• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol europa

sellali

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
vaxholm
HBK-Nr
36377
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner
Vi harbilen första året och ämnar till hösten styra söderut
Vill ha lite tips hur ni alla har löst gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns
Hör av er med tips
Lasse Linnros
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ca. 55st tankställen verkar det finnas i sverige, så man kan få åka ett tag för att kunna fylla sin tank.
Så en kombo med en tankflaska samt en lös flaska kanske blir det optimala för TS.

Om man har en riktig fast tank behöver man ju inte fylla särskilt ofta, så 55 ställen att fylla på räcker långt.
Vi har en tank på 70 liter plus en liten reservflaska på 5Kg/10L. Vi behöver fylla tanken nu, jag fyller den bara till hälften,
det räcker hela sommaren till kylskåp, värme, varmvatten och kokning för oss. Till hösten kör jag via en fyllstation på någon resa, och fyller
fullt, då klarar vi oss långt in i vintern, kanske ytterligare någon fyllning när vi åker upp i fjällen. Så 3-4 fyllningar per år tycker
inte jag är något jätteproblem! Man behöver ju inte heller vänta till tanken är helt tom, det är ju att skapa problem helt i onödan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker jag gjort det enkelt förr...
Om gasen tar slut och jag var i ett annat land än där gasflaskan kom ifrån.
Då köpte jag landets gasflaska, adaptrar till de flesta länder hade jag med mig.

Nu....
Nu har jag samma gas med mig i alla länder, eftersom jag har en kompressor kyl/frys....
Efter mer än 9 månader utomlands tömde jag 1 p11 och den andra är det 62% kvar....

Ni som pratar om att spara slantar mm.... Ni borde ju installera en kompressor kyl/frys...
Med den höga (dometic) gas/kyl fick jag byta en flaska ungf. varje 3-4 vecka till en kostnad av ungf 30-35:-€

Ni som räknat på att spara pengar kan ju nu räkna ut vad man tjänar på att ha en kompressor kyl mot en som går på gas...

Screenshot_20230601_084927_com.mopeka.tankcheck.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker jag gjort det enkelt förr...
Om gasen tar slut och jag var i ett annat land än där gasflaskan kom ifrån.
Då köpte jag landets gasflaska, adaptrar till de flesta länder hade jag med mig.

Nu....
Nu har jag samma gas med mig i alla länder, eftersom jag har en kompressor kyl/frys....
Efter mer än 9 månader utomlands tömde jag 1 p11 och den andra är det 62% kvar....

Ni som pratar om att spara slantar mm.... Ni borde ju installera en kompressor kyl/frys...
Med den höga (dometic) gas/kyl fick jag byta en flaska ungf. varje 3-4 vecka till en kostnad av ungf 30-35:-€

Ni som räknat på att spara pengar kan ju nu räkna ut vad man tjänar på att ha en kompressor kyl mot en som går på gas...

Visa bilaga 228687

Resultatet av det bytet om man befinner sig i Skandinavien och inte bara kör när solen skiner, är ju att du måste skaffa större batteribank
och mera solceller om du inte vill vara hänvisad till platser med landström.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Resultatet av det bytet om man befinner sig i Skandinavien och inte bara kör när solen skiner, är ju att du måste skaffa större batteribank
och mera solceller om du inte vill vara hänvisad till platser med landström.
Som jag ser det så kör nog de flesta runt med sin husbil, och då laddas batterierna ju ifrån generatorn.

Men står man mesta tiden stilla (som jag gör) då löser man det så som du skrev...
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner
Vi harbilen första året och ämnar till hösten styra söderut
Vill ha lite tips hur ni alla har löst gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns
Hör av er med tips
Lasse Linnros

Haha, sånt liv det kan bli om sladdens längd, gråvattentömning och Gasol i Europa. Men visst är det gott att vädra ut lite åsikter?

Javisst Jack, jag minns din stoora röda tank. LPG är flytande petroliumgas med det Svenska handelsnamnet Gasol. Gasol kan vi köpa per liter och får då ett billigare pris än vid byte av flaskor. En del av utbytesflaskans kostnad är ju transporten.

Men står det LPG på en skylt i Europa så står den oxå för att det tankas Gasol från pump, i lösvikt om man har en flaska/tank byggd för systemet. Ett överfyllnadsskydd skall vara installerat och certifierat.

E85 blev den Svenska lösningen när resten av EU styrde mot LPG för renare motorbränslen.
Långsamt har vi fått fler tankställen i Sverige men i Europa i övrigt så är de, enkla att finna och att tanka.

LPG flaskor är inte svaret för alla, lika lite som Litiumbatterier, kompressorskåp och elverk.
Dock ville trådskaparen specifikt ha tips om ”gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns”.
Självklart kan man köpa lokala flaskor och olika övergångar. Vårt tips är att överväga en LPG-flaska.
Själva klarar vi oss bra med två 14kg LPG flaskor, enkelt o bekvämt. (0,59/liter just nu, här på Lefkas)
Ha det gott, det har vi.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Haha, sånt liv det kan bli om sladdens längd, gråvattentömning och Gasol i Europa. Men visst är det gott att vädra ut lite åsikter?

Javisst Jack, jag minns din stoora röda tank. LPG är flytande petroliumgas med det Svenska handelsnamnet Gasol. Gasol kan vi köpa per liter och får då ett billigare pris än vid byte av flaskor. En del av utbytesflaskans kostnad är ju transporten.

Men står det LPG på en skylt i Europa så står den oxå för att det tankas Gasol från pump, i lösvikt om man har en flaska/tank byggd för systemet. Ett överfyllnadsskydd skall vara installerat och certifierat.

E85 blev den Svenska lösningen när resten av EU styrde mot LPG för renare motorbränslen.
Långsamt har vi fått fler tankställen i Sverige men i Europa i övrigt så är de, enkla att finna och att tanka.

LPG flaskor är inte svaret för alla, lika lite som Litiumbatterier, kompressorskåp och elverk.
Dock ville trådskaparen specifikt ha tips om ”gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns”.
Självklart kan man köpa lokala flaskor och olika övergångar. Vårt tips är att överväga en LPG-flaska.
Själva klarar vi oss bra med två 14kg LPG flaskor, enkelt o bekvämt. (0,59/liter just nu, här på Lefkas)
Ha det gott, det har vi.
En undran heter det inte GPL i Europa?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
En undran heter det inte GPL i Europa?

Different names for LPG​

Liquefied petroleum gas is known with different names in different countries. It is referred to as autogas when it is utilized in powering vehicles. In some countries, it is simply referred to as gas. Normally, in these countries, petrol is not called gasoline. So, people from the countries where petrol is also referred to as gasoline may be confused when LPG is referred to as gas. In the UK for example, you can either refer to it as autogas or LPG but in Australia it is either called gas or LPG.

LPG is very common in most countries of Europe. Virtually each country has a peculiar name for it. In France and Italy, it is called GPL meaning gaz de petrole liquefie and gas di petrolio liquefatto respectively. But in Spain, it is referred to as gas licuado del petroleo abbreviated as GLP.

Källa mylpg.eu
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det har kommit flera svar på frågan hur man löser gasolfrågan vid utlandsresa. Se inlägg #2, #4 och #5 samt några andra inlägg med kompletterande information till dessa svar.

I huvudsak handlar det om alternativen:

1. lokala flaskor för varje enskilt land (där det inte framgår hur man gör när man lämnar respektive land),
2. tankflaskor eller gastankar för LPG att fylla på ungefär samma sätt som att fylla diesel,
3. elektrifiera bilen med fler och större solceller i kombination med fler och större batterier av olika slag
4. samt ett tänkbart alternativ, att alltid stå på platser med elanslutning.

//Michael, medlem
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner
Vi harbilen första året och ämnar till hösten styra söderut
Vill ha lite tips hur ni alla har löst gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns
Hör av er med tips
Lasse Linnros
Det är något du kolla upp det går att fylla svenska gasolflaskor i Tyskland på vissa ställen googla men bäst att ha med två fulla flaskor så klarar du åtminstone en sommar tur
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är något du kolla upp det går att fylla svenska gasolflaskor i Tyskland på vissa ställen googla men bäst att ha med två fulla flaskor så klarar du åtminstone en sommar tur
Tror det finns en ganska bra fil här på forumet med en klickbar karta, ungefär som ställplatskartan, där gasolplatser visas. Om alla klarar svensk flaska vet jag inte.
 
Toppen