• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol europa

sellali

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
vaxholm
HBK-Nr
36377
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner
Vi harbilen första året och ämnar till hösten styra söderut
Vill ha lite tips hur ni alla har löst gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns
Hör av er med tips
Lasse Linnros
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner
Vi harbilen första året och ämnar till hösten styra söderut
Vill ha lite tips hur ni alla har löst gasolfrågan när ni är i annat land där inte våra flaskor finns
Hör av er med tips
Lasse Linnros
Beror på hur länge ni ska vara ute,hur mycket ni förbrukar,klarar ni er på 2X11kg så är det bara att åka.
Jag rekommendera att installera tankflaska/LPG, ni kan tanka denna överallt i Europa.
Alternativt köper man en utländsk flaska,komplettera med kopplingar som passar,det går att fylla svenska flaskor på vissa ställen, men räkna inte med att det finns överallt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tack för Ditt svar
Vi blir nere i frankrike nederländerna samt tyskland i 4 -6 veckor så vi klara oss nog inte på våra " svenska " flaskor
Lasse
Vi är i Spanien/Portugal,6 månader på vintern vi har två spanska tuber och en Svensk med oss vi använder dom spanska i första hand och dessa byter vi i Spanien om någon blivit tom vi har alltid haft den svenska med oss hem oanvänd.HaDe Hasse
Glömde fråga om ni ska fricampa eller stå på camping
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ojdå, jag förstår inte att…. Svaret är ju att köpa en eller två LPG flaskor. Se mylpg.eu.

Vi bytte till Tankflaska men borde bytt för länge sedan, allt har blivit så mycket lättare, enklare o billigare.

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en liten nivåmätare på toppen, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, öppna luckan, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla flaskor. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av flaskorna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vintervärmen som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Förra vintern blev det Spanien t/r. I år blev Greklands sydligaste stränder. Aldrig något problem med Gasol.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi reservflaskan, med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp. Så Tankflaskans pris är snart intjänat.
Vi köpte en 14 kilos hos JR i Lindome. De bjöd på kaffe o lite info under installationen som tog mindre än en timma, ett av de bättre besluten vi har tagit, hälsar Björn o Lena.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ojdå, jag förstår inte att…. Svaret är ju att köpa en eller två LPG flaskor. Se mylpg.eu.

Vi bytte till Tankflaska men borde bytt för länge sedan, allt har blivit så mycket lättare, enklare o billigare.

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en liten nivåmätare på toppen, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, öppna luckan, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla flaskor. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av flaskorna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vintervärmen som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Förra vintern blev det Spanien t/r. I år blev Greklands sydligaste stränder. Aldrig något problem med Gasol.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi reservflaskan, med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp. Så Tankflaskans pris är snart intjänat.
Vi köpte en 14 kilos hos JR i Lindome. De bjöd på kaffe o lite info under installationen som tog mindre än en timma, ett av de bättre besluten vi har tagit, hälsar Björn o Lena.

Ojdå, jag förstår inte att…. Svaret är ju att köpa en eller två LPG flaskor. Se mylpg.eu.

Vi bytte till Tankflaska men borde bytt för länge sedan, allt har blivit så mycket lättare, enklare o billigare.

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en liten nivåmätare på toppen, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, öppna luckan, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla flaskor. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av flaskorna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vintervärmen som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Förra vintern blev det Spanien t/r. I år blev Greklands sydligaste stränder. Aldrig något problem med Gasol.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi reservflaskan, med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp. Så Tankflaskans pris är snart intjänat.
Vi köpte en 14 kilos hos JR i Lindome. De bjöd på kaffe o lite info under installationen som tog mindre än en timma, ett av de bättre besluten vi har tagit, hälsar Björn o Lena.
Väntade på det svaret
Ojdå, jag förstår inte att…. Svaret är ju att köpa en eller två LPG flaskor. Se mylpg.eu.

Vi bytte till Tankflaska men borde bytt för länge sedan, allt har blivit så mycket lättare, enklare o billigare.

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en liten nivåmätare på toppen, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, öppna luckan, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla flaskor. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av flaskorna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vintervärmen som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Förra vintern blev det Spanien t/r. I år blev Greklands sydligaste stränder. Aldrig något problem med Gasol.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi reservflaskan, med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp. Så Tankflaskans pris är snart intjänat.
Vi köpte en 14 kilos hos JR i Lindome. De bjöd på kaffe o lite info under installationen som tog mindre än en timma, ett av de bättre besluten vi har tagit, hälsar Björn o Lena.
Varför har du reservflaska med dej om det är så lätt att tanka LPG flaskorna?Var i Sverige kan du byta en flaska för 300:- undrar Hasse
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tankflaska snart intjänad,
vilket skämt :twitcy:

Hur många kg tar det för att göra en förjänst klarar man det på 10år?
då tankflaskan blir olaglig.
Haha, varför så syrligt, det är väl inget skämt

Vi upplever det som mycket billigare. Utbytesflaskor kostar 300-600:- att byta. En LPG fyllning snittar på 200:- - 250:-. Vi ”tjänar” minst 100:- per fyllning. Tyvärr så fanns inte alltid lågprisalternativen till hands när det var dax att byta flaska, påfallande ofta så blev det en dyr bensinstation, en sen kväll...

Bekvämt är det, jätteskönt att slippa skruva loss, lyfta ur, lyfta in och ansluta i ett trångt skåp. Inte behöver vi vänta på att flaskan skall bli tom eller byta in den sista slatten. Vi fyller när vi passerar, precis som med Diesel.

Synnerligen enkelt att fylla. Anslut munstycket, håll in knappen på pumpen och pumpen slår ifrån automatiskt när flaskan är full. Enklare kan det inte bli.

När LPG flaskan passerat sin tidsgräns så byts den ut hos Alugas eller dess återförsäljare. Du betalar 1850:- och får en helt ny flaska, så någon extra besiktning av säkerhetsventiler etc behövs inte alls, allt blir nytt.

På tio år så blir det 185:- per år, det har jag tjänat in på årets första tankning...
Som någon skrev, LPG borde vara standard på husbilar.

Varför allt detta tjöt om Gasol i Europa? Adaptrar, fyllningsställen och säkerhet.
Köp en LPG-flaska o tanka på någon av de 46.000 ställen som finns i Mylpg.eu
Tycker Björn
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har dansk/norsk gamla H 11 Byte 10 kg 22.70 Eur. Flensburg Calles. Har 2 flaskor.Räcker med lite camping. 3/4 veckor. Ställplatsen Citti park många bilar.
Lite trafik. Flensburg Diesel priset 1.60,9. Eisenberg 1.55.9 eur billigare mot kvällen.Pris vid sidan av motorväg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Haha, varför så syrligt, det är väl inget skämt

Vi upplever det som mycket billigare. Utbytesflaskor kostar 300-600:- att byta. En LPG fyllning snittar på 200:- - 250:-. Vi ”tjänar” minst 100:- per fyllning. Tyvärr så fanns inte alltid lågprisalternativen till hands när det var dax att byta flaska, påfallande ofta så blev det en dyr bensinstation, en sen kväll...

Bekvämt är det, jätteskönt att slippa skruva loss, lyfta ur, lyfta in och ansluta i ett trångt skåp. Inte behöver vi vänta på att flaskan skall bli tom eller byta in den sista slatten. Vi fyller när vi passerar, precis som med Diesel.

Synnerligen enkelt att fylla. Anslut munstycket, håll in knappen på pumpen och pumpen slår ifrån automatiskt när flaskan är full. Enklare kan det inte bli.

När LPG flaskan passerat sin tidsgräns så byts den ut hos Alugas eller dess återförsäljare. Du betalar 1850:- och får en helt ny flaska, så någon extra besiktning av säkerhetsventiler etc behövs inte alls, allt blir nytt.

På tio år så blir det 185:- per år, det har jag tjänat in på årets första tankning...
Som någon skrev, LPG borde vara standard på husbilar.

Varför allt detta tjöt om Gasol i Europa? Adaptrar, fyllningsställen och säkerhet.
Köp en LPG-flaska o tanka på någon av de 46.000 ställen som finns i Mylpg.eu
Tycker Björn
Du behöver inte rada upp alla fördelar, för det håller jag med om. Men du kunde väl nämna kostnaden för installationen.

Däremot att installationen "snart skulle vara intjänad' är en överdrift och beror på hur hög gasolförbukning man har.
Ifall en installation kostar 10kkr och man spar 100kr/P11 så måste man tanka den 100 gånger för att nå Break-even. Därefter spar man pengar.

Med min löjliga gasolförbrukning så tömde inte ens en P11 förra säsongen, och mitt all time high är väl typ 4st på en säsong. Så ifall jag går på min högsta förbrukning så jag har då tjänat in installationen på 25år, då lär både dagens husbilar samt gasol vara förbjudet.

Så, bekvämt JA
Sparar pengar NEJ
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag köpte en HB i Tyskland som hade LPG tank. Jag var tvungen att skrota tanken, för jag har sju mil enkel väg för att fylla. Påståendet att det är billigare gäller inte alla!
När jag övervintrar i Portugal har jag en lokal flaska, den kan jag byta på nästan alla livsmedelsaffärer utan att ta med bilen. En stor fördel.
För den som envisas med bara ha svenska flaskor, skaffa adepter från svensk till tysk anslutning, då ökas möjligheterna till fyllning markant.
En stor nackdel med fasta tankar är att den som har etablerat sig för att ligga länge på samma plats, måste riva allt när det är dags för fyllning.
det slipper jag ,tar bara flaskan på moppen när jag åker till affären. Påståendet att fasta tankar alltid är den bästa lösningen är helt enkelt inte sant. Vid vinteravställning är det ofta förbud att ha kvar gasflaskor i bilen, de måste alltså demonteras och återinstalleras på våren. En Åtgärd som är i stort sett ogörlig om man har en stor fast tank. Då är det lättare med bytesflaskor. Vid jämförelse måste man ta med alla aspekter för att kunna ge saklig information.
BBa
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Haha, varför så syrligt, det är väl inget skämt

Vi upplever det som mycket billigare. Utbytesflaskor kostar 300-600:- att byta. En LPG fyllning snittar på 200:- - 250:-. Vi ”tjänar” minst 100:- per fyllning. Tyvärr så fanns inte alltid lågprisalternativen till hands när det var dax att byta flaska, påfallande ofta så blev det en dyr bensinstation, en sen kväll...

Bekvämt är det, jätteskönt att slippa skruva loss, lyfta ur, lyfta in och ansluta i ett trångt skåp. Inte behöver vi vänta på att flaskan skall bli tom eller byta in den sista slatten. Vi fyller när vi passerar, precis som med Diesel.

Synnerligen enkelt att fylla. Anslut munstycket, håll in knappen på pumpen och pumpen slår ifrån automatiskt när flaskan är full. Enklare kan det inte bli.

När LPG flaskan passerat sin tidsgräns så byts den ut hos Alugas eller dess återförsäljare. Du betalar 1850:- och får en helt ny flaska, så någon extra besiktning av säkerhetsventiler etc behövs inte alls, allt blir nytt.

På tio år så blir det 185:- per år, det har jag tjänat in på årets första tankning...
Som någon skrev, LPG borde vara standard på husbilar.

Varför allt detta tjöt om Gasol i Europa? Adaptrar, fyllningsställen och säkerhet.
Köp en LPG-flaska o tanka på någon av de 46.000 ställen som finns i Mylpg.eu
Tycker Björn
Men snälla Björn, det är väl för bövelen LPG i ALLA typer av behållare!!
M.V.H. Jack43
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon ekonomisk förtjänst gör man inte, men enkelheten, behöver aldrig fundera på att leta ställen att byta flaskor,eller än värre åka runt i Europa för att leta en fyllare av svenska flaskor.
Svänger in på macken tar en minut att fylla klart!
Kör ni huvudsak i Sverige behöver ni inte skaffa tankflaska, och ja LPG kallas gasol i Sverige,det är enda landet detta namn förekommer.
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Vi har en tankflaska 22 l från Autogas installerad i vår Adria plåtis, med utvändig påfyllning.
Installationen är ganska enkel så det klarar nog de flesta själv. Oavsett pris på gasolen så är det så smidigt och
enkelt att fylla gas i många länder i Europa. Själva flaskan med nödvändigt installationsmaterial kostar en del men
vi prioriterade möjligheten att att enkelt och snabbt kunna fylla gasol på många platser.
 
Toppen