• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generator laddar ej.

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Efter en veckas stillestånd på min Fiat Ducato 2,8 Jtd 2006 lyste laddningslampan vid start. Efter ett tiotal start och stopp slocknade lampan så nu fungerar det igen men detta har hänt en gång tidigare i år så något är inte bra i laddsystemet.

Felet uppstår bara efter ett längre stillestånd. Hoppas på bra bra tips om var jag ska leta efter felet.

Med vänlig hälsning Roger
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Generator laddar ej.

Det finns en firma i Oxie utan för Malmö som säljer dessa .Minns inte namnet.Ska det funka till ducato måste man åka dit med bilen så dom kan läsa av bilens mjukvara sen ska den skickas till tillverkaren och bla bla bla .Det räcker inte med uppdatering .
Den kostade 9000 plus moms verkstadsnetto.Det är dåligt tycker jag .Funkar dåligt till Volvo åxå .Sveriges vanligaste bil.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Hej,
Vi har en Laika med Fiat Multijet 160 3.0l. År 2010
Bilen har stått ute under tak i vinter och provstartats några gånger utan problem. Underhållsladdning har varit anslutet hela vintern för både bodels och bilbatteri. Kombiladdare.
När jag nu startar bilen så går den i gång direkt helt normalt och tomgången ligger på ca: 700 varv
Efter ca. 1 minut ökar tomgångsvarvet av sig självt till ca: 1200 varv och efter ytterligare några minuter tändes batterisymbolen på instr. panelen.

Jag har bytt batteri med samma resultat. Jag kollade upp batterispänningen med motorn avstängd som var 12,5 Volt. Startar jag motorn är det fortfarande 12,5 Volt. Borde vara ca. 14 Volt om batteriet får laddning från generatorn.

Jag har kollat spänningen vid laddning från 230V och då visar batteriet 14 Volt.

Felet borde i så fall vara generatorn eller laddningsrelät.
Jag har lossat kablarna till generatorn och gjort rent ... men ingen skillnad.
Både plus och styrkabel.

Var sitter laddningsrelät på denna bil? Fiat Multijet 160
Tacksam för tips relaterat till nämnda symptom.

Mvh
Per-Åke Jansson
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I generatorn.
Olika styrningar av laddning finns men på din -10
borde den ske från en styrenhet som bevakar flera
parametrar i andra styrenheter.

Har du testat att låta den stå på tomgången en stund
och i samband med detta ha helljuset påslaget?
 
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Generator laddar ej.

Hej,
Vi har en Laika med Fiat Multijet 160 3.0l. År 2010
Bilen har stått ute under tak i vinter och provstartats några gånger utan problem. Underhållsladdning har varit anslutet hela vintern för både bodels och bilbatteri. Kombiladdare.
När jag nu startar bilen så går den i gång direkt helt normalt och tomgången ligger på ca: 700 varv
Efter ca. 1 minut ökar tomgångsvarvet av sig självt till ca: 1200 varv och efter ytterligare några minuter tändes batterisymbolen på instr. panelen.

Jag har bytt batteri med samma resultat. Jag kollade upp batterispänningen med motorn avstängd som var 12,5 Volt. Startar jag motorn är det fortfarande 12,5 Volt. Borde vara ca. 14 Volt om batteriet får laddning från generatorn.

Jag har kollat spänningen vid laddning från 230V och då visar batteriet 14 Volt.

Felet borde i så fall vara generatorn eller laddningsrelät.
Jag har lossat kablarna till generatorn och gjort rent ... men ingen skillnad.
Både plus och styrkabel.

Var sitter laddningsrelät på denna bil? Fiat Multijet 160
Tacksam för tips relaterat till nämnda symptom.

Mvh
Per-Åke Jansson

Jag hade samma problem som du beskriver försökte med allt men det ända som tillslut funkade var och byta generator.
Har kollat runt mycket efter det lägsta priset en verkstad ville ha 12000kr föratt byta generator. Tillslut hittade jag en verkstad som tog 4501kr för generator och byte. 1.5 timmar arbete
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Jag hade samma problem som du beskriver försökte med allt men det ända som tillslut funkade var och byta generator.
Har kollat runt mycket efter det lägsta priset en verkstad ville ha 12000kr föratt byta generator. Tillslut hittade jag en verkstad som tog 4501kr för generator och byte. 1.5 timmar arbete

Jag fortsätter idag att kolla upp generatorn. Fick tips om att kolen kunde hänga sig efter vinterns stillestånd. Ärj, rost, oxid.....

Jag ombads att knacka försiktigt på generator och om möjlig försöka få ut kolen.

Enligt uppgift så är likriktare och laddningsrelä inbyggt i generatorn??

Men som sagt ... det slutar väl med ett generatorbyte.

Visserligen trångt... men att plocka ut generatorn är ingen vetenskap.
Rimligt med 1,5 tim jobb eftersom startsträckan för alla jobb är 1 tim
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Re: Generator laddar ej.

I generatorn.
Olika styrningar av laddning finns men på din -10
borde den ske från en styrenhet som bevakar flera
parametrar i andra styrenheter.

Har du testat att låta den stå på tomgången en stund
och i samband med detta ha helljuset påslaget?

Tack för tipset!
Skall testa detta
mvh
Per-åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Generator laddar ej.

Nesten alle generatorer i biler i dag har regulatoren innebygget, den styrer magnetiseringen av rotoren via de to slepekull som sitter i samme bro som regulatoren. Er en fingernem så klarer en å pille ut regulatorbroen uten å ta generatoren ut av bilen - den sitter oftest med to skruer. En kan kjøpe regulatorbroen som løs del, de fleste merkeverksteder tilbyr ikke dette. Biltema har et utvalg av slike for endel standard generatorer, det kan være en løsning.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Nesten alle generatorer i biler i dag har regulatoren innebygget, den styrer magnetiseringen av rotoren via de to slepekull som sitter i samme bro som regulatoren. Er en fingernem så klarer en å pille ut regulatorbroen uten å ta generatoren ut av bilen - den sitter oftest med to skruer. En kan kjøpe regulatorbroen som løs del, de fleste merkeverksteder tilbyr ikke dette. Biltema har et utvalg av slike for endel standard generatorer, det kan være en løsning.

Det stämmer att gaveln med regulator på generatorn går att ta bort utan att demontera hela generatorn.
Men den sitter så illa till att den operationen kräver en lift så det blir en tur till verkstan nästa vecka.

mvh
Per-Åke
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Ytterligare en fundering varför generatorn inte laddar motorbatteriet.
Jag har lyckats få tag i ett EL- schema från Laika Italien som visar den elektronik som försörjer bodelen samt laddningsförfarandet av motorbatteriet och bodelsbatteriet. Motorbatteriet och bodels-bateriet laddas ju antingen från 230V-laddaren eller motor-generatorn via avskiljare beroende om motorn är igång.

Det som bekymrar mig när man ser på schemat är att anslutningen till generatorn tycks gå via denna bodelselektronik. Vilket innebär att ett det förmodade generatorfelet kan likväl vara ett fel i "bodelselektroniken"???.
Var har generatorkabeln i bodelselektroniken att göra?

Om man betänker vad som varit aktivt under avställningen under vintern så är det inte generatorn utan laddningskretsarna i bodelselektroniken som kämpat med motorbatteriet i 20 graders kyla.
Här kan något ha hänt i synnerhet när generator kabeln är involverad i denna elektronik.
Kan det vara så att styrspänningen till generatorn går via bodelselektroniken så att generatorn inte laddar batteriet om 230V-laddaren laddaren är aktiv mot motorbatteriet? Om motorn är igång och 230V anslutet borde det vara så.
Då kan det finnas en säkring för styrspänningen till generatorn.

De blir att gå igenom alla dessa säkringar i laddningsketsarna.
"Generatorfelet" kan vara så löjligt att det inte sker någon laddning av motorbatteriet p.g.a ett säkringsfel i bodelselektroniken.

Har någon några synpunkter på detta?

Edit:
Efter mätningar och genomgång av ketsschemat konstaterade jag att D+
som är symbolen för styrspänningen till generatorn inte påverkas av bodelselektroniken.
Märkligt är dock att D+ finns angivet på schemat på flera ställen.
Man detta menar man säkert "utgång från tändningslåset" i Italien.

D+ finns inte som anslutning på generatorn i denna husbil eftersom generatorn har inbyggd laddningsregulator ("laddningsrelä"). Endast
plus kabeln till batteriet och senseledningen till laddningslampan finns på denna generator.
Så det är bara att konstatera att en 4 år gammal generator har gjort sitt
och redo för utbyte. Möjligen kan enbart den inbyggda regulatorn bytas.
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Jag lämnade in vår Laika till vår lokala bilverkstad i Kil som tog hem både en komplett generator (6000 kr) och en lös laddningsregulator (650 kr) som är monterad på generatorn men går att byta.
Verkstan började med att byta regulatorn i den gamla generatorn vilket visade sig vara tillräckligt så kostnaden stannade på 650 kr plus jobb 1400 kr.

Frågan kvarstår fortfarande om laddningsregulatorn i generatorn mår dåligt av att bakvägen få i sig hela vinterns underhållsladdningar av både bodels- och bilbatteri?
Flera husbilsägare med "nya" husbilar har ju råkat ut för samma sak efter "vinterladdningen" med den skillnaden att verkstan då direkt kastat sig över en komplett generator och presenterat en faktura på 8 -10000 kr.

Nästa vinter så tar jag ur båda batterierna från husbilen och underhållsladdar i uppvärmt (svalt) utrymme.

/Per-Åke
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

..................Frågan kvarstår fortfarande om laddningsregulatorn i generatorn mår dåligt av att bakvägen få i sig hela vinterns underhållsladdningar av både bodels- och bilbatteri?

/Per-Åke

Nja det funkar inte riktigt så. Finns massor av anledningar till att möget går sönder. Detta var en http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/578227, dom bilar jag haft har jag ombordladdaren anslutet hela säsongen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Nu har jag i o f inte läst hela tråden, men har du kontrollerat att laddningslampan lyser när tändning är påslagen. Strömmen genom denna går till D+ på generatorn för att förse generatorn med magnetisringsström. Är lampan trasig så är det inte säkert att generatorn börjar ladda om motorn stått stilla länge då magnetismen i rotorn )remanensen) försvunnit.

D+ betecknas även som 61 i vissa kopplingscheman.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Nu har jag i o f inte läst hela tråden, men har du kontrollerat att laddningslampan lyser när tändning är påslagen. Strömmen genom denna går till D+ på generatorn för att förse generatorn med magnetisringsström. Är lampan trasig så är det inte säkert att generatorn börjar ladda om motorn stått stilla länge då magnetismen i rotorn )remanensen) försvunnit.

D+ betecknas även som 61 i vissa kopplingscheman.

Den aktuella generatorn har endast plusledning från batteriet ansluten samt en ledning från laddningslampan. Laddningslampan lyste vid påslag av tändningen. I så fall magnetiseringsström.
När motorn startades slocknade laddningslampan för att åter tändas med motorn igång efter ca 1 minut och fortsatt tänd.

Felet fanns i detta fall i laddningsregulatorn som är fastskruvad på gaveln av generatorn. Det räckte denna gång att endast byta regulatorn eftersom själva generatorn var hel.
 
F

F.d. 50018

Guest
Hei Perjan.

Dette symptomet du beskriver har jeg nå på min Burstner Nexxo 2011.
Jeg starter motoren på tomgang 700 o/min, og den "trapper" gradvis opp turtallet til ca. 1200 o/min.
Etter ca. 1-2 minutter lysere ladelampa. Jeg måler da ca. 12,4v på batteriet.
Jeg gir motoren et lite "blipp" med gassen, ca. 1500/1600 o/min, og ladinga starter.

Har nettop bestilt meg ny spenningsregulator på 14,4volt (Originalt 14 volt), og satser på at skifte av denne skal gjøre susen.

Mvh.
Kairo
Haugesund
Norge
 
Toppen