• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generator laddar ej.

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Efter en veckas stillestånd på min Fiat Ducato 2,8 Jtd 2006 lyste laddningslampan vid start. Efter ett tiotal start och stopp slocknade lampan så nu fungerar det igen men detta har hänt en gång tidigare i år så något är inte bra i laddsystemet.

Felet uppstår bara efter ett längre stillestånd. Hoppas på bra bra tips om var jag ska leta efter felet.

Med vänlig hälsning Roger
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Efter en veckas stillestånd på min Fiat Ducato 2,8 Jtd 2006 lyste laddningslampan vid start. Efter ett tiotal start och stopp slocknade lampan så nu fungerar det igen men detta har hänt en gång tidigare i år så något är inte bra i laddsystemet.

Felet uppstår bara efter ett längre stillestånd. Hoppas på bra bra tips om var jag ska leta efter felet.

Med vänlig hälsning Roger
Hej om man vill kolla utgående spänning när motorn går kan man använda sig av en voltmätare, den utgående volten från generatorn skall då ligga mellan 13,8-14,2volt kan gå upp till14,5... man kan mäta direkt på polerna på batteriet...Soliga hälsningar Håkan
 
Senast ändrad:

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Hej: Polskorna är rengjorda och jag har mätt med voltmätare och såg på den att generatorn inte laddade när felet uppträdde.
Vet någon var laddningsrelät sitter på ducato 2.8 -06 (mätarställning 2800 mil)

MVh Roger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Generator laddar ej.

Hej kolla den sk styrkabel den som kommer från tändningen eller laddlampan kan bero på dålig kontakt oxid .har för mej att laddrelät sitter i generatorn eller på lycka till
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Generator laddar ej.

På en så ny bil borde väl inte kolen vara slut,testa att sätt på att förbrukare samtidigt så generatorn får jobba maximalt.Kan funka om det endast händer efter ett lite längre stillestånd. Heljus,högsta fläkt,elstolar,eluppvärmda speglar..mm
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.671
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Lyser laddningslampan alltid när du vrider om startnyckeln i första läget, dvs innan du startat motorn ? Gör den inte det kan det hända att generatorn inte börjar ladda, för stömmen genom lampan går via kolen genom rotorn och magnetiserar den ! Generatorn kan iofs börja ladda ändå pga remanent (kvarvarande) magntism men om den stått länge har kanske den försvunnit. Kolla kolen, även om de inte är utslitna så kan de kärva i sina hållare så att det ger sporadisk kontakt.
// göte J
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Tack för tipsen, vi är ute på vägarna nu och laddningen fungerar bra när bilen används regelbundet.
Får kolla upp era tips när jag kommer hem. Fiaten har ett Kabehus med laddströmfördelare och den har en tunn röd elkabel som går mellan startmotorn och laddströmfördelaren, undrar vad den har för funktion.

Laddningslampan lyser alltid när jag vrider om startnyckeln.
Sist när felet upträdde hade jag kylen på 12 volt när jag startade så generatorn hade fått ladda för fullt om det fungerat. Det känns som det är magnetiseringsproblem.

Tack, tar gärna emot fler tips eller funderingar
MVH Roger
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Hej,
ett gammalt inlägg vaknade till när jag upplevde samma sak efter att husbilen stått stilla i 3 månader dock hade motorn varit i gång varannan vecka med olika resultat på laddningen och indikeringen av detta.
Mätning av laddningseffekt visade på noll laddning, 11,7 volt då motorn var igång. Felsökning med datorprogram via uttaget visade inga fel!
En indikering att något var fel var dock den höga tomgången samt så kändes en lukt av något bränt.
Slutresultatet blev att en 5 år gammal generator är kaputt på en 2009 års Fiat Ducato med 2,3 Mjet motor som gått 5800 mil. Inte kul när man precis ska köra till Tyskland och julmarknaderna. Som grädde på moset kom beskedet att denna Bosch generator inte finns tillgänglig i Sverige utan man letar efter en just nu i Tyskland, det sägs att 2,3 motorn är en ovanlig motor med denna typ av generator! Hallå, är det bara jag som har en Bürstner Ixeo med denna motor?
Ser framemot era kommentarer!

Hälsningar,
Nisse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.648
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Generator laddar ej.

Hej, bara en fundering.
Finns det ingen renodlad bilelektrikerfirma i din närhet. De brukar kunna laga och renovera en generator i stället för att bara konstatera att den är trasig och beställa en helt ny för montering (reservdelsbytare). Det är ytterst sällan som en generator är så trasig att den inte går att renovera och få gång igen för en hyffsad summa, särskillt när Fiat inte ens har en sådan på lagerhyllan.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Hej, bara en fundering.
Finns det ingen renodlad bilelektrikerfirma i din närhet. De brukar kunna laga och renovera en generator i stället för att bara konstatera att den är trasig och beställa en helt ny för montering (reservdelsbytare). Det är ytterst sällan som en generator är så trasig att den inte går att renovera och få gång igen för en hyffsad summa, särskillt när Fiat inte ens har en sådan på lagerhyllan.

M.v.h. JANKRO.

Hej, tyvärr är transportsträckan för lång att köra till en sådan firma på bara batteriet men jag kommer att ta hand om den utbyta generatorn och få den servad eftersom det inte fanns några utbytes på marknaden.
Mvh,
Nisse
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Är det bara gamla gubbar som svarar här? Det är inte lätt att hänga med, det har länge varit kopplat som det beskrivs i flera inlägg. Men sedan några år tillbaka så kan lampan vara kopplad lite annorlunda. Har nyligen haft problem med en bil där Stop lampan och Batterilampan tändes omedelbart efter att motorn dragit igång. Förstod då att det inte kunde vara kopplat som det alltid varit tidigare. Kunde sedan starta många gånger under dagen men då tändes dom inte. Det kan vara kopplat som på bilden och då kan man styra generatorn så att om motorn inte är uppe i arbetstemperatur så laddar den inte för fullt, eller ihop med någon annan parameter. Fick denna felkod DTC P2502 [ZJ, Z6]
 

Bilagor

  • Generator.JPG
    Generator.JPG
    36,8 KB · Visningar: 75

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.648
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Generator laddar ej.

Är det bara gamla gubbar som svarar här? Det är inte lätt att hänga med.
DTC P2502 [ZJ, Z6]
---------------------------------------------------------------------
Hejsan Dethleff, de flesta inläggen med äldre tänkande på inkoppling/matning av generatorn är över fem år sedan de skrevs, så kunskapen om nya (onödiga ?) krångelfunktioner på något så enkelt som generatorn var nog inte så utbredd då :).

De nya inläggen inleddes med att det var konstaterat att själva generatorn var paj, efter att datorn hade misslyckats med sin analys vilket inte alls är ovanligt. Det man behöver hjälp med misslyckas ofta även datorn att tyda.

Det gick troligtvis åt en gammal gubbe för att hitta felet :D.

Var skall elektronikeländet på bilar sluta. M.v.h. JANKRO.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Jo jag såg att trådstarten inte var ny. Bilen som krånglade för mig är från 2008 så helt nytt är det inte. Men som privatmeckare så går man ju inga kurser utan tar tjuren vid hornen när problemen dyker upp, och detta var nytt för mig också. Men så länge man bara byter trasig enhet så behöver man inte veta mer ändå. Men det är svårt att klara sig utan en sådan här Mot Pro EU - Autel.se men även om man har sådan så är det inte lätt längre. Men som du skriver så kan man ibland klara sig med ett bra fotarbete trots allt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Generator laddar ej.

Jag har storebroren till den ( Maxi Das )funkar inte till Ducato Iveco och dåligt till Sprinter .
Funkar den "lille"?
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Generator laddar ej.

Även om man har "fina" grejor så är det sällan problemfritt. Ducaton har jag inte felsökt på, har bara kopplat upp mig och fått kontakt. Har beställt en uppdatering till mitt diagnosverktyg, när jag fått det så kan jag köra till dig så kan vi prova.
 
Toppen