Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Dom kan ju börja ge dem en utbildning först så dem kan utföra en korrekt prov av gasol utrustning.det finns en norm för täthetskontroll enligt följande instruktion EN1949
denna instruktion medföljer Täthetsprovningsutrustning som finns på de flesta husbilsverkstäder
regulatorer av typen Truma Duo Secumotion, Truma Secumotion och andra motsvarande regulatorer har anpassade anslutningar för en korrekt täthetsprovning enligt instruktionen, i respektive regulators manual finns anvisningar för var och hur anslutningarna används
om man har en regulator som ansluts direkt på gasolflaskan, kopplas slangen bort från gasolsystemet och Täthetsprovningsutrustningen ansluts i denna punkt, d v s efter regulatorn
Visa bilaga 198091
i samband med kontrollbesiktning erbjuds "täthetskontroll/provtryckning" av gasolsystemet som utförs genom att man ansluter en"pump" till den del av slangen som sätt i gasolflaskan och så pumpar man upp trycket till några bar och iakttar över tid ett eventuellt tryckfall på regulatorns primäsida
detta förfarande innebär en täthetsprovning vid normalt arbetstryck för gasolsystemet, 30mbar, eftersom man trycksätter före regulatorn till skillnad från normen EN1949 som anger att man ska täthetsprova vid fem gånger normalt arbetstryck, dvs 150mbar
många, inkl undertecknad, anser att det är vilseleda kunderna vid kontrollbesiktning om man utför en "täthetsprovning/provtryckning" på det sätt som flera här vittnar om och dessutom tar betalt för det
tyvärr är aktörerna, Besikta, Bilprovningen, m fl ointresserade av att ta till sig detta, jag har vid ett flertal tillfällen talat med personal såväl som ingenjörer centralt på Bilprovningen om detta, man förstår skillnaderna men vill/kan inte ändra på sitt agerande och "erbjudande" till sina kunder
det finns en norm för täthetskontroll enligt följande instruktion EN1949
denna instruktion medföljer Täthetsprovningsutrustning som finns på de flesta husbilsverkstäder
regulatorer av typen Truma Duo Secumotion, Truma Secumotion och andra motsvarande regulatorer har anpassade anslutningar för en korrekt täthetsprovning enligt instruktionen, i respektive regulators manual finns anvisningar för var och hur anslutningarna används
om man har en regulator som ansluts direkt på gasolflaskan, kopplas slangen bort från gasolsystemet och Täthetsprovningsutrustningen ansluts i denna punkt, d v s efter regulatorn
Visa bilaga 198091
i samband med kontrollbesiktning erbjuds "täthetskontroll/provtryckning" av gasolsystemet som utförs genom att man ansluter en"pump" till den del av slangen som sätt i gasolflaskan och så pumpar man upp trycket till några bar och iakttar över tid ett eventuellt tryckfall på regulatorns primäsida
detta förfarande innebär en täthetsprovning vid normalt arbetstryck för gasolsystemet, 30mbar, eftersom man trycksätter före regulatorn till skillnad från normen EN1949 som anger att man ska täthetsprova vid fem gånger normalt arbetstryck, dvs 150mbar
många, inkl undertecknad, anser att det är vilseleda kunderna vid kontrollbesiktning om man utför en "täthetsprovning/provtryckning" på det sätt som flera här vittnar om och dessutom tar betalt för det
tyvärr är aktörerna, Besikta, Bilprovningen, m fl ointresserade av att ta till sig detta, jag har vid ett flertal tillfällen talat med personal såväl som ingenjörer centralt på Bilprovningen om detta, man förstår skillnaderna men vill/kan inte ändra på sitt agerande och "erbjudande" till sina kunder