• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolpriser

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.573
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Visste att gasolen var dyr i Norrland men man klarar sig inte utan så det är bara att fylla på då en tub blir tom oavsett var man befinner sig. Stannade i Jämtländska Bispgården för byte av en P11. Medan jag lyfte in den i bilen betalade frugan. När vi åkte sade hon att det var dyrt: 998 SEK!

För mindre än ett år sedan kunde jag byta en 10:a komposit för under 300 i hemtrakterna.
 
F

F.d. 64253

Guest
Göteborg köper ju in o producerar, Norge plockar ju upp allt själv. Lite kartell är det i Sverige på allt, i Norge så är exakt idag bensin 2 kronor dyrare än diesel
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Ja, men varifrån kommer naturgasen eller råoljan:)
Ja råvarorna kommer inte från Sverige. Vi ha som bekant tyvärr inga gas- eller oljekällor i landet. Men frågan var väl om vi producerar någon gasol, och det gör vi av bl.a. naturgas som importeras från flera olika länder. Gasolen tillverkas alltså, importeras inte "färdig".
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Ja råvarorna kommer inte från Sverige. Vi ha som bekant tyvärr inga gas- eller oljekällor i landet. Men frågan var väl om vi producerar någon gasol, och det gör vi av bl.a. naturgas som importeras från flera olika länder. Gasolen tillverkas alltså, importeras inte "färdig".
På östgötaslätten har vi lite naturgas, jag tror att några hushåll utnyjar litte. En kompis lock över vattenkällan, flög en bra bit när det blev kortis i pumpen.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
På östgötaslätten har vi lite naturgas, jag tror att några hushåll utnyjar litte. En kompis lock över vattenkällan, flög en bra bit när det blev kortis i pumpen.
Ajdå, ja gas kan överraska :):). Det lär finnas på några fler ställen i landet, men som du säger, i små mängder. Kracken jag tänker på gör av med c:a 90 ton gas och nafta i timmen. Naturligtvis inte bara för gasoltillverkning. Största produkten är eten.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Visste att gasolen var dyr i Norrland men man klarar sig inte utan så det är bara att fylla på då en tub blir tom oavsett var man befinner sig. Stannade i Jämtländska Bispgården för byte av en P11. Medan jag lyfte in den i bilen betalade frugan. När vi åkte sade hon att det var dyrt: 998 SEK!

För mindre än ett år sedan kunde jag byta en 10:a komposit för under 300 i hemtrakterna.
Låter ej korrekt (?) Låter som de tagit pris på en P16, har ni kvittot kvar så kolla och reklamera. I Ö-vik, HögaKusten, kostade det i början på Juli för en PC10 420 kr hos Intec.
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Låter märkligt med så stora variationer i prissättningen av gasol! Här på hemmaplan (Åland) har vi ju då i jämförelse riktigt humana priser! Bytte en P11 i juni inför resa till Estland, betalade då 23,80 €. Detta visserligen med rabatt som Ålands Caravan Club förhandlat sig till. Men ordinarie priser brukar ligga kring 30 €. Skönt att någonting är billigare på Åland där mycket annars är dyrare än i Svedala!
Trevlig fortsatt husbilssommar ö "Birkaolle"
 
Toppen