• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolkök från Biltema

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Hej,

Var inne på Biltema och såg detta gasolkök:

Gasolkök 2,9 kW - Biltema
Pris: 159 kr

Det kom i en praktisk portfölj och vägde inte så mycket. Tänkte att det kunde vara smart att ha en "utomhuskokplatta" om det är så att man skulle vilja steka något som t.ex. stänker mycket osv.

Till detta gasolkök rekommenderades följande gasolflaskor:

Gasolbehållare, 227 g - Biltema
Pris: 15 kr

Enligt specifikationen verkar det som att en flaska ska hålla ca 1 timma.

Är det någon som har testat detta gasolkök eller har erfarenhet av något annat bra gasolkök?

Funderar även på om det finns någon adapter så att man kan koppla det direkt till en stor gasoltub.

Mvh
/Jörgen
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Vi har en sådan , perfekt om man vill steka lite bacon eller fisk ,gör inte gärna det i bilen då det är svårt att vädra ut. Vi har börjat värma stekpannan inne , då det tar lite tid att få den varm
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Gasolkök från Biltema

Hej ! Har haft mycket användning av vårat lilla gasolkök , mycket praktiskt till all matlagning som osar mycket såsom : stektfisk , bacon,fritering mm mm ! Mycket prisvärt o lätt använt ! Mvh Frank:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasolkök från Biltema

Smart! Det har jag aldrig tänkt på, har alltid använt kolgrill på våra resor som dock tar plats & kräver tid...
 

annettehn

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Motala
HBK-Nr
7661
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Håller med de andra "ägarna" av biltemas gasolkök. Det bästa jag någonsin haft. Så smidigt i den lilla väskan, lättanvänd på alla sätt.
KÖP den vettja! ni ångrar er inte.
(jag har även min med när jag åker motorcykel och campar/tältar)
MVH
Annette
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkök från Biltema

Tack för alla svar.

Ni som använder Biltemas kök, använder ni de små engångsbehållarna för gasol? Låter ni behållaren sitta kvar i köket tills den är tom eller tar ni ut den efter varje gång och förvarar den bland de andra gasolflaskorna? Har alltid haft respekt för gasol och vill förvara den på ett bra sätt. Därav min fråga om man kan använda den stora flaskan med en adapter.

Här har jag hittat någon form av adapter, men har ingen aning om den kan fungera:

Weber® Konverteringskit - Q®100-serien

Mvh
/Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkök från Biltema

Eneste svakhet er bruken av butan, fungerer ikke under +5C. Er en klar over dette så er det en enkel og grei sak for utebruk.
 

annettehn

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Motala
HBK-Nr
7661
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Jag har min "lilla tub" kvar hela tiden tills den är tom,
Det är en liten snäpp/flärp som trycker till/öppnar tuben när den ska tändas.
När man stänger av så släpps flärpen och ingen gas kommer ut.

Om du tar ur den eller behåller den i köket,, har nog ingen betydelse tror jag.

Jag har nog förbrukat ca 10 tuber genom åren och ibland har jag haft tuben kvar över vintern i mitt förråd (då den inte varit slut),,,, och sen på våren är det bara att starta,,,,,, gasen är kvar (inget läcker ut vad jag har märkt)

MVH
Annette
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Det köket fungerar utmärkt tänk på att ha ett vindskydd så går det
åt betydligt mindre gas skönt att kunna bränna på bacon utan att förpesta hela bilen:)
Enligt våran instruktion så ska tuben tas ut efter användning.

Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolkök från Biltema

Learned it the hard way:

Sommeren 1994 var vi på tur på kysten av Finnmark, medbringende en to bluss variant. En dag ville vi koke potatis og fyrte opp ene blusset, etter noen minutter var det en pilotlåga kvar :confused: fyrte opp den andre (egen boks for hvert bluss) og flyttet kasserollen dit - samme sak, noen minutter og det var slutt. Prøve så å ha ene boksen i potatisvatnet mens vi fyrte med den andre - etter over en time var potatisene kokte. temperaturen ute var rundt +5. Neste dag fant jeg en sportsaffær og kjøpte en gammeldags primus for lampeolje, vel det var militærutgaven med ombyggingsmulighet til bensindrift - det siste for bruk i virkelig kulde, under -50C :rolleyes:. Lampeoljen fungerer best når det er varmere enn -30C.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Gasolkök från Biltema

den där spisen är guld värd för att laga mat utomhus, precis som någon annan påpekade. vi brukar laga mat på den också när det är riktigt varmt för att slippa värma upp bilen ytterligare. snabbt och enkelt att ta fram eller bort.
Köper gas på biltema, 4 flaskor för 49.90 som räcker en hel säsong med lätthet för oss.
När det börjar kyla på lite ute så har jag också lagt märke till att det blir problem. jag löser det genom att byta mellan två tuber, en står inne i värmen och den andra "jobbar". När det börjar gå trögt så byter jag bara.

Spisen i sig kan bli rätt kladdig efter ett par omgångar matlagning, men jag stoppar bara ned den i sin låda och väl hemma åker alltihop in i diskmaskinen. Har hittills fungerat utan problem efteråt.
 

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Hej anetthen !

Ser verkligt praktiskt ut !
En liten fråga bara, gastuben ser väldigt liten ut, hur länge räcker den egentligen ?

Pelle
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Gasolkök från Biltema

Hej anetthen !

Ser verkligt praktiskt ut !
En liten fråga bara, gastuben ser väldigt liten ut, hur länge räcker den egentligen ?

Pelle

Förvånansvärt länge, svårt att avgöra i minuter men ett uppkok går väldigt fort, likaså att få stekpannan varm. Jag köpte fyra stycken förra våren och har inte förbrukat allt än. Å andra sidan så kan man få tag på den här typen av tuber lite var som helst, tycks vara en standardstorlek.
Nackdelen med den här typen av kök är om det blåser mycket, tar lång tid och den slocknar gärna om man drar ned på lågan. Brukar använda lådan som vindskydd.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Gasolkök från Biltema

Vi har också detta gasolkök men glöm inte att köpa till Grillplattan den är guld värd om man snabbt vill ha sig en grillad korv.
Finns på Jula.
Sökresultat - Jula AB - Allt för hemmafixare och proffs!
Hej Getingen!
Nu har jag varit på Jula och köpt en grillplatta för 99:-. Det var den enda de hade för tillfället och lättast.
Dessvärre var bifoga instruktion för själva spisen (?). Så vad är vitsen med grillplattan och fördelen framför en stekpanna?
//Conny
 
Toppen