• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasprovning

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"krinil
Kanonbra svar Jankro. Man lär sig saker hela tiden. Det är det som är så suveränt med HBK ....................
Men oavsett anser jag absolut att det ska vara krav på gasoltest. Sedan får väl vi som bransch se till att testerna är aktuella."
----------------------------------------------------------------------------------------



Nja krinil, krav var det förr som de som tur var tog bort, för det kändes som att kasta pengarna i den berömda sjön. Det finns ju som sagt flera sätt att själv kolla tätheten på enkla sätt. Ännu enklare är att ha en permanent manometer före regulatorn (som vanligt lite krångligare med modernare tubskiftare m.m.
Men något som funkar i alla lägen och som jag har haft i alla flyttbara gasolanläggningar är en flödesmätare på lågtryckssidan. Man trycker in en knapp för koll och då passerar gasen genom ett synglas med glykol i. Om det finns något flöde/läcka med allt avstängt så bubblar det i synglaset.
Syns ett liiitet läckage brukar vara en fråga som kommer. Ja om man har ex. ett kylskåp som går ner på liten pilotlåga och låter den brinna, och en sådan liten låga brinner nog bortåt ett halvår på en tub som enda förbrukare skulle jag tro, och det kan man väl kalla för ett liiitet läckage. Den lilla lågan/läckaget gör att det bubblar ca. två gånger i sekunden i synglaset.
Självtestet tar alltså några minuter... Ställ kranar som man vill ha dem för testet... Gå ut till gasolkofferten med öppen tub och tryck på knappen... Kolla så det inte bubblar... Besiktningens kontroll genomförd, och så ofta man vill för att vara säker.
Varje gång man öppnat kranen på tuben innan användning av gasolen så trycker man också på knappen för att konstatera att det inte bubblar........

( För länge sedan när det var obligatoriskt med gasoltest och bes.gubbarna mest verkade tycka att det var besvärligt så besiktade jag en husvagn.
Jag kommer inte åt att ansluta min pump på din slang för det är för trångt, sa en tj.... besiktningsman. och då kan jag inte godkänna besiktningen la han till.
Om du inte har rätt utrustning så kan jag inte gå med på underkännande sa jag........ Men om det är besvärligt så kan du öppna tuben och trycka på knappen på läckagetestaren så ser du direkt om det bubblar och läcker..... Men då får du inte ta betalt för testen la jag till :p.)

Resten av besiktningen skedde med lagom avmätt tystnad, men med blankt bes.papper i alla fall till slut. (Jag tror han log lite när jag fick pappret faktiskt.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men CC´s paragraf 8 gäller ju säsongsuppställda fordon inte enstaka besök. Att ha krav på de som står år ut och år in är väl helt rimligt om man äger en camping,,eller?
Ja absolut, och inte minst för sin egen skull så skall man absolut se till att ha mer än full koll. Men som vanligt så borde ju fullgoda "hemmatester" duga minst lika bra.... I alla fall om den som ställer kravet förstår sig på vad han/hon tekniskt menar med sitt krav, och inte bara jagar en klisterlapp som man fick med stängda kranar.
Jag trycker nog på min knapp trettio gånger varje sommar/varje gång jag öppnar en kran på en tub, och ibland gör jag den andra testen med koll att gasol finns kvar i ledningarna med stängd kran till tuben efter något dygn eller mer.
Även kontroll av termosäkringar/flamvakt m.m. ibland innan avfärd, samt att gnistan hoppar igång om lågan slocknar/blåses ut, där den funktionen finns.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi kör ju hela året så mitt lilla test är när jag ställer bilen på söndagen så stänger jag kranarna på gasoltuberna. Det 1a jag sedan gör när jag tar bilen, oftast på fredagen, är att tända spisen utan att öppna kranarna på tuberna, tänds den så tycker jag att det känns som om mitt system är tätt. Skulle det inte tända så får jag börja läcksöka.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
De kör iofs genom regulatorn, men en läcka eller en dålig tändsäkring hade avslöjats!
En läcka eller dålig tändsäkring upptäcks även när man kör gas genom systemet. Trycket då är ju detsamma som bilprovningsföretagen använder.

Sedan behöver man inte en proffsutrustning (Täthetsprovare LPG PRO | Alde) för drygt 30.000 kronor för att testa gasolsystemet, det räcker med en enklare (Täthetsprovare | Alde) för en femtedel av det priset.

Pålle
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag besiktade vår husbil på 3500kg i förrgår hos Besikta med 15% rabatt och hade beställt gasoltest. De använder ett tryck av 1 bar och öppnar alla kranar och ansluter på flaskslangen, sedan besiktar de bilen under tiden och efter detta kollas trycket på täthetsprovet. Allt var ok och priset blev 908:- med dekal för godkänd gasolanl. Jag känner mig nöjd med det.:mh3::bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag besiktade vår husbil på 3500kg i förrgår hos Besikta med 15% rabatt och hade beställt gasoltest. De använder ett tryck av 1 bar och öppnar alla kranar och ansluter på flaskslangen, sedan besiktar de bilen under tiden och efter detta kollas trycket på täthetsprovet. Allt var ok och priset blev 908:- med dekal för godkänd gasolanl. Jag känner mig nöjd med det.:mh3::bye:
Att de "provtryckt" med 1bar gör ingen skillnad då de ansluter före regulatorn, ca.tryck i gasolflaskan = 8bar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi kör ju hela året så mitt lilla test är när jag ställer bilen på söndagen så stänger jag kranarna på gasoltuberna. Det 1a jag sedan gör när jag tar bilen, oftast på fredagen, är att tända spisen utan att öppna kranarna på tuberna, tänds den så tycker jag att det känns som om mitt system är tätt. Skulle det inte tända så får jag börja läcksöka.
...så smart!! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det är enkelt och är lätt att använda utan någon extra utrustning.
Man kan även utveckla/krångla till det lite genom att innan man stänger tuben och då kunna vara säker på att hela slang/rörsystemet är fyllt med gasol genom att krångla lite och tända och släcka alla lågor i systemet, en i taget så man vet att det inte finns någon luftficka i systemet.
Sedan stänger man tuben, går in till en av spislågorna, även om man har automatisk gnista så kan man hålla en gaständare vid brännaren så när man vrider vredet till full låga och trycker in det för att gå förbi flamvakten så tänds lågan på en gång.
En tidtagare kollar hur länge det brinner i sekunder... Då har man en referens för framtiden. Beroende av anläggningen så blir det rätt olika tid på olika system bl. a. beroende av hur mycket gas/slang med högtryck som finns efter tubens kran, eller om regulatorn sitter direkt vid tuben. Men det brukar nog slockna inom någon halvminut i alla fall.
Då har man en referens för framtiden.
Efter några timmar så bör nog tiden inte ha minskat något alls.
Dagen efter eller så bör nog tiden inte ha minskat nämnvärt.
Efter några dagar eller en vecka så har tiden troligen minskat av naturliga orsaker m.m.

Det här är ju kanske lite för krångligt att syssla med varje gång, men man har tiden som utgångspunkt och kan använda sig av den kanske några gånger om året när man vet att slang/rörsystemet är fullt med gasol till alla brännare när man kommer hem, stänga tuben och göra kollen nästa dag, och känna sig nöjd och inte minst helt säker för egen del även om man inte har en klisterlapp.

På samma sätt som man kan ta för vana när bilen stått några dagar eller en vecka, som Blaser338 börja med att kolla om det finns gas för en liten stunds låga och då veta att färden börjar med tätt system.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kallinbritta

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20080
Medlemskap
2025
Findes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Krav eller inte krav. Min uppfattning är att vi ska ha så säkra HB som möjligt. Jag gör gasol test mins en gånger per år.
Det går till så här: Stäng kylen , värmepannan, stäng krana till flaskan. Vänta några timmar, sen öppna du spisen och om du har gas att tända
så är systemet tätt. Men om du inte kan få gas fram så är det legas. Leck sök med läck spray inte sopa vatten sopan har för stora bubblor, man ser inte för små legas.MVH Mauno
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, ja det är enkelt och är lätt att använda utan någon extra utrustning.
Man kan även utveckla/krångla till det lite genom att innan man stänger tuben och då kunna vara säker på att hela slang/rörsystemet är fyllt med gasol genom att krångla lite och tända och släcka alla lågor i systemet, en i taget så man vet att det inte finns någon luftficka i systemet.
Sedan stänger man tuben, går in till en av spislågorna, även om man har automatisk gnista så kan man hålla en gaständare vid brännaren så när man vrider vredet till full låga och trycker in det för att gå förbi flamvakten så tänds lågan på en gång.
En tidtagare kollar hur länge det brinner i sekunder... Då har man en referens för framtiden. Beroende av anläggningen så blir det rätt olika tid på olika system bl. a. beroende av hur mycket gas/slang med högtryck som finns efter tubens kran, eller om regulatorn sitter direkt vid tuben. Men det brukar nog slockna inom någon halvminut i alla fall.
Då har man en referens för framtiden.
Efter några timmar så bör nog tiden inte ha minskat något alls.
Dagen efter eller så bör nog tiden inte ha minskat nämnvärt.
Efter några dagar eller en vecka så har tiden troligen minskat av naturliga orsaker m.m.

Det här är ju kanske lite för krångligt att syssla med varje gång, men man har tiden som utgångspunkt och kan använda sig av den kanske några gånger om året när man vet att slang/rörsystemet är fullt med gasol till alla brännare när man kommer hem, stänga tuben och göra kollen nästa dag, och känna sig nöjd och inte minst helt säker för egen del även om man inte har en klisterlapp.

På samma sätt som man kan ta för vana när bilen stått några dagar eller en vecka, som Blaser338 börja med att kolla om det finns gas för en liten stunds låga och då veta att färden börjar med tätt system.

M.v.h. JANKRO.
Det blir som med el. Man vet inte om man inte mäter!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag kör en egen metod. När jag ställer bilen för några veckor stänger jag av kylskåpet och värmen. Några avstängningskranar rör jag inte. Sedan stänger jag kranen på tuben.

När jag öppnar tuben igen efter några veckor lyssnar jag noga så det inte hörs något tydligt pfutt och då är jag ganska nöjd med resultatet som bör kunna jämföras med det bilprovningen kallar gasoltest.

Om det hade läckt borde väl slangbrottsventilen löst ut?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Krav eller inte krav. Min uppfattning är att vi ska ha så säkra HB som möjligt. Jag gör gasol test mins en gånger per år.
Det går till så här: Stäng kylen , värmepannan, stäng krana till flaskan. Vänta några timmar, sen öppna du spisen och om du har gas att tända
så är systemet tätt. Men om du inte kan få gas fram så är det legas. Leck sök med läck spray inte sopa vatten sopan har för stora bubblor, man ser inte för små legas.MVH Mauno
Skulle denna metod indikera ett läckage så är det inte ett litet, samt den absolut viktigaste säkerhetsfunktionen blir inte testad. Självklart måste ventilerna till alla spisbrännare m.m. vara öppna i max.läge, det är där läckagen börjar, inte i rörsystemet.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
enligt svensk standard SS EN1949-2011, även europeisk standard, ska systemet testas med 5ggr arbetstryck dvs 150mbar
Bilprovningen och andra aktörer på den här marknaden använder en metod där man trycksätter systemet före regulatorn vilket innebär att systemet inte trycksätts med mer är ordinarie tryck 30mbar
vänd er till seriösa husbilsverkstäder som utför Täthetsprovning enligt gällande standard och som har korrekt utrustning för ändamålet
 
Toppen