• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfunderingar

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Läser i diverse forum att det ska vara en väsentlig skillnad på om man har gasol flaskor i komposit eller metall nu när det är kallt ute. Vi har två komposit som står i en koffert utan värme och vad jag förstår så är det bättre om flaskorna står lite varmt, då blir det bättre tryck över hela linjen. Typ kylskåp, spis, Truma.
Är det värt att bygga in någon enklare form av värme till gasollådan ? Finns det någon som har så ?
Som det är nu står den ju i princip utomhus, plastlåda med plats för två stora flaskor och enkel dörr utan någon form av isolering.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag jobbar som hovslagare och då använder jag gas till ärsan. Jag hade P11 i början, men då det var kallt (minus 15 och kallare) orkade den inte leverera tillräckligt med gas. Fick då tipset att köra med P19 istället. Har funkat klockrent ner till minus 28 grader. Så i det här fallet har storleken en viss betydelse. Dessutom blir det mindre gas kvar när tuben är tom. Problemet för oss HB ägare är att en P19 sällan får plats i gasolutrymmet.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Hej igen, jag har bara en liten fundering som jag undrar över i sammanhanget helt utan att veta :msn_quest:.
Det blir kallt och täpper alltså till sig ? eller det blir kallt och förångningen avstannar ??

Jag har använt en tryckregulator för gasol till en konstruktion med tryckluft. Jag behövde det mycket svaga trycket av 30m/bar.
Första försöket sprack dock för det visade sig att en normal regulator som max kan leverera 1,5 Kg gasol/tim (som blir ca. 5L luft/min.) inte räckte till, jag behövde ett större flöde. Det finns andra (och dyrare) regulatorer som också ger 30m/bar i tryck men som kan leverera 4 Kg gasol/tim och som funkade för min del för det blev runt 16L luft/min.
Maxflödet tror jag bara regleras av ett lagom stort hål i regulatorn, och min fundering är om det är det lilla hålet som fryser till och blir täppt när flödet stryps eller om det är förångningen av själva gasolen som upphör.

Om det är regulatorn och hålet som hindrar flödet efter ett tag när det blir kallt så borde ju en regulator som kan leverera ca. tre gånger mer gasol om det skulle behövas och därför har ett större hål klara sig lite bättre från att bli lika avkyld av flödet och bli täppt.
Om det däremot är förångningen av gasolen som upphör nere i tuben så blir det ju samma problem.

Bara en fundering. M.v.h. JANKRO.
Jag misstänker att det blir kallt så förångningen stannar. Tänkte om man drog ner lite värme så man ligger några grader plus även då det blir kallt ute. Då kanske det inte stannar upp pga kylan utomhus. Nu är den på verkstad eftersom Truman vägrar starta och dom har kommit fram till det är för liten gasregulator, 3 mBar men det ska vara 5 mBar regulator. Har en 6kw Truma. Så när detta är fixat så finns ju en vis risk att den går även då det blir några grader kallt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt gasolutrymme är så isolerat som lagen medger.
Ändå räcker inte värmen för att förånga en plastgasolflaskas innehåll till den är tom.

Det billigaste och effektivaste är god ventilation och en alu-flaska.
Kom ihåg att även vid -20 tillförs tillräckligt med energi OM UTRYMMET ÄR TILLRÄCKLIGT VENTILERAT.
Dvs ta in tillräckligt mycket -20 gradig luft i gasolutrymmet, så det inte blir -40 gradig luft stående där.
 
R

RobbeS

Guest
Måste bara fråga.. Har alltid fått höra att en P11 i stål är den bästa flaskan för vinterbruk. Är det så eller är aluminiumflaskorna bättre? Jag har ingen värme i skåpet och tänker inte skaffa det heller.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi är ju väldigt många som är vinteråkare och aldrig haft några gasolproblem. Vi gjorde många veckor i Norrbotten för tre år sedan. Tre veckor, kallare än -30 vecka efter vecka. Jokkmokks marknad mfl ställen. Aluminiumflaskor i Gasolskåpet, ingen extra värme men de står ju lite skyddade. Just nu står vi fyra 3717 husbilar i Åkulla, minusgrader inatt, ingen haft Gasolproblem.
Som svar på din fråga, det fungerar utmärkt för oss andra.
 
Toppen