• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol i Portugal

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
det nya problemet är att man inte får fylla lpg flaskan i portugal enligt en ny lag 2023 vissa mackar nobbar numera
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
det nya problemet är att man inte får fylla lpg flaskan i portugal enligt en ny lag 2023 vissa mackar nobbar numera
Det finns 400 LPG stationer i Portugal, att dessa plötsligt skulle förbjuda att man fyller hur troligt är detta, synd om alla som kör sina personbilar på LPG dom måste också drabbas av detta.
Sprid inte rykten utan fakta.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jo, vi har faktiskt varit ute för detta. På en lågpris mack där dom hänvisade oss till en gasolfyllare i Albufeira. Personbilar fick tanka men vi fick alltså inte fylla, kan det vara så att det varit några som försökt fulfylla? Att portugiser inte får ha Lpg har jag hört men det verkar ju helsjukt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo, vi har faktiskt varit ute för detta. På en lågpris mack där dom hänvisade oss till en gasolfyllare i Albufeira. Personbilar fick tanka men vi fick alltså inte fylla, kan det vara så att det varit några som försökt fulfylla? Att portugiser inte får ha Lpg har jag hört men det verkar ju helsjukt.
Det har diskuterats tidigare om detta med LPG för fordonsdrift och skatter, att man i husbil inte anväder gasen för drift, Italien har varit ett land där dessa rykten finns, min gasolhandlare sa för flera år sedan ,att fylla husbilars fasta tankar till lägre skatt kommer att förbjudas, men detta är nog ingen prioriterad fråga i Sverige.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2024
Tack för era svar men mitt problem är att jag inte får förvara gasol i husbilen i den inomhus uppställningsplats som jag har för min husbil. Gasoltuberna måste förvaras i en specialbyggnad intill. Försäkringsfråga för fastighetsägaren.
Så tyvärr kan jag inte ha ngt fast tank. Tyvärr för det hade varit den bästa lösningen.
Om du installerar 2 flaskor,för utvändig fyllning räknas det som en tank. Då ingår de i bilen liksom bränsletanken.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Det finns 400 LPG stationer i Portugal, att dessa plötsligt skulle förbjuda att man fyller hur troligt är detta, synd om alla som kör sina personbilar på LPG dom måste också drabbas av detta.
Sprid inte rykten utan fakta.
det är inga rykten utan fackta då personalen visade mej lagen på papper och lagen gäller bara fyllning av gasolflaskor även om du har fast monterade som jag har alltså inte lpgbilar
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
jag har fast monterade flaskor och utvändig påfyllning med blev nekad och personalen visade ett papper från staten om förbudet som gäller campingflaskor i husbilar och lösa inte lpgbilar
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Mystiskt. Vi har bara stött på någon enstaka station som varit tveksamma, men det var flera år sedan. De har trott att vi varit ”fulfyllare” med anslutning till vanlig flaska. Nu har vi varit ute sen i Januari, just nu i Grekland. Det har funkat fint i alla länder.

LPG bibeln finns på mylpg.eu. Så fort något nytt dyker upp så finns det där. Om Portugal skrivs:

Useful​

There are around 40.000 vehicles on LPG in Portugal.*
LPG vehicles can park in underground parking **

* http://www.apetro.pt/documentos/gpl_auto.pdf
** APETRO - Associação Portuguesa de Empresas Petrolíferas From January 2018 till end of March 2018 the whole autogas station network will change the nozzle from Dish to Euro connector.​

If you know for any laws or other info about converting to LPG, driving on LPG or any other info regarding LPG in Portugal please contact me and I will add it to the page..

Så det skulle vara intressant att få se en kopia av det dokument du nämnde.

Tanka LPG, enkelt, billigt o bekvämt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mystiskt. Vi har bara stött på någon enstaka station som varit tveksamma, men det var flera år sedan. De har trott att vi varit ”fulfyllare” med anslutning till vanlig flaska. Nu har vi varit ute sen i Januari, just nu i Grekland. Det har funkat fint i alla länder.

LPG bibeln finns på mylpg.eu. Så fort något nytt dyker upp så finns det där. Om Portugal skrivs:

Useful​

There are around 40.000 vehicles on LPG in Portugal.*​

LPG vehicles can park in underground parking **​

* http://www.apetro.pt/documentos/gpl_auto.pdf

** APETRO - Associação Portuguesa de Empresas Petrolíferas From January 2018 till end of March 2018 the whole autogas station network will change the nozzle from Dish to Euro connector.​

If you know for any laws or other info about converting to LPG, driving on LPG or any other info regarding LPG in Portugal please contact me and I will add it to the page..

Så det skulle vara intressant att få se en kopia av det dokument du nämnde.

Tanka LPG, enkelt, billigt o bekvämt.
Har varit inne myLPG.eu, många stationer är uppdaterad den senaste tiden, finns inget skrivet om några problem med tankning .
Det har förekommit i några länder att man blivit nekad tankning vid enstaka tillfällen,men det är bara att åka till nästa station så löser sig detta.
Eftersom den som rapporterat detta i tråden inte har mer information eller provat på fler ställen tydligen, så är nog detta ett undantag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
har varit i portugal över vintern mest inga problem nere i algarve men på hemväg sista tanken innan spanien uppe ovanför porto blev jag nobbad och visat på beslutet på macken
Jag förstår, det brukar finnas olika föklaringar varför dom nekar,kanske ont om gas ,inte vill sälja till utlänningar,men generellt förbud har inte jag hört talas om, så det är bara att åka till nästa mack.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
jag börjar bli lite trött på alla besservisser i denna tråd jag har bara informerat om en händelse
Det dina klubbkompisar troligen har hakat upp sig på är att du antyder att denna enstaka händelse skulle bero på ett generellt förbud ("det nya problemet är att man inte får fylla lpg flaskan i portugal enligt en ny lag 2023 vissa mackar nobbar numera").

Pålle
 
Toppen