• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller 12v

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Hej!
Vi har nyligen köpt vår första husbil och tänkte ta vår första tur den här helgen.
Ska vi köra kylskåpet på gasol eller 12v? Hur gör ni?
Tacksam för svar

Janne
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Hejsan!

Många husbilar har idag 12v/gas/220v/auto som altn.

Har inte ert det så ska ni köra på gasol, annars får ni vänta 3 dagar innan det blir kallt.
Om ni manuellt ställer in skåpet på 12v om motorn är av så drar ni ur bodelsbatteriet på nolltid
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Hejsan!

Många husbilar har idag 12v/gas/220v/auto som altn.

Har inte ert det så ska ni köra på gasol, annars får ni vänta 3 dagar innan det blir kallt.
Om ni manuellt ställer in skåpet på 12v om motorn är av så drar ni ur bodelsbatteriet på nolltid
12 volt när ni kör, gasol vid camping utan el, 230 volt när ni har tillgång till el.
Glöm ej stänga av kylen vid längre pauser - färjeöverfarter o dyl - om ni kört på 12 volt, då det drar mycket ström.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Har alltid 12 V, när vi kör. Bara komma ihåg slå över till gasol vid längre stopp om 220 V saknas. 12 v-driften upphör, när generatorn inte laddar.Vi har ingen auotomatik för detta.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 660

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Om man kör kylen på 12 volt så går den bara när motorn är igång, så är deti alla fall på vår bil.
Men en husbilsmekaniker sa till mig att om man behöver ladda bodelsbatteriet under körning är det bäst att köra kylen på gasol då kylskåpet tar så pass mycket att det knappt blir nåt över för laddning.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Det där med huruvida 12V räcker till eller ej under körning verkar variera väldigt mycket mellan olika bilar. Kompisen (Pilote) använder alltid 12V under färd och det funkar utmärkt.

Själv kan jag inte nyttja möjligheten ... bodelsbatterierna tar slut direkt. (Misstänker dock felfunktion i min laddare ... få se om det ändrar sig när laddaren blir utbytt).

//Janne
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Elpatronen på 12V brukar vara 100-120W. Det innebär max 10A.

Om bilen inte kan driva det under gång är nog generatorn väldigt klen. Men visst kan det vara så. Det finns bilar med generatorer ända ner till 45AH och då får man nog tänka sig för vad man mer ska ha på under drift.

Den största fördelen med 12V drift är bekvämligheten vid tankning och att det är gratis.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Den största fördelen med 12V drift är ... att det är gratis.

Inget är gratis här i världen. Ska generatorn driva även kylskåpet krävs mer energi från motorn än om den inte driver kylen, och detta i sin tur betyder ökad bränsleförbrukning.

För att jämföra kostnaden mellan gasol- och 12 V- (diesel-)drift krävs en matematisk beräkning, där man bland annat tar hänsyn till omgivningstemperaturen, eftersom kylen vid gasoldrift är termostatstyrd medan den vid 12 V-drift arbetar kontinuerligt. (Det sistnämnda gäller dock ej AES-skåp.)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Gasol eller 12v

Om man kör kylen på 12 volt så går den bara när motorn är igång, så är deti alla fall på vår bil.
Men en husbilsmekaniker sa till mig att om man behöver ladda bodelsbatteriet under körning är det bäst att köra kylen på gasol då kylskåpet tar så pass mycket att det knappt blir nåt över för laddning.

Inte lika på alla bilar. Jag kan köra kylen när motorn är avstängd och 12 är avstängt på panelen. Blev varse detta då bilen var ny och jag hade glömt stänga av 12v läget efter färd. Tomt batteri!!
Kylskåp Dometic RM 7655L
Bil HYMER Tramp 572 CL
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Jag vet inte om man kan rent generellt kan omsätta de olika energiåtgångarna rakt över, men mitt kylskåp 100 l drar ca 100-110 w med 220 ström så jag kan tänka mig att det går åt ganska mycket energi från batteriet även om motorn laddar under färd. Jag använder endast 12 v vid långfärder annars gasol!
// Pilot
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Energin är alltid den samma om du använder 230V eller 12V. Givetvis om dom olika värmepatronerna har samma effekt. Därför är det högre effekt på gasolen eftersom den genererar högre wattal på lågan och ger mer kyla om värmen bakom skåpet kan avledas bra. Men den blir också känsligare när den borjar störas av sotflagor m.m.

Den optimala tekniken är AES alltså ett skåp med automatiskt energival. Ingen kan väl mena att den tekniken är fel framtagen?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Gasol eller 12v

Det där med huruvida 12V räcker till eller ej under körning verkar variera väldigt mycket mellan olika bilar. Kompisen (Pilote) använder alltid 12V under färd och det funkar utmärkt.

Själv kan jag inte nyttja möjligheten ... bodelsbatterierna tar slut direkt. (Misstänker dock felfunktion i min laddare ... få se om det ändrar sig när laddaren blir utbytt).

//Janne
Samma här! Använder alltid 12 volt när vi kör och bodelsbatteriet är alltid fulladdat vid framkomsten. Stänger dock alltid av kylen vid pauser , även korta sådana. Kylen fungerar ju även som en kylbox och håller kylan bra avstängd vid kortare uppehåll.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Här kommer ändå matematiken:

Ett 90 l kylskåp drar, vid 25º omgivningstemperatur, 270 g gasol per dygn. Detta ger en snittförbrukning på 11,2 g/tim. Vid ett gasolpris på 225 kr/ 11 kg (prisuppgift från välkänd husbilsåterförsäljare) blir driftkostnaden vid gasoldrift 23 öre per timme.

Samma kylskåp har en elförbrukning på 130 W. Citydiesel har ett energiinnehåll på 9,78 kWh/liter. Om vi antar att verkningsgraden (från diesel till el) är 50 % kommer 1 liter diesel att räcka i 37,6 timmar. Vid ett dieselpris på 11 kronor/l kommer det då att kosta 29 öre per timme att driva kylen på 12 V.
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Det låter som om det skulle vara hugget som stucket vid mer normalt pris på en P11.
Skall man ta bekvämligheten i beaktande så är det inte fel att köra 12V när bilen går. Det är ju lite enklare att hitta mackar är gasolställen med rimliga priser.
Jag har haft ett AES-skåp i ett par år nu och det fungerar föredömligt bra i automatikläget.

Hur var det med de äldre Elektrolux-skåpen, var effekten på 12V tillräcklig för att köra någon längre tid? Jag har i bakhuvudet att det var angivet i bruksanvisningarna att 12V endast var avsett för färjetransport etc.?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v

Här kommer matematiken:

Ett 90 l kylskåp drar, vid 25º omgivningstemperatur, 270 g gasol per dygn. Detta ger en snittförbrukning på 11,2 g/tim. Vid ett gasolpris på 225 kr/ 11 kg (prisuppgift från välkänd husbilsåterförsäljare) blir driftkostnaden vid gasoldrift 23 öre per timme.

Samma kylskåp har en elförbrukning på 130 W. Citydiesel har ett energiinnehåll på 9,78 kWh/liter. Om vi antar att verkningsgraden (från diesel till el) är 50 % kommer 1 liter diesel att 37,6 timmar. Vid ett dieselpris på 11 kronor kommer det då att kosta 29 öre per timme att driva kylen på 12 V.

Ditt svar till mig tidigare och det sista inlägget gör att jag ber om ursäkt för det jag skrev om att det var gratis med el.
 
Toppen