• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Gasolkök

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Har en -90 års hymer camping med 2lågigt gasolkök enl bild!
Hur får man ”fart på ” lågan! Har rensat med nål men ingen förändring?
Ibland när det är på eller vid avstängning låter som en knall seså kommer det liten låga ur hålen på mitten på panelen innan det slocknar o jag måste tända om???!

Tommy
 

Bilagor

  • IMG_7874.jpeg
    IMG_7874.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 44
Lösning
Ifall du nu ger dej på att skruva isär något i gasolsystemet, så glöm inte att kosta på en provtryckning/täthetskontroll hos en behörig verkstad, billig säkerhet i förhållande till riskerna.
Tack för tipset! Jag gör så! Du kan läsa mitt svar till Jankro hur jag tänker! Tack så hemskt mycket för seriösa svar o tips!

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har en -90 års hymer camping med 2lågigt gasolkök enl bild!
Hur får man ”fart på ” lågan! Har rensat med nål men ingen förändring?
Ibland när det är på eller vid avstängning låter som en knall seså kommer det liten låga ur hålen på mitten på panelen innan det slocknar o jag måste tända om???!

Tommy
Skruva ur dysan/munstycket gör ren den. Dammsug länge i hålet. Jag gjorde som du men när jag använde köket igen så blåste skräpet in i munstycket igen.

Sen kan du mycket kord utan munstycke blåsa ur med gasolen om du inte har elektrisk tändare.. men var försiktig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, rensat med nål, menar du hålen uppe i brännaren då.
Själva munstycket i den brännaren under diskbänken är svårt att komma åt.
Om du lyser och tittar in i hålen på panelen så ser du en mässingsstav på tvären en bit in, på baksidan av den sitter själva hålet som är munstycket och blåser gasolen tillsammans med luft upp till brännaren.

Konstruktionen gör att det är sådana där tysta lugna lågor som är känsliga för drag även in i hålen, och det ger ingen sådan där lite fräsande låga om det är det du saknar.

Det besvärliga om det börjar bråka är för att komma åt munstycken och kolla att det inte kommer in tjuvluft vid vreden och då måste man plocka sönder allt och därmed så behöver diskbänken plockas bort.
Själva brännarna sitter med bajonettfattning och går att ta bort, och måste bort om man tar bort diskbänken, men det finns en packning både över och under diskbänksplåten som ev. behöver bytas mot nya.
Om den uppför sig underligt så kan den ta in luft i vreden till gasolen för det är mässingskonor som tätas med liiite specialfett, och bör plockas sönder om någon ex. smörjt med 556 eller något som tvättar bort gammalt fett men inte tätar konorna.
När allt är sönderplockat så kan man öka på hålen i munstyckena någon tiondels m.m. om man vill.

Rätt mycket pill, och man bör/måste veta vad man håller på med när det gäller gasol.
Därför kan man skriva vad man kan göra, men inte hur man skall göra, för vet man inte det själv så kan det vara bäst att låta bli, i all välmening.

Den undre är komplett, den övre har borttaget munstycke och lufthylsan ligger lös som synes. Det som syns av brännarna är det som sitter under diskbänksplåten, och den lite brunröda ringen är ena packningen och en likadan sitter på ovansidan under brännaren.
20220308_022937.jpg
Gasolröret som sitter på tvären under, och ger gasol till vreden, och tätningarna där måste man också ha stenkoll på.
Nippeln i bakkant på vreden och som är lossad på det övre är tändsäkringarna som stänger gasolflödet efter ca. 20 sek. om lågan slocknar.

Munstycket är det som syns ovanför pilen mellan mässingen och lufthylsan, där sitter även en O-ring som tätning.
20220308_022744.jpg

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Hej, rensat med nål, menar du hålen uppe i brännaren då.
Själva munstycket i den brännaren under diskbänken är svårt att komma åt.
Om du lyser och tittar in i hålen på panelen så ser du en mässingsstav på tvären en bit in, på baksidan av den sitter själva hålet som är munstycket och blåser gasolen tillsammans med luft upp till brännaren.

Konstruktionen gör att det är sådana där tysta lugna lågor som är känsliga för drag även in i hålen, och det ger ingen sådan där lite fräsande låga om det är det du saknar.

Det besvärliga om det börjar bråka är för att komma åt munstycken och kolla att det inte kommer in tjuvluft vid vreden och då måste man plocka sönder allt och därmed så behöver diskbänken plockas bort.
Själva brännarna sitter med bajonettfattning och går att ta bort, och måste bort om man tar bort diskbänken, men det finns en packning både över och under diskbänksplåten som ev. behöver bytas mot nya.
Om den uppför sig underligt så kan den ta in luft i vreden till gasolen för det är mässingskonor som tätas med liiite specialfett, och bör plockas sönder om någon ex. smörjt med 556 eller något som tvättar bort gammalt fett men inte tätar konorna.
När allt är sönderplockat så kan man öka på hålen i munstyckena någon tiondels m.m. om man vill.

Rätt mycket pill, och man bör/måste veta vad man håller på med när det gäller gasol.
Därför kan man skriva vad man kan göra, men inte hur man skall göra, för vet man inte det själv så kan det vara bäst att låta bli, i all välmening.

Den undre är komplett, den övre har borttaget munstycke och lufthylsan ligger lös som synes. Det som syns av brännarna är det som sitter under diskbänksplåten, och den lite brunröda ringen är ena packningen och en likadan sitter på ovansidan under brännaren.
Visa bilaga 235222
Gasolröret som sitter på tvären under, och ger gasol till vreden, och tätningarna där måste man också ha stenkoll på.
Nippeln i bakkant på vreden och som är lossad på det övre är tändsäkringarna som stänger gasolflödetefter ca. 20 sek. om lågan slocknar.

Munstycket är det som syns ovanför pilen mellan mässingen och lufthylsan, där sitter även en O-ring som tätning.
Visa bilaga 235223

M. mycket v. h. JANKRO.
Tack för utförligt o informativt svar ! Då återstår att se vad jag kommer att göra!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kom att tänka på en rätt viktig sak till.

Har du en sådan där säkerhetsventil bak på diskbänken som stänger gasolflödet om man stänger locket över gasolköket.
Den kan bråka och ev. inte öppna helt om den blivit glapp och slapp under åren.
Man kan,,,, om man tycker att man kan ;), lossa "muttern" och dra upp pinnen och byta en vanlig men med lite udda mått tyvärr, O-ring som sitter där för bra tätning och även för att få pinnen lite trög.

M.v.h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Tack för utförligt o informativt svar ! Då återstår att se vad jag kommer att göra!
Hej igen! Var hos husbilsfirman idag o de tyckte jag skulle försöka själv eftersom det blir väldigt dyrt om de skall göra det! Tiden att plocka isär delarna är det dyraste trodde de! Kunde du komma åt allt med att lyfta bort diskbänken? Då slipper jag ju ändå ta bort kylen för att komma dit! Vet du om man kan få tag i nya passande delar om ngt behövs?
De tyckte inte vi skall använda köket när det slår lågor ut hålen i panelen, så det blir väl att försöka själv! Om du tror att det går att komma åt?…. Tacksam för svar om du orkar o vill!! Tack på förhand!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har också en Hymer, 1989. Spisen är lika som din, Cramer.
Om du ska ta loss brännarna, de har en bajonettfattning. Vrid inte på den övre delen av brännaren. Vrid lite längre ner. Annars är det risk att den överdelen lossnar medans den undre sitter kvar.
Kolla i länken, där finns en hel del som du kan ha nytta av.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen! Var hos husbilsfirman idag o de tyckte jag skulle försöka själv eftersom det blir väldigt dyrt om de skall göra det! Tiden att plocka isär delarna är det dyraste trodde de! Kunde du komma åt allt med att lyfta bort diskbänken? Då slipper jag ju ändå ta bort kylen för att komma dit! Vet du om man kan få tag i nya passande delar om ngt behövs?
De tyckte inte vi skall använda köket när det slår lågor ut hålen i panelen, så det blir väl att försöka själv! Om du tror att det går att komma åt?…. Tacksam för svar om du orkar o vill!! Tack på förhand!
Ja, ev. delar kostar inte så mycket, du skulle behöva fyra st. packningar till brännarna för att täta mot diskbänken och några O-ringar bara.

Ja genom att lossa avlopp och slangar till kranen och ev. elen till kranen samt om du nu har en gasolsäkerhetsventil för locket.... Och som Herbet skriver lossa brännarna på rätt sätt så inte bara övre "locket" släpper, så kommer du åt allt till själva gasolköket under bänken.

Som jag skrev tidigare så är det mycket pyssel och man skall ha klart för sig att man pillar med gasolgrejor så man bör förstå sig på de olika delarna och deras betydelse och hur och varför de tätar.
För att få det bra så måste allt plockas sönder och nytt fett av rätt sort skall in i vridkonorna i jätteliiiten mängd som både smörjer och tätar vreden m.m.
Luftrören har en skarv som inte får läcka och munstyckena har en O-ring av rätt sort som tätar m.m.

Som jag skrev ovan så kan man/jag skriva vad man kan göra, men absolut inte hur man skall göra och varför.... För man skall absolut inte inte greja med gasolprylar, inte ens en klämkoppling på ett rör om man inte själv kan och vet vad man håller på med, och i och med det själv ha fullt ansvar för vad man gör.

Gasolanläggningar är väldigt säkra när allt är ok. men fel sammansatt kan de vara livsfarliga.
Så åter en gång, skruva inte med gasolen om du är osäker på och inte förstår hur och varför kranarna och rör tätar samt vad de olika prylarna som ex. tändsäkringarna är, och hur de funkar, och måste hanteras för att säkert monteras samman igen, samt kontrolleras efter så det blir bra och att allt verkligen funkar, och som dessutom har något underligt fel nu som både måste kollas, lagas och kontrolleras efter montering.

Var mycket försiktig. M. mycket v. h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Ja, ev. delar kostar inte så mycket, du skulle behöva fyra st. packningar till brännarna för att täta mot diskbänken och några O-ringar bara.

Ja genom att lossa avlopp och slangar till kranen och ev. elen till kranen samt om du nu har en gasolsäkerhetsventil för locket.... Och som Herbet skriver lossa brännarna på rätt sätt så inte bara övre "locket" släpper, så kommer du åt allt till själva gasolköket under bänken.

Som jag skrev tidigare så är det mycket pyssel och man skall ha klart för sig att man pillar med gasolgrejor så man bör förstå sig på de olika delarna och deras betydelse och hur och varför de tätar.
För att få det bra så måste allt plockas sönder och nytt fett av rätt sort skall in i vridkonorna i jätteliiiten mängd som både smörjer och tätar vreden m.m.
Luftrören har en skarv som inte får läcka och munstyckena har en O-ring av rätt sort som tätar m.m.

Som jag skrev ovan så kan man/jag skriva vad man kan göra, men absolut inte hur man skall göra och varför.... För man skall absolut inte inte greja med gasolprylar, inte ens en klämkoppling på ett rör om man inte själv kan och vet vad man håller på med, och i och med det själv ha fullt ansvar för vad man gör.

Gasolanläggningar är väldigt säkra när allt är ok. men fel sammansatt kan de vara livsfarliga.
Så åter en gång, skruva inte med gasolen om du är osäker på och inte förstår hur och varför kranarna och rör tätar samt vad de olika prylarna som ex. tändsäkringarna är, och hur de funkar, och måste hanteras för att säkert monteras samman igen, samt kontrolleras efter så det blir bra och att allt verkligen funkar, och som dessutom har något underligt fel nu som både måste kollas, lagas och kontrolleras efter montering.

Var mycket försiktig. M. mycket v. h. JANKRO.
Tack för upplysningen o jag tänker att jag plockar isär (då är ju ingen gas på)) o sedan tar hudbilsfirman till hjälp med tätningar o provtryckning mm innan montage o hopsättning! Det var ju tydligen demonteringen som var dyrast eftersom det tar mycket tid med allt plock!
Med vänlig hälsning, Tommy
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Ifall du nu ger dej på att skruva isär något i gasolsystemet, så glöm inte att kosta på en provtryckning/täthetskontroll hos en behörig verkstad, billig säkerhet i förhållande till riskerna.
Tack för tipset! Jag gör så! Du kan läsa mitt svar till Jankro hur jag tänker! Tack så hemskt mycket för seriösa svar o tips!
 
Lösning

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för upplysningen o jag tänker att jag plockar isär (då är ju ingen gas på)) o sedan tar hudbilsfirman till hjälp med tätningar o provtryckning mm innan montage o hopsättning! Det var ju tydligen demonteringen som var dyrast eftersom det tar mycket tid med allt plock!
Med vänlig hälsning, Tommy
Ett tips: Ta bilder när du håller på. Det tog mig två timmar att ta bort diskbänken första gången. Var försiktig när du tar bort vreden på kylskåpet och spisen, gammal skör plast.
Vredet till kylskåpet gick sönder på min bil. Det finns även ett 230V eluttag som är knepigt att ta loss och sätta tillbaka igen. Frontplåten på trinetten som sitter längs med hela diskbänken kan också vara knepig att ta loss. Du kan läsa mer i inlägg7, se i länken.

Jag lämnade in min spis för att konorna inte tätade i ventilerna till spisen. Jag tyckte att det var säkrast att lämna in spisen.
Det hade läckt ut gas som höll på att antända hela bilen. Det small till rejält bakom kylskåpet när kylskåpets låga antände gasen och en del damm. Jag brukar hålla rent bakom kylskåpet, men det går inte att komma åt under det. Det var nog en hel del damm där under.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Tack för upplysningen o jag tänker att jag plockar isär (då är ju ingen gas på)) o sedan tar hudbilsfirman till hjälp med tätningar o provtryckning mm innan montage o hopsättning! Det var ju tydligen demonteringen som var dyrast eftersom det tar mycket tid med allt plock!
Med vänlig hälsning, Tommy
Ursäkta jag stör igen! Nu har jag öppnat o tagit bort diskbänk o ser allt du visat! Vad gjorde du när du öppnat alla kopplingar? Bytte du bara oringar o kollade tätningar o det räckte? Eller rensade du på ngt speciellt sätt el ställe!?..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, nej jag plockade sönder allt i beståndsdelar faktiskt, både till kyl och spisel, särskilt vreden så man kan tvätta av allt därinne (jag använde en ultraljudstvätt, men det är inte nödvändigt och lite nördig överkurs :msn_tongue:) och sedan blåsa rent i småhål (separata små hål till sparlågan bl.a. som gör att den är lika liten även om man ökar munstycket till huvudlågan m.m.) och sedan plocka ihop allt med liite fett av rätt sort för gasol som även sköter om att konorna tätar och känns lagom sega när man vrider på vreden, som Herbet skriver om i inlägg #12
Det är där man också kommer i kontakt med tändsäkringarna som håller gasolflödet öppet så länge en låga brinner och också gör att man måste trycka in och hålla vredet inne ett tag vid start av lågan innan avkänningen fortsätter att hålla gasolflödet öppet och det måste kollas, fungera, bli tätt och absolut felfritt.
Så åter igen, var jätteförsiktig om du är tveksam och gör ev. som Herbet gjorde i all välmening, lossa vreden från panelen och låt någon fixa till det..... Frågan är väl vem som verkligen kan renovera en sådan här spisel nu för tiden även på en campingfirma.
Rena gasolfirmor med delar och kunskap finns det ju inte så många kvar av. En finns i Karlstad, kanske Herbet vet var.

Ett äldre vred (inte spiselvred) sönderplockat, och konan som skall tätas och smörjas är synlig. Man ser även det större hålet som ger gas som huvudmunstycket sedan drar ner till lagom låga, det mindre hålet till vänster om det stora, är mindre än huvudmunstycket och ger sparlåga.
GASOLvred kyl..JPG

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som sagt innan. Eftersom du nu har något rätt otäckt fel på gasolköket så behövs ju en riktig rejäl koll på allt, så inte felet är kvar efter genomgången.
 
Senast ändrad:

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Hej igen, nej jag plockade sönder allt i beståndsdelar faktiskt, både till kyl och spisel, särskilt vreden så man kan tvätta av allt därinne (jag använde en ultraljudstvätt, men det är inte nödvändigt och lite nördig överkurs :msn_tongue:) och sedan blåsa rent i småhål (separata små hål till sparlågan bl.a. som gör att den är lika liten även om man ökar munstycket till huvudlågan m.m.) och sedan plocka ihop allt med liite fett av rätt sort för gasol som även sköter om att konorna tätar och känns lagom sega när man vrider på vreden, som Herbet skriver om i inlägg #12
Det är där man också kommer i kontakt med tändsäkringarna som håller gasolflödet öppet så länge en låga brinner och också gör att man måste trycka in och hålla vredet inne ett tag vid start av lågan innan avkänningen fortsätter att hålla gasolflödet öppet och det måste kollas, fungera, bli tätt och absolut felfritt.
Så åter igen, var jätteförsiktig om du är tveksam och gör ev. som Herbet gjorde i all välmening, lossa vreden från panelen och låt någon fixa till det..... Frågan är väl vem som verkligen kan renovera en sådan här spisel nu för tiden även på en campingfirma.
Rena gasolfirmor med delar och kunskap finns det ju inte så många kvar av. En finns i Karlstad, kanske Herbet vet var.

Ett äldre vred (inte spiselvred) sönderplockat, och konan som skall tätas och smörjas är synlig. Man ser även det större hålet som ger gas som huvudmunstycket sedan drar ner till lagom låga, det mindre hålet till vänster om det stora, är mindre än huvudmunstycket och ger sparlåga.
Visa bilaga 235353

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som sagt innan. Eftersom du nu har något rätt otäckt fel på gasolköket så behövs ju en riktig rejäl koll på allt, så inte felet är kvar efter genomgången.
Tack för svar! Jag har kontakt med husbilsfirma som lovat att provtrycka när jag är färdig! Bytte du alla oringar också
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej igen, nej jag plockade sönder allt i beståndsdelar faktiskt, både till kyl och spisel, särskilt vreden så man kan tvätta av allt därinne (jag använde en ultraljudstvätt, men det är inte nödvändigt och lite nördig överkurs :msn_tongue:) och sedan blåsa rent i småhål (separata små hål till sparlågan bl.a. som gör att den är lika liten även om man ökar munstycket till huvudlågan m.m.) och sedan plocka ihop allt med liite fett av rätt sort för gasol som även sköter om att konorna tätar och känns lagom sega när man vrider på vreden, som Herbet skriver om i inlägg #12
Det är där man också kommer i kontakt med tändsäkringarna som håller gasolflödet öppet så länge en låga brinner och också gör att man måste trycka in och hålla vredet inne ett tag vid start av lågan innan avkänningen fortsätter att hålla gasolflödet öppet och det måste kollas, fungera, bli tätt och absolut felfritt.
Så åter igen, var jätteförsiktig om du är tveksam och gör ev. som Herbet gjorde i all välmening, lossa vreden från panelen och låt någon fixa till det..... Frågan är väl vem som verkligen kan renovera en sådan här spisel nu för tiden även på en campingfirma.
Rena gasolfirmor med delar och kunskap finns det ju inte så många kvar av. En finns i Karlstad, kanske Herbet vet var.

Ett äldre vred (inte spiselvred) sönderplockat, och konan som skall tätas och smörjas är synlig. Man ser även det större hålet som ger gas som huvudmunstycket sedan drar ner till lagom låga, det mindre hålet till vänster om det stora, är mindre än huvudmunstycket och ger sparlåga.
Visa bilaga 235353

M.v.h. JANKRO.

Ps. Som sagt innan. Eftersom du nu har något rätt otäckt fel på gasolköket så behövs ju en riktig rejäl koll på allt, så inte felet är kvar efter genomgången.
Jag lämnade in mitt gasolkök till Fogas i Stockholm. En sak som kan vara bra att göra ibland är att vrida på alla gasolventiler emellanåt när bilen inte används. Allt som kan röra sig behöver motioneras ibland.
Även vi gamlingar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för svar! Jag har kontakt med husbilsfirma som lovat att provtrycka när jag är färdig! Bytte du alla oringar också

Hej , ja det är inte så många O-ringar, och de som finns används till tätning utan att något rör på sig, bl. a. två små vid huvudmunstyckena.
Det sitter en som bör/skall bytas om du nu har en avstängningsventil till gasolen när man fäller ner locket, den måste bytas ibland för den rör ju på sig och måste ändå täta bra.
Och inte O-ringar, men tätningarna mellan gasolröret och mässingsvreden är väldigt noga att de tätar, och de sitter så att säga bara i kläm och det kan ev. röra lite på sig när man skruvar, plockar och bänder lite på allt.

M.v.h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Hej , ja det är inte så många O-ringar, och de som finns används till tätning utan att något rör på sig, bl. a. två små vid huvudmunstyckena.
Det sitter en som bör/skall bytas om du nu har en avstängningsventil till gasolen när man fäller ner locket, den måste bytas ibland för den rör ju på sig och måste ändå täta bra.
Och inte O-ringar, men tätningarna mellan gasolröret och mässingsvreden är väldigt noga att de tätar, och de sitter så att säga bara i kläm och det kan ev. röra lite på sig när man skruvar, plockar och bänder lite på allt.

M.v.h. JANKRO.
Tack! Ja det är så jag gjort!hoppas det blir tätt!! Jagar packningar mellan brännaren o diskbänken, hoppas jag finner!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack! Ja det är så jag gjort!hoppas det blir tätt!! Jagar packningar mellan brännaren o diskbänken, hoppas jag finner!
De brukar/brukade faktiskt finnas i plastpåsar på campingfirmor, men det behövs en firma som varit igång länge med delar och det är ju äldre kök som har de här packningarna.
Det går ju att själv göra dem av bra vämetåligt packningsmatrial, men det kan vara någon eller blandning av de här ev. Mät först storlek som skiljer liite, och noga tjockleken på dina gamla, så att bajonettfattningen blir bra åtdragen.

Och/Eller

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. För övrigt så går det att hitta massor på den här firman i Karlstad och även några få andra rena gasolfirmor.
 
Senast ändrad:
Toppen