• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Portugal

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
det nya problemet är att man inte får fylla lpg flaskan i portugal enligt en ny lag 2023 vissa mackar nobbar numera
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Det dina klubbkompisar troligen har hakat upp sig på är att du antyder att denna enstaka händelse skulle bero på ett generellt förbud ("det nya problemet är att man inte får fylla lpg flaskan i portugal enligt en ny lag 2023 vissa mackar nobbar numera").

Pålle
Jag blev ju faktiskt också nekad. På en mack i Algarve där dom sa att jag måste åka till en gasolfyllare, fick absolut inte fylla på macken. Ja, jag har fast tank och yttre påfyllning.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har full förståelse för att det kan vara problem att fylla LPG i Portugal, vi har råkat ut för samma sak i Italien beroende på deras skatteregler.
Men vi är Svenskar, tänk internationellt och ha en lite sedel redo, brukar vara ok med 5-10€ när ni frågar så existerar inte problemet.
Hälsningar
Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har full förståelse för att det kan vara problem att fylla LPG i Portugal, vi har råkat ut för samma sak i Italien beroende på deras skatteregler.
Men vi är Svenskar, tänk internationellt och ha en lite sedel redo, brukar vara ok med 5-10€ när ni frågar så existerar inte problemet.
Hälsningar
Peter
Gäller det svenska kompositflaskor?
Är det samma regler i Frankrike och Portugal?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
om du har läst och förstått vad jag skrivit hade du inte behövt kommenterat
Jag har läst och förstått vad du skrivit, när du skriver att det finns en lag som förbjuder fyllning av tankflaskor ,så tror många att det blir problem att åka till Portugal ,att det är helt stopp för fyllning vilket det uppenbart inte är.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Mystiskt. Vi har bara stött på någon enstaka station som varit tveksamma, men det var flera år sedan. De har trott att vi varit ”fulfyllare” med anslutning till vanlig flaska. Nu har vi varit ute sen i Januari, just nu i Grekland. Det har funkat fint i alla länder.

LPG bibeln finns på mylpg.eu. Så fort något nytt dyker upp så finns det där. Om Portugal skrivs:

Useful​

There are around 40.000 vehicles on LPG in Portugal.*​

LPG vehicles can park in underground parking **​

* http://www.apetro.pt/documentos/gpl_auto.pdf

** APETRO - Associação Portuguesa de Empresas Petrolíferas From January 2018 till end of March 2018 the whole autogas station network will change the nozzle from Dish to Euro connector.​

If you know for any laws or other info about converting to LPG, driving on LPG or any other info regarding LPG in Portugal please contact me and I will add it to the page..

Så det skulle vara intressant att få se en kopia av det dokument du nämnde.

Tanka LPG, enkelt, billigt o bekvämt.
har ingen kopia men det var i esposende eller vad det heter ovanför porto
 
Toppen