• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill v.s. Kolgrill

F

F.d. 28368

Guest
Jag blev tackvare forumet medveten om Cobb grillens existen.

husbilsklubben.se/forums/t60022/

Det är en klart intressant kolgrill.

Gasgrillarnas fördel är att de har kortare "uppvärmings- och nedsvalningstider".

Av en tillfällighet hittade jag Primus Vidar grillen och en intressant grill från Campingaz hos Decathlon (befinner mig i Spanien).

decathlon.es - gasolgrill

Grillen från Campingaz ser trevlig ut och tar inte så stor plats i hopfällt läge (58 x 43 x 20,5 cm). Som jämförelse är Primus Vidar grillen (40 x 41,5, x 9 cm).

Campingaz grillen är något billigare än Cobb grillen. Jag gillar Wok-tillbehöret till Cobb grillen. Hjälp mig att lista för- och nackdelarna med de båda grillarna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Cobb grillen så klart. Har sett en del som ställer den mitt på bordet och sitter runt och grillar. Med deras briketter blir det varmt på 2 min och när den brunnit ut så blir det bara lite aska kvar. Enkel att rengöra och tar plats ungefär som en stor kastrull och är alltid färdig för användning. Hustrun älskar den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Jag har sett någon test där det ansågs att Cobbgrillen gav dåligt med värme? köttet blev alltför genomstekt om man skulle få grillyta? :wideeyed:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Jag gillar gasgrillar. Har kolgrill hemma också men det blir liksom inte av längre. Har helt skippat kolgrill på resorna.

I husbilen har jag idag enbart en Primus Vidar som vi är mycket nöjda med. Jämn fördelningen av värmen, stor användbar grillyta och vindtålig tack vare locket. Förvånansvärt bra grill för sitt plåtiga yttre och smidiga format.

Köpte Campinggazgrillen på Bauhaus för 150:- för några år sedan när Campinggazargenturen la ner i Sverige. Tyckte jag gjorde världens klipp. Men den är inte alls lika bra som Vidar. Väldigt liten praktiskt användbar grillyta, som dessutom är välvd. Ojämn värme. Känslig för blåst. Ska fyllas med vatten i en skål för att förhindra överhettning och fettdropp, iofs ganska lätt att sätt upp och demontera. Men det känns mest som ett alldeles för litet stekbord. (Då är deras lilla partygrill mer användbar.) Nej tacka vet jag Primus Vidar.

Sen är ju helt klart Cobbgrillen intressant om man gillar att kolgrilla. Jag tror Affezell tom har den i sängen som värmare! :)

:-/<rister
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Använder oftast Cobb i Sverige, (på ren svenska skiter jag i alla dessa tester när det gäller grillar) Cobben passar oss men kan bara tala för hustrun och mej.

Utomlands använder jag gasolgrill då man oftast inte får grilla med koll, i varje fall på de platser jag varit på hitils och de är ganska många. I Frankrike verkar de vara rädda för kolgrillar på campingar. Så på resan medföljer endast en grill
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Är Primus Vida en gasolgrill krinil, funderar på att köpa en ny gasolgrill
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Utomlands använder jag gasolgrill då man oftast inte får grilla med koll, i varje fall på de platser jag varit på hitils och de är ganska många. I Frankrike verkar de vara rädda för kolgrillar på campingar. Så på resan medföljer endast en grill

Min grill kommer framförallt att anändas på kontinenten. En gasolgrill verkar därmed vettigast. Det lutar just nu åt en Primus Vidar, då den så här långt har fått flest poäng av er. Nya argument kan dock få mig på nya tankar :)
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Kolgrill, för smakens skull. Jag har använt en primus vidar 3 gånger men gått tillbaka
till kolgrillen. Nu ligger vidar som hyllvärmare i garaget till ingen nytta.
Bengt.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Vi köpte en Primus Vidar för ett par veckor sedan. Har bara testat den två ggr, och är nöjda. Väldigt mycket smidigare än en kolgrill. Snabbt varm, och snabbt kall så man kan packa in den i hubilen igen...
Men det smakar ju bättre med kolgrill...
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Hej!

Vi har köpt en Weber 100 gasolgrill, vi tycker den är kanon. Lagom stor att ta med sig och det man grillar smakar utmärkt. Om man vill går det att köpa till en s.k röklåda som man kan fylla med olika "träflisor", beroende på vilken smak ´man är ute efter. Går att läsa mera om detta på Webers hemsida. Det var där jag läste att en bra gasolgrill skall ha jutjärnsgaller att grilla på, det är kanske därför smaken blir så bra också. :mat:

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Vi har slutat att bära en grill med oss.

Numera har vi en "ABU-rök" i mindre version med oss och kan både "grilla" och röka både kött och framför allt allt fin fisk vi hittar vid medelhavet och Atlanten på vintrarna! I bilden färsk rökt makrill i Portugal...

090226 Portugal Rökt Makrill06 (Large).jpg

Vikten är minimal och t-Röd eller motsvarighet finns överallt.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Vi har slutat att bära en grill med oss.

Numera har vi en "ABU-rök" i mindre version med oss och kan både "grilla" och röka både kött och framför allt allt fin fisk vi hittar vid medelhavet och Atlanten på vintrarna! I bilden färsk rökt makrill i Portugal...

Vikten är minimal och t-Röd eller motsvarighet finns överallt.

En röklåda är så klart också ett alternativ. Vad är det för röklåda som ni använder. Vid en snabb koll hittar jag följande röklådor/rökugnar:

biltema.se #26426

clasohlson.com/se/ #455002

Jag undrar hur bra Clas Ohlsons lilla röklåda fungerar. Någon som har provat den?

En röklåda/rökugn i kombination med en Primus Vidar gasolgrill verkar vara en kombination att beakta för användning på kontinenten.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Lådan är ABU's röklåda!

ABU har två modeller, en större och en mindre. Vår är den lilla, emaljerad, och med små yttermått, mycket bra, håller år efter år.

T-röd används att elda under i ett litet skål, så man behöver inte någon anna värmekälla.



Jyrki
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Jag läste nu i veckan om en känd kock och "grillmästare" som gjort en blindtest med en kol- och en gasolgrill.
I "juryn" satt hängivna kolgrillare. Ingen kunde skilja på vilket som var grillat med kol eller gasol under avsmakningen.
Jag märker heller ingen skillnad, men som sagt, var och en blir salig på sin tro.
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Rökugnen til Biltema ligner mye på ABU sin. Begge varmes med spritbrennere. Forskjellen er at ABU er emaljerad og Biltema rostfri plåt. Holdbarheten vil jeg ikke uttale meg om. Begge gjør den jobben de skal.
 
F

F.d. 25090

Guest
Sv: Gasolgrill v.s. Kolgrill

Vi köpte en Landman Pantera (Gasol grill) förra året och är mycket nöjd med denna.
Den har varit med oss mycket och nu när vi köpt Husbil så har den sin självklara plats.

Tips när det gäller denna grill är att beställa tilll ett extra galler till höger sidan där det ligger en stekplatta orginal. (Finns att beställa på Landmans hemsida)

Kram
Laila med familj :)
 
Toppen