El Vagabundo
HBK Medlem
Findes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
En gummiblåsa med backventil ger jag inte mycket förOK. Men är det inte det som Bilprovningen gör? De trycksätter ju också systemet med alla kranar öppnade. Sedan vet jag ju inte vilket tryck de använder, men det får inte sjunka under testet.
Ja absolut, och inte minst för sin egen skull så skall man absolut se till att ha mer än full koll. Men som vanligt så borde ju fullgoda "hemmatester" duga minst lika bra.... I alla fall om den som ställer kravet förstår sig på vad han/hon tekniskt menar med sitt krav, och inte bara jagar en klisterlapp som man fick med stängda kranar.Men CC´s paragraf 8 gäller ju säsongsuppställda fordon inte enstaka besök. Att ha krav på de som står år ut och år in är väl helt rimligt om man äger en camping,,eller?
En läcka eller dålig tändsäkring upptäcks även när man kör gas genom systemet. Trycket då är ju detsamma som bilprovningsföretagen använder.De kör iofs genom regulatorn, men en läcka eller en dålig tändsäkring hade avslöjats!
Att de "provtryckt" med 1bar gör ingen skillnad då de ansluter före regulatorn, ca.tryck i gasolflaskan = 8bar.Jag besiktade vår husbil på 3500kg i förrgår hos Besikta med 15% rabatt och hade beställt gasoltest. De använder ett tryck av 1 bar och öppnar alla kranar och ansluter på flaskslangen, sedan besiktar de bilen under tiden och efter detta kollas trycket på täthetsprovet. Allt var ok och priset blev 908:- med dekal för godkänd gasolanl. Jag känner mig nöjd med det.
...så smart!!Vi kör ju hela året så mitt lilla test är när jag ställer bilen på söndagen så stänger jag kranarna på gasoltuberna. Det 1a jag sedan gör när jag tar bilen, oftast på fredagen, är att tända spisen utan att öppna kranarna på tuberna, tänds den så tycker jag att det känns som om mitt system är tätt. Skulle det inte tända så får jag börja läcksöka.
Var köper man en sådan?en flödesmätare på lågtryckssidan. Man trycker in en knapp för koll och då passerar gasen genom ett synglas med glykol i.
Hej, ja det är enkelt och är lätt att använda utan någon extra utrustning....så smart!!
Krav eller inte krav. Min uppfattning är att vi ska ha så säkra HB som möjligt. Jag gör gasol test mins en gånger per år.Findes der lovkrav i Sverige om installation og årlig gasprovning?
Det blir som med el. Man vet inte om man inte mäter!Hej, ja det är enkelt och är lätt att använda utan någon extra utrustning.
Man kan även utveckla/krångla till det lite genom att innan man stänger tuben och då kunna vara säker på att hela slang/rörsystemet är fyllt med gasol genom att krångla lite och tända och släcka alla lågor i systemet, en i taget så man vet att det inte finns någon luftficka i systemet.
Sedan stänger man tuben, går in till en av spislågorna, även om man har automatisk gnista så kan man hålla en gaständare vid brännaren så när man vrider vredet till full låga och trycker in det för att gå förbi flamvakten så tänds lågan på en gång.
En tidtagare kollar hur länge det brinner i sekunder... Då har man en referens för framtiden. Beroende av anläggningen så blir det rätt olika tid på olika system bl. a. beroende av hur mycket gas/slang med högtryck som finns efter tubens kran, eller om regulatorn sitter direkt vid tuben. Men det brukar nog slockna inom någon halvminut i alla fall.
Då har man en referens för framtiden.
Efter några timmar så bör nog tiden inte ha minskat något alls.
Dagen efter eller så bör nog tiden inte ha minskat nämnvärt.
Efter några dagar eller en vecka så har tiden troligen minskat av naturliga orsaker m.m.
Det här är ju kanske lite för krångligt att syssla med varje gång, men man har tiden som utgångspunkt och kan använda sig av den kanske några gånger om året när man vet att slang/rörsystemet är fullt med gasol till alla brännare när man kommer hem, stänga tuben och göra kollen nästa dag, och känna sig nöjd och inte minst helt säker för egen del även om man inte har en klisterlapp.
På samma sätt som man kan ta för vana när bilen stått några dagar eller en vecka, som Blaser338 börja med att kolla om det finns gas för en liten stunds låga och då veta att färden börjar med tätt system.
M.v.h. JANKRO.
Skulle denna metod indikera ett läckage så är det inte ett litet, samt den absolut viktigaste säkerhetsfunktionen blir inte testad. Självklart måste ventilerna till alla spisbrännare m.m. vara öppna i max.läge, det är där läckagen börjar, inte i rörsystemet.Krav eller inte krav. Min uppfattning är att vi ska ha så säkra HB som möjligt. Jag gör gasol test mins en gånger per år.
Det går till så här: Stäng kylen , värmepannan, stäng krana till flaskan. Vänta några timmar, sen öppna du spisen och om du har gas att tända
så är systemet tätt. Men om du inte kan få gas fram så är det legas. Leck sök med läck spray inte sopa vatten sopan har för stora bubblor, man ser inte för små legas.MVH Mauno