel som man väl inte kan stå ut med. Dessutom kanske man får porslinskross. Jag är jättetacksam för tips från er. Annars så påminner ju husbilsåkandet om båtlivet.

Bortsett från detta så tycker jag det är jättemysigt att vara ute med husbilen. Än så länge har det ju bara varit ett par gånger under hösten, men nu väntar vi på våren.

Jag hoppas också på ett livligt erfarenhetsutbyte via denna tråd.

Agneta

:singing-icon: :music-icon:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Glas och porslin i husbilen

Hej!
Hoppas att en gubbe kan få komma med en erfarenhet.
Vi har köpt servis och "glas" på Biltema Sverige
Sök på servis och sedan på plastglas och bläddra nedåt.
Vi ville inte ha riktiga glas och porslin i bilen beroende på att barnbarnen inte skulle lyckas krossa något (gäller även överåriga pojkar).
Dessutom är dessa mindre skramliga och betydligt lättare.
Det är inte samma känsla att använda dessa som riktigt porslin och glas men de praktiska fördelarna överväger.
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Vi har valt alternativet med riktigt glas och porslin.......varför sänka nivån när man är ute och besöker fina och trevliga platser....

För att råda bot på skramlet inköptes på Jysk ett par rullar "antiglid-duk" som vi klippte till så att de passar in på hyllorna och det blev tyst i skåpen. OBS! Köp inte duken på husvagnsbutiken.....där kostar den mångfalt!

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

Glas och koppar kan förvaras genom att ett par bitar liggunderlag limmas ihop till lagom tjocklek. Sedan sågas hål i lämplig diameter upp med hjälp av hålsåg så att varje glas får sitt fack. Inget skrammel och ingen risk för kross men utrymmeskrävande jämfört med att stapla i varandra.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Visst skall man ha riktiga grejör i bilen..det smakar inte lika dan med plasten..och än så länge så har inte jag några problem med skrammel:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Visst är vi märkliga till sättet när vi i husbil är.

Vatten kan man dricka ur ganska enkelt glas (plast).
Ölen hinner inte alltid mellanlanda.
Vinet måste drickas ur oförfalskat glas.
Men måste läppar baddas av linne i servett?
Och är ett tal till kvinnan, ett måste även här?
Visst vi måste hålla stilen, sa han med blanka ögon
och överkroppen bar.

Varför skrevs detta? Ja säg det.

God natt från farbror Claes.

 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

Hej!
Vi gör så att vi drar runt lite papper på våra glas i bilen, sedan placerar vi dem tätt tillsammans med plastmuggar så att det inte skramlar under färd. Vi använder mest plast material med tanke på vikten.
Men dricksglas och vinglas vill vi i äkta glas. Det känns liksom lite godare då.Vidare kan man ha en s.k halkskydd.
Det finns även till båt glashållare i teak, som skulle kunna passa. Det hade vi i lådorna på vår båt.

MVH
Maxen

MVH
Maxen
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

"Smaken är som baken, delad"

Vi tycker att det funkar bra med servis och "glas" i plast. Det finns faktiska ganska bra plastsaker numera. Vi valde detta med tanke på vikten och slippa ev. kross.

Men vi har full förståelse för de som väljer riktigt porslin och glas.
Det är nog svårt att ge råd om vad som är bäst, för det handlar ju mycket om vad som känns rätt för var och en.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Jag kan inte alls förstå de gamla snobbiga fördomarna mot plastglas, tallrikar och annat husgeråd i plast och, att det man äter och dricker skulle smaka sämre än ur gamla utrangerade grejor av glas och porslin. Tungt, ömtåligt och opraktiskt inom camping och friluftsliv.

Och hur är det med vinet? Inte kan man väl köpa lådvin då heller!? Ur pappkartong med plastpåse! Nej det är klart att det måste vara ur tunga, äkta glasflaskor. Som förr i världen! Då allt var bättre!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Hejsan Jappe,

Den Belgiska lagen mot övervikt har dramatisk förändrad sen 080115. Besikningen av husbilar ska göras med 100% fylda tankar såväl vatten - bränsle - gas osv. Detta resulterar med att många blir tvunget att minska på antal passagerare som får finnas med, varje person (barn inkluderad) räknas som 75kg medelvikt.​

Varning !!!

Nu har Belgiska staten bestämd att det inte är genomförbart att göra sådana inspektioner så lösning blev att polisen ska utföra vikt kontroler efter motorvägar på husbilar året runt, detta med omedelbar verkan. En viss övervikt kommer att tolereras men räkna med att det inte blir billigt, övervikt = höga böter, och som alla vet betalar utlänningar cash på platsen.

Nu tillbaks tills inlägget. Med anledningen av ovanstående använder jag för att minska på vikten pappersliknande tallrikar - glas (egentligen känner man inte att man äter - dricker ur plast för dom ser ut som äkta porslin) dom är engångs och man slipper disken, frugan ska ha det lungt också någon gång eller hur :rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Glas och porslin i husbilen

Tack för varningen Belgien 1, men jag kör inte genomgående med kristallglas, bara till vin och grogg. Till annat använder jag vanligt glas och porslin.

Har även med plast- och papperstallrikar och plastmuggar, används dock sällan faktiskt, är inte rädd för att diska, gör det själv, måste vara rent i "hemmet"!

Min lilla "övernattningsbil" är inte lätt att överlasta, så jag kan unna mig lite lyx.

Jappe
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Glas och porslin i husbilen

Vi använder det mesta i plast: Det fungerar hur bra som helst för oss, det finns
så många fina modeller på serviser och glas nu för tiden.

:mat: Lena
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

Hej!

Jag har idag varit och inhandlat servis på Biltema - riktigt snygg med prästkragar i mitten och en orange kant ytterst - fanns både i stora tallrikar, assietter och skålar samt serveringsfat. Låg i 6-pack. Materialet heter melamin och tål även maskindisk.

Tallrikar 6-pack kostade 50 kr, assietterna 6-pack 40 kr samt skålar 6-pack 50 kr.

Jag känner mig i alla fall nöjd med mitt inköp.

Hälsningar från ett vårligt Halmstad - just nu plus 5,5 grader.

Marie :mh3:
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Glas och porslin i husbilen

Är det servisen som är ny för iår?Jag skulle in kolla på en ny servis som jag ej ha sett förut.
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Glas och porslin i husbilen

Hej Susanne!

Ja den är ny för i år - finns inte på Biltemas hemsida.

Marie
 
Toppen