• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill

Helen

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Kumla
HBK-Nr
27009
Medlemskap
2024
Vi har planer på att skaffa gasolgrill och önskar få råd på vad man ska köpa! Den ska vara bra, smidig, enkel att rengöra, helt enkelt bra för husbils livet, har kört med liten kolgrill länge.
 

Spacewagon

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
30388
Medlemskap
2024
Vi har planer på att skaffa gasolgrill och önskar få råd på vad man ska köpa! Den ska vara bra, smidig, enkel att rengöra, helt enkelt bra för husbils livet, har kört med liten kolgrill länge.
Finns bara en grill.
Weber Q 1200..
Supergrejer..
Håller lääänge..
Elgiganten...
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Vi köpte en portabel bordsgrill hos Clas Ohlson för 500 kr. Vi är helt nöjda med köpet. Väger bara 2,1 kg. Mycket enkel att rengöra. Passar 2 personer, knappast för fler. Kanske inte kan köpas under vintersäsongen?
Lycka till,
Tomas
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi har planer på att skaffa gasolgrill och önskar få råd på vad man ska köpa! Den ska vara bra, smidig, enkel att rengöra, helt enkelt bra för husbils livet, har kört med liten kolgrill länge.

Vi har haft Cadac Safari Chef II ett bra tag nu, och är jättenöjda med den.
(Hade tidigare en Weber Q1200, men den var onödigt stor och klumpig för 2 personer.)
Förutom traditionell grillning har vi bl.a. testat att "wooka" i locket och precis som flera andra även steka pannkakor.
Har skaffat LP varianten och använder antingen gasoluttaget på husbilen eller en lös liten tub med regulator.

Hälsar
Bettan o Einar
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Finns bara en grill.
Weber Q 1200..
Supergrejer..
Håller lääänge..
Elgiganten...
Säkert bra grejer men onödigt stor för två personer och nästan 15 kg i garaget är mycket om man kan klara sig med en mindre grill. Köpte en Cadac Safari Chef II i våras och är väldigt nöjd. Träffade en campare i somras som hade använt en sådan i över 30 år påstod han. Det räcker för mig hållbarhetsmässigt.

Han tyckte den var lite vindkänslig men hans modell var mera öppen än nuvarande modeller så det har jag inte sett som något problem.
 

tuomi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20157
Medlemskap
2027
Hej på er, lyfter en gammal tråd, sorry för det men tänker att ni som följer den är rätt målgrupp ;)
Vi har haft en Weber Q100 (föregångaren till Q1000-serien) med liten portabel gasolflaska, den har fungerat underbart bra ev. nackdel har varit rengöring. Den gick sönder för något år sedan och jag panikköpte då en Cadac Grillo Chef 2 som jag har kopplad till bilens utvändiga gasoluttag. Tycker det är bra att ha både stekbord och grill, enkelt att diska delarna osv.
men jag är inte nöjd med själva grillresultatet. Maten blir klar men jag har svårt att få till den där sista fina grillytan.
Jag har nu sneglat på att byta tillbaka till Weber och då nya Weber Traveler men känner att jag måste kolla här först.
Hur upplever i era Cadac? Får ni upp hettan i dom tillräckligt? Är det mitt gasoluttag som inte levererar tillräckligt med gas? Om problemet är i uttaget så kommer jag ju ha samma problem med en Weber, och jag kanske egentligen skulle bli jättenöjd med min Cadac.
Finns det något sätt att testa om gasen i uttaget räcker till??

// Janne
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
”Hur upplever ni era Cadac? Får ni upp hettan i dom tillräckligt?”

Vi kör på en Cadac Safari Chef II med engångsburkar. Det är full sprutt på grillen även i sträng kyla och vi är väldigt nöjda.
Gör vi också fungerar väldigt bra. Men vi använder vintergas som gasolkungen rekommenderar även på sommaren.
 

tuomi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20157
Medlemskap
2027
Vintergas (kan även kallas året-runt-gas, four seasons mm) är en blandning av andra gaser än propan och butan som ger en förgasning av vätskan i tanken vid lägre temperaturer och således fungerar bättre under vinterhalvåret. Den är ju dock dyrare vilket gör att man om man förbrukar lite mer ofta väljer ett billigare alternativ när yttertemperaturen tillåter det ;)
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Jag är lite förvirrad ang. Safari Chef 2. Jag köpte en beggad på Blocket nyligen.
Vid köpet frågade om den var för lösa engångsbehållare eller för slang, jag fick till svar att man får köpa till en slang, sen pratade vi inget mer om det. Jag fick intrycket att den var för engångsbehållare och att man kunde köpa en slang till om man ville använda det.
Men så verkar det inte vara verkar det som, på undersidan av grillen är det en nippel med utvändig gänga ca dia12mm.
Då bör den väl vara för slang och regulator?
Kan man då använda stora flaskor tex Pc5/Pc10 med regulator?
Kan man även använda engångsbehållare med en regulator anpassad för dessa?
Går det även att använda de små blå campingflaskorna med regulator för dessa?
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Vi har planer på att skaffa gasolgrill och önskar få råd på vad man ska köpa! Den ska vara bra, smidig, enkel att rengöra, helt enkelt bra för husbils livet, har kört med liten kolgrill länge.
Vi pensionerade vår Cadac Safari Chef i somras då den har för låg effekt. Köpte en Wecamp som har 3400W. Det gör att kan få ordentlig färg på en köttbit. Har använt hela vintern i Spanien. Mycket nöjd. Inkopplad till husbilens gasuttag.
 
Senast ändrad:

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Jag är lite förvirrad ang. Safari Chef 2. Jag köpte en beggad på Blocket nyligen.
Vid köpet frågade om den var för lösa engångsbehållare eller för slang, jag fick till svar att man får köpa till en slang, sen pratade vi inget mer om det. Jag fick intrycket att den var för engångsbehållare och att man kunde köpa en slang till om man ville använda det.
Men så verkar det inte vara verkar det som, på undersidan av grillen är det en nippel med utvändig gänga ca dia12mm.
Då bör den väl vara för slang och regulator?
Kan man då använda stora flaskor tex Pc5/Pc10 med regulator?
Kan man även använda engångsbehållare med en regulator anpassad för dessa?
Går det även att använda de små blå campingflaskorna med regulator för dessa?
Jag alternerar mellan Safari Chef 2 och Weber 1000 i husbilen. Använder Cadac snabbkopplingar för att enkelt byta mellan Pc5 och Campingflaska i båda grillarna verktygslöst.
 

Bilagor

  • 20220301_111920.jpg
    20220301_111920.jpg
    3,8 MB · Visningar: 70
  • 20220301_110101.jpg
    20220301_110101.jpg
    3,6 MB · Visningar: 68
  • 20220301_110318.jpg
    20220301_110318.jpg
    3,7 MB · Visningar: 70
  • 20220301_110706.jpg
    20220301_110706.jpg
    3,6 MB · Visningar: 68
  • 20220301_111020.jpg
    20220301_111020.jpg
    3,7 MB · Visningar: 77
Toppen