• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolfunderingar

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Läser i diverse forum att det ska vara en väsentlig skillnad på om man har gasol flaskor i komposit eller metall nu när det är kallt ute. Vi har två komposit som står i en koffert utan värme och vad jag förstår så är det bättre om flaskorna står lite varmt, då blir det bättre tryck över hela linjen. Typ kylskåp, spis, Truma.
Är det värt att bygga in någon enklare form av värme till gasollådan ? Finns det någon som har så ?
Som det är nu står den ju i princip utomhus, plastlåda med plats för två stora flaskor och enkel dörr utan någon form av isolering.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enklast (och billigast) torde vara att byta ut kompositflaskorna mot stål- eller aluminiumflaskor.

Kompositflaskor passar bäst sommartid till trädgårdsgrillen.

(Off topic: Det fanns för många decennier sedan flaskvärmare avsedda att montera i husvagnens gasolkoffert (detta var innan husbilarna blev "stora"), och som kopplades in på det vattenburna centralvärmesystemet. Succén uteblev...)

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har t.o.m problem med en P11 (propan) i garaget, en luftvärmepump håller +10c där, och när jag ska greja i garaget startar jag en gasolkanon,
Efter ca. 20-30min tappar värmaren effekt, och P11'an är alldeles isig, då ligger garage temp på ca +15, och jag stoppar värmaren, ifall den inte stannat själv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Läser i diverse forum att det ska vara en väsentlig skillnad på om man har gasol flaskor i komposit eller metall nu när det är kallt ute. Vi har två komposit som står i en koffert utan värme och vad jag förstår så är det bättre om flaskorna står lite varmt---------------
-----------Som det är nu står den ju i princip utomhus, plastlåda med plats för två stora flaskor och enkel dörr utan någon form av isolering.

Skall man vara noga så skall ju gasolflaskor stå i ett ventilerat utrymme med helst några stora hål i botten på utrymmet. Gasolen är tyngre än luft så hålen är till för att ev. läckande gasol skall "rinna" ut genom hålen och inte stanna kvar inne i utrymmet. Det gör ju ev. uppvärmning av utrymmet något besvärligare.

M.v.h. JANKRO
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Man skall vara väldigt försiktig med allt elektriskt i närheten av gasol så en elektrisk flaskvärmare skulle jag absolut inte rekommendera även om gasolutrymmet är välventilerat (och då svårt att få varmt).
Aluminiumflaskor har, såvitt jag minns, bäst kapacitet att koka av tillräckligt med gas. Det som ju händer i flaskan är att gasolen kokar och övergår från vätska till gas. När detta händer så kyls flaskan av så värme behöver tillföras utifrån för att kokningen skall fortsätta. Aluminium leder värme bäst om man jämför stål, aluminium och komposit. Det är också därför det är viktigt att det är propan i flaskorna eftersom det kokar vid betydligt lägre temperatur än alternativet butan.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skall man vara noga så skall ju gasolflaskor stå i ett ventilerat utrymme med helst några stora hål i botten på utrymmet. Gasolen är tyngre än luft så hålen är till för att ev. läckande gasol skall "rinna" ut genom hålen och inte stanna kvar inne i utrymmet. Det gör ju ev. uppvärmning av utrymmet något besvärligare.

M.v.h. JANKRO
Noga i detta fall = självbevarelsedriften ;)
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Skall man vara noga så skall ju gasolflaskor stå i ett ventilerat utrymme med helst några stora hål i botten på utrymmet. Gasolen är tyngre än luft så hålen är till för att ev. läckande gasol skall "rinna" ut genom hålen och inte stanna kvar inne i utrymmet. Det gör ju ev. uppvärmning av utrymmet något besvärligare.

M.v.h. JANKRO
Min tanke var att evt dra ner en slang fr Truman eftersom det sitter ett utblås precis ovanför fast inne i kupén
Det blir lite varmare genomströmning vilket gör att gasolen inte blir iskall, men just nu bara en tanke i mängden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag har bara en liten fundering som jag undrar över i sammanhanget helt utan att veta :msn_quest:.
Det blir kallt och täpper alltså till sig ? eller det blir kallt och förångningen avstannar ??

Jag har använt en tryckregulator för gasol till en konstruktion med tryckluft. Jag behövde det mycket svaga trycket av 30m/bar.
Första försöket sprack dock för det visade sig att en normal regulator som max kan leverera 1,5 Kg gasol/tim (som blir ca. 5L luft/min.) inte räckte till, jag behövde ett större flöde. Det finns andra (och dyrare) regulatorer som också ger 30m/bar i tryck men som kan leverera 4 Kg gasol/tim och som funkade för min del för det blev runt 16L luft/min.
Maxflödet tror jag bara regleras av ett lagom stort hål i regulatorn, och min fundering är om det är det lilla hålet som fryser till och blir täppt när flödet stryps eller om det är förångningen av själva gasolen som upphör.

Om det är regulatorn och hålet som hindrar flödet efter ett tag när det blir kallt så borde ju en regulator som kan leverera ca. tre gånger mer gasol om det skulle behövas och därför har ett större hål klara sig lite bättre från att bli lika avkyld av flödet och bli täppt.
Om det däremot är förångningen av gasolen som upphör nere i tuben så blir det ju samma problem.

Bara en fundering. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min tanke var att evt dra ner en slang fr Truman eftersom det sitter ett utblås precis ovanför fast inne i kupén
Det blir lite varmare genomströmning vilket gör att gasolen inte blir iskall, men just nu bara en tanke i mängden.

Montro om man låter värmen blåsa lite över regulatorn och kranen kan hjälpa, om det nu är där det täpper till sig, och inte förångningen som upphör nere i tuben. För att värma upp ett ventilerat utrymme så hela tuben blir varmare blir ju svårt.

M.v.h. JANKRO.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Butangas har et kogepunkt ved ca. 0 grader C (eller fordampningspunkt om du vil)

Propan har et fordampningspunkt ved ca. -40 grader C

Derfor kan du få Propangas ud af din flaske om vinteren og ikke Butangas. Når det fryser vil Butangas simpelthen ikke fordampe, så det kan komme ud i rørene til dit køleskab eller varmeapparat eller komfur.

Ofte består den gas vi køber af et blandingsprodukt og i Sydeuropa er der generelt iblandet mere Butan.

Når man så kommer hjem til det kolde Nordsverige, så har man problemet når Propangassen i blandingen er brugt.

Det har altså ikke noget at gøre med regulatorens udsenende eller specifikationer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja ren butangas funkar ju inget vidare alls om det inte är sommar men våran blandning som funkar skapligt en bra bit under nollan ett tag, men sedan slutar att flöda av nedkylning och frost på flaskans överdel p.g. av avdunstningen kan man ju fundera på om det "bara" tillfälligt täpper till sig i regulatorn av flödet fast det fortfarande finns propan kvar.
Som PeterK's gasol som täpper till sig fast det är 10/15 grader varmt i garaget, men ett jätteflöde och kraftig avkylande avdunstning i tuben för att försörja gasolkanonen med massor av gasol.

M.v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Kanske trä något värmande över gasoltuberna?
:)

Visa bilaga 191787
Hej !
Att isolera flaskorna får omvänd verkan eftersom man då försvårar värmetransporten från omgivande luft till propan i vätskeform. Det krävs 0,43 Mj/kg (ångbildningsvärme) för att omvandla propan i vätskeform till gas, den energimängden måste alltså överföras från den omgivande luften.
Att på något sätt tillföra värme är alltså nödvändigt för att bibehålla gasflödet.
BBa
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej !
Att isolera flaskorna får omvänd verkan eftersom man då försvårar värmetransporten från omgivande luft till propan i vätskeform. Det krävs 0,43 Mj/kg (ångbildningsvärme) för att omvandla propan i vätskeform till gas, den energimängden måste alltså överföras från den omgivande luften.
Att på något sätt tillföra värme är alltså nödvändigt för att bibehålla gasflödet.
BBa
Jo jag vet, det var bara på skoj :)
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Funderingen kring gasolflaskorna är givetvis på sin plats. Vore dock intressant att höra hur många av oss som ens vid något enda tillfälle uppfattat någon utmaning med gasoldistributionen ens under smällkalla vintern...? Vi har varit ute ett par veckor varje vinter i 10-års tid med bilen, med som lägst -33 grader celsius, och aldrig uppfattat minsta störning. Brukat både PC10:eek:r, P11:eek:r och PA11:eek:r.
Faktum är ju att flaskorna normalt sett (i alla fall på husbilar) står i ett skåp som är inbyggt i "huset". I många fall endast en 8-10 mm byggskiva mellan inomhus och gasolskåpet. Innebär att det sannolikt skyddas på ett bra sätt från tuffaste kylan genom att uppvärmt utrymme omgärdar utrymmet. Hålet i botten på skåpet ser ju till att eventuell kyla "rinner" ut...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hade husbilen uppvärmd med gasol, ingen el, vid ca 5-10 minusgrader.

Jag tittade till bilen och upptäckte att pannan larmade om slut på gasol, pannan hade stannat.
Kollade plastgasoltuben och det fanns ca 5-7 cm vätska kvar i botten.

Om man upplever problem eller inte är till stor del beroende på gasolförbrukningen, antal Kw som går åt.
Min bil drar 5,5 kg per dygn vid 6-7 minus, denna gasolmängd orkade uppenbarligen inte gasolflaskan koka fram.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ja ren butangas funkar ju inget vidare alls om det inte är sommar men våran blandning som funkar skapligt en bra bit under nollan ett tag, men sedan slutar att flöda av nedkylning och frost på flaskans överdel p.g. av avdunstningen kan man ju fundera på om det "bara" tillfälligt täpper till sig i regulatorn av flödet fast det fortfarande finns propan kvar.
Som PeterK's gasol som täpper till sig fast det är 10/15 grader varmt i garaget, men ett jätteflöde och kraftig avkylande avdunstning i tuben för att försörja gasolkanonen med massor av gasol.

M.v.h. JANKRO.

Det är två olika problem, dels att det överförs för lite värme till flaskan så att vätskan inte kan förgasas. Uppstår oftast när det är lite gas kvar och därmed mindre yta som absorberar värme.
Det andra problemet är att ev vatten i gasen fryser i regulatorn. Eftersom gasen expanderar i regulatorn bildas låga temperaturer, så detta kan uppstå vid temperaturer över noll°. Därför har många regulatorer "Eisex" som elektriskt värmer regulatorn.
Man kan se liknande fenomen på sprayflaskor där det bildas is vid munstycket efter en lång sprayning trots att det är rumstemperatur..
 
Toppen