• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller 12v

F

F.d. 2694

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Vilket du än väljera att använda så använd inte gasol till att driva kylen om du kör in på en bensinstation.

Bara en tanke.

Mvh /
Johan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller 12v

I normalfallet med gasolpriser betydligt över 225 kr per flaska blir det alltså, om uträkningen stämmer, billigare att köra kyl/frys med 12 volt.

Det är ju så som automatiken 230V-12V-gasol fungerar. Det billigaste först.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Som vi påpekade redan i inlägg 10, gäller resonemanget inte för AES-kylskåp eftersom dessa har termostatstyrning även för 12 V-driften.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

När jag köpte min bil blev jag informerad om att inte köra på gasol under drift
beroende på att den kunde slockna, utan använda 12 V
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Här kommer ändå matematiken:

Ett 90 l kylskåp drar, vid 25º omgivningstemperatur, 270 g gasol per dygn. Detta ger en snittförbrukning på 11,2 g/tim. Vid ett gasolpris på 225 kr/ 11 kg (prisuppgift från välkänd husbilsåterförsäljare) blir driftkostnaden vid gasoldrift 23 öre per timme.

Samma kylskåp har en elförbrukning på 130 W. Citydiesel har ett energiinnehåll på 9,78 kWh/liter. Om vi antar att verkningsgraden (från diesel till el) är 50 % kommer 1 liter diesel att räcka i 37,6 timmar. Vid ett dieselpris på 11 kronor/l kommer det då att kosta 29 öre per timme att driva kylen på 12 V.[/quo

Tack för din intressanta beräkning !

Förlåt en obildad, kan man verkligen använda den beräkningingen, när det är bilens generator som ger 12V.
Förstår att generatorn går tyngre när den belastats hårt och motorn då drar mer bränsle.
Men hänger ej med riktigt...

Utveckla gärna din beräkning !!
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Här kommer ändå matematiken:

Ett 90 l kylskåp drar, vid 25º omgivningstemperatur, 270 g gasol per dygn. Detta ger en snittförbrukning på 11,2 g/tim. Vid ett gasolpris på 225 kr/ 11 kg (prisuppgift från välkänd husbilsåterförsäljare) blir driftkostnaden vid gasoldrift 23 öre per timme.

Samma kylskåp har en elförbrukning på 130 W. Citydiesel har ett energiinnehåll på 9,78 kWh/liter. Om vi antar att verkningsgraden (från diesel till el) är 50 % kommer 1 liter diesel att räcka i 37,6 timmar. Vid ett dieselpris på 11 kronor/l kommer det då att kosta 29 öre per timme att driva kylen på 12 V.[/quo

Tack för din intressanta beräkning !

Förlåt en obildad, kan man verkligen använda den beräkningingen, när det är bilens generator som ger 12V.
Förstår att generatorn går tyngre när den belastats hårt och motorn då drar mer bränsle.
Men hänger ej med riktigt...

Utveckla gärna din beräkning !!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Trevlig tråd alltid lär man sig något nytt. Jag kör 12 v under körning det stängs av automatiskt när bilen inte är igång. Gas vid uppehåll och vildcamping och 220 när tillgång finns. Drar bilen mer bränsle beroende av generatorbelastningen? Hur mycket el kan en generator ge per mil eller per timme. Man vill ju gärna komma fram med välladdade batterier. Det kanske är dax för mig att börja köra gas till kylskåpet under färd.
Vad säger panelen????
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Gasol eller 12v

ingenting är gratis, belastas generatorn så går det mer åt av soppan, om än så lite
:)

annars så är evighetsmaskinen uppfunnen
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Utveckla gärna din beräkning !!

Som "dotorparn" så riktigt skriver, går det åt mer bränsle om man belastar generatorn mer. Eftersom det finns förluster i både dieselmotorn och generatorn har vi antagit att den totala verkningsgraden är 50 % (förmodligen ett för högt värde).

Då kylen drar 130 W (kontinuerligt, i ett icke AES-skåp finns ingen termostatreglering vid 12 V-drift), måste bilmotorn lämna 260 W "extra". Eftersom energiinnehållet i bränslet är känt (9,78 kWh/liter), kommer 1 liter diesel att räcka för denna "extraförbrukning" i 37,6 timmar.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Vad kan en normal generator lämna? Hur mycket går åt till bilen , halvljus mm ? Hur mycket behövs för att ladda startbatteriet? Hur mycket behövs för att ladda bodelsbatteriet? Hur mycket finns kavr för kylskåp och till det som många efterfrågar
datorn?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Gasol eller 12v

ström är en färskvara, använder man det så kostar det på
:)
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Gasol eller 12v

På 37,6 timmar kör man 263 mil om snitthastigheten är 70 km/h. Om bilen med gasoldrivet kylskåp förbrukar 1 l/mil blir förbrukningen med eldrivet kylskåp 264 l/263 mil = 1,0038 l/mil.

Birger
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller 12v

Håller helt med om att merparten av all ström är färskvara även om en liten del kan lagras ett tag innan den förbrukas.
Allt som belastar motorn på något sätt kostar bränsle. Vet många som t.ex. aldrig stänger av ACn i tron att den inte påverkar bränsleförbruningen särskilt mycket.
För egen del använder jag bara ACn när den verkligen behövs. Det går ju fortfarande alldeles utmärkt att enbart öka på friskluftsintaget och även öppna ett fönster om det blir varmt i kupén. Ett öppet kostar definitivt inget extra.
V-backen :wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gasol eller 12v

För att ytterligare virra till den här tråden så vill jag påpeka att absorptionsskåpen hade sin glansperiod under mitten av förra århundradet. Sen kom kompressorskåpen, Jag har haft flera gasol/12V-skåp - bara problem. De senaste decennierna har jag haft kompressorkylskåp - inga problem. Tycker att husbilsbranschen är urmodig när det gäller kylskåpen.

Solcell + kompressorskåp = inga problem alls.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen