• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasprovning

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Caravan Club har bestämmelser om gasol-kontroll på sina campingar.

8. Medlems säsongsuppställt fritidsfordon skall gasol testas årligen. Vid fel på gasolanläggningen ska felet åtgärdas omgående. Under tiden får inte gasolanläggningen användas. Endast två gasolflaskor på max 11 kg vardera, får förvaras i respektive fritidsfordon och per uppställningsplats.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Caravan Club har bestämmelser om gasol-kontroll på sina campingar.

8. Medlems säsongsuppställt fritidsfordon skall gasol testas årligen. Vid fel på gasolanläggningen ska felet åtgärdas omgående. Under tiden får inte gasolanläggningen användas. Endast två gasolflaskor på max 11 kg vardera, får förvaras i respektive fritidsfordon och per uppställningsplats.
Caravan Club är en liten spelare med få campingar. Bara välja bort så är problemet löst.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Caravan Club är en liten spelare med få campingar. Bara välja bort så är problemet löst.
Hallå. Varför välja bort, det kan väl inte skada med en årlig gasoltest? Så är problemet löst o bilen säker…

Sen tycker jag att CC är en ”stor spelare” som verkligen fokuserar på det rörliga fritidslivet. ”Caravan Club är Sveriges största privata campingplatsägare med 34 campingplatser från Vindeln i Västerbotten till Ivön i Skåne.” 28000 medlemsfamiljer utvecklar verksamheten, till allas glädje. De driver bl.a. säkerhetsfrågor och det behövs ju tydligen, efter årets brand bland övervintrare i Mazzaron. Så skämta inte bort gasoltesten!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hallå. Varför välja bort, det kan väl inte skada med en årlig gasoltest? Så är problemet löst o bilen säker…

Sen tycker jag att CC är en ”stor spelare” som verkligen fokuserar på det rörliga fritidslivet. ”Caravan Club är Sveriges största privata campingplatsägare med 34 campingplatser från Vindeln i Västerbotten till Ivön i Skåne.” 28000 medlemsfamiljer utvecklar verksamheten, till allas glädje. De driver bl.a. säkerhetsfrågor och det behövs ju tydligen, efter årets brand bland övervintrare i Mazzaron. Så skämta inte bort gasoltesten!
Nej då. Här skämtas det inte. Var någonstans i min text kan du se att jag skämtar?

Jag testar anläggningen vart annat år och håller noga koll på täthet och färska slangar och att inte regulatorn är äldre än max 10 år mellan provningar.

Sen var TS fråga om det är krav på gasoltest i Sverige och svaret var väl ganska tydligt..
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Metoden av "gasoltest" som kan köpas på bilprovningar ger inte jag mycket för, den kan/bör alla göra regelbundet själva. Men ifall man kunde köpa ett riktigt täthetsprov för 200kr i samband med den årliga besiktningen så skulle nog rätt många köpa den tjänsten inbillar jag mej, men den tar ju 10-15min, så då vill de säkert ha en tusing för jobbet. :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Metoden av "gasoltest" som kan köpas på bilprovningar ger inte jag mycket för, den kan/bör alla göra regelbundet själva. Men ifall man kunde köpa ett riktigt täthetsprov för 200kr i samband med den årliga besiktningen så skulle nog rätt många köpa den tjänsten inbillar jag mej, men den tar ju 10-15min, så då vill de säkert ha en tusing för jobbet. :rolleyes:
Det täthetsprovet får du gärna utveckla!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det täthetsprovet får du gärna utveckla!
Man använder då en avsedd maskin.
Sista rörkopplingen i gasokskåpet delas, där ansluts testmaskinen på röret som går in i bodelen.
Alla huvudkranar öppnas i bodelen samt alla kranar på spis, ugn, kyl, värmare m.m.
Testmaskinen startas, den trycksätter hela systemet med 150mbar, därefter övergår den till övervakning/registrering av trycket i ca. 10-15min, håller nu alla öppnade säkerhetsventiler tillräckligt tätt kommer ett godkänt resultat ut på skrivaren.

Edit: de moderna duo/monocontrol har direktanslutning för testmaskinen, då måste crash sensor utlösas först så inte trycket kan gå bakåt i systemet.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man använder då en avsedd maskin.
Sista rörkopplingen i gasokskåpet delas, där ansluts testmaskinen på röret som går in i bodelen.
Alla huvudkranar öppnas i bodelen samt alla kranar på spis, ugn, kyl, värmare m.m.
Testmaskinen startas, den trycksätter hela systemet med 150mbar, därefter övergår den till övervakning/registrering av trycket i ca. 10-15min, håller nu alla öppnade säkerhetsventiler tillräckligt tätt kommer ett godkänt resultat ut på skrivaren.
OK. Men är det inte det som Bilprovningen gör? De trycksätter ju också systemet med alla kranar öppnade. Sedan vet jag ju inte vilket tryck de använder, men det får inte sjunka under testet.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan du inte dokumentera din gasolsäkerhet borde du inte få ställa upp eller campa någonstans. Totalt oansvarigt!
Hejsan krinil, den gasoltest som bilprovningen gör är ju bara en fem, högst tiominuters täthetskoll genom tryckregulatorn som knappt inte är värt ett dugg har vi konstaterat här ett flertal/många gånger. Med lite enkla medel så kan man ju utföra liknande prov själv på ett flertal sätt, men med större säkerhet och mycket längre tidsintervall.
Betala för något så simpelt och ofta okontrollerat hur div. kranar m.m. står eller borde stå finns inte mycket säkerhet i. Även automatik för tubskifte m.m. verkar strula till det ibland.
Lära sig göra självtester på olika sätt både med lite hjälpmedel eller helt utan, med tanke på täthet vid enbart arbetstryck efter varje resa eller efter tio mil på en skramlig grusväg är ett mycket bättre och säkrare alternativ för gasoltätheten än en klisterlapp att visa upp.
Dessutom så är det ju rätt viktigt att kolla så att termosäkringarna funkar som de skall och att gnistan för omtändning av lågan funkar innan termosäkringen slår av gasolen.
Tyvärr som så mycket annat så är det svårare eller i alla fall mer arbete att kolla dessa funktioner ju mer automatik som styr, men en täthetstest på anläggningen är inte mycket värd om en utblåst låga och trasig återstart/gasolavstängning inte funkar.

Men ok. om Bp. täthetskontroll görs på rätt sätt varje år så är den väl bättre än ingenting.
Det är ju många som tyvärr är så rädda för gasol så de inte använder den, fast som egentligen är det bästa som finns som relativt "billig" och rätt kraftig energi i en husbil. Med lite mer vetskap (kanske utbildning vid köp) så skulle mycket rädsla försvinna och husbilslivet skulle bli lättare, även om det bara skulle gälla en enkel täthetskontroll som man kan genomföra ibland själv.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. Du hann skriva ett inlägg till såg jag nu. De kör ju lufttryck genom regulatorn så det blir bara 30mbar och kallas då täthetsprov egentligen, som är bättre än ingenting men bör nog sitta rätt lång tid för bra koll. Om de hittar och ställer alla kranar på vettigaste sätt beror nog på den som gör det. En bekant som skulle sälja sin bil ville ha ett klistermärke så de fick kolla utan att han blandade sig i.
Alla fyra huvudkranar inne i bilen till förbrukarna var stängda så de kollade i alla fall röret från gasolkofferten till huvudkranarna inne i bilen..........
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanonbra svar Jankro. Man lär sig saker hela tiden. Det är det som är så suveränt med HBK och alla kunniga medlemmar. Det jag studsade på initialt var inlägget att man enkelt kan skippa CC campingarna, pga deras krav på gasoltest. Sen har jag ändå tilltro till Bilprovningens test. De kör iofs genom regulatorn, men en läcka eller en dålig tändsäkring hade avslöjats! Jag har alltid upplevt att besiktningspersonalen varit noga med att alla kranar i blocket ska vara öppna vid test. Men oavsett anser jag absolut att det ska vara krav på gasoltest. Sedan får väl vi som bransch se till att testerna är aktuella.
 
F

F.d. 64253

Guest
Metoden av "gasoltest" som kan köpas på bilprovningar ger inte jag mycket för, den kan/bör alla göra regelbundet själva. Men ifall man kunde köpa ett riktigt täthetsprov för 200kr i samband med den årliga besiktningen så skulle nog rätt många köpa den tjänsten inbillar jag mej, men den tar ju 10-15min, så då vill de säkert ha en tusing för jobbet. :rolleyes:
Köpte exakt samma som Bilprovningen använder, kan göra detta test varje dag om jag vill..
Känner inte för att betala flera hundra kronor varje år för att få ett klistermärke.. då krävs det en mer tillförlitlig test för att jag ska betala för det.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Kanonbra svar Jankro. Man lär sig saker hela tiden. Det är det som är så suveränt med HBK och alla kunniga medlemmar. Det jag studsade på initialt var inlägget att man enkelt kan skippa CC campingarna, pga deras krav på gasoltest. Sen har jag ändå tilltro till Bilprovningens test. De kör iofs genom regulatorn, men en läcka eller en dålig tändsäkring hade avslöjats! Jag har alltid upplevt att besiktningspersonalen varit noga med att alla kranar i blocket ska vara öppna vid test. Men oavsett anser jag absolut att det ska vara krav på gasoltest. Sedan får väl vi som bransch se till att testerna är aktuella.
Men CC´s paragraf 8 gäller ju säsongsuppställda fordon inte enstaka besök. Att ha krav på de som står år ut och år in är väl helt rimligt om man äger en camping,,eller?
 
Toppen