• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Måste väl ha slangbrotts ventil om man skall köra på motorväg i Tyskland med gasen på?
Säkert bra annars också var än man kör.
Leif
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Jag använder 12 volt, när jag kör, när jag står stilla, på färjor och överallt för jag har kompressordriven kylbox. Kylen går året runt, jag stänger aldrig av den. Solpanelen räcker till för det mesta även vintertid men är det mulet länge och jag har stått stilla lika länge så kan det behövas lite extern hjälp (230V) någon enstaka gång. Gasolen använder jag enbart till uppvärmning. Ingen gasol i bodelen! Isolerad vägg till garaget där pannan finns, vattenburen värme.

Jag använder husbilen året runt!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Har beregnat lite med priserna på konsumtion.

Gas som jag köper i Tyskland: 105Dkr / 11 kg.
Tidigare beräknats i nordisk forum 6 - kr / KW från diesel generator i husbil (batteri)
Mitt kylskåp Electrolux 4230 - 24 timmar konsumtion - EL 2,3 Kw - gas 0,24 kg.

EL = 13,80 kr / dygn

Gas = 2,30 kr / dygn + 86 % bättre kylning. ( 186 watt contra 100 watt )

Mina 100 watt till kylskåpet har jag också valt ut - jag kör på gas eff. 186 watt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Hej på er!
Vi har också möjlighet att köra Kyl & Frys på helautomatic, men vi kör alltid (nästan)på gasläget ändå!

Orsaken till det är att vi endast har ett 85Amp´s orginalbatteri till bodelen och vi ligger till 90% utan 220v elanslutning.

Precis som "BredoMobil" säger så tror jag att generatorn inte hinner ladda bobatteriet om man kör Kyl&Frys på 12v. Helst då vi ibland tvärnitar då vi ser en fin plats efter att kanske bara kört ett par mil den dagen.

Fast man får tänka sig för lite extra om man gör som oss, då tänker jag på att man vrider av gasoldriften vid tankning o.s.v. innan man åker in på macken.

Fast det är ju bara hur vi gör och det passar på vårat sätt att husbilsåka.

När vi långkör för att "komma fram" så får automatiken sköta Kyl&Frysfunktionen, för då hinner säkert batteriet bli laddat ändå.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

12v under färd.
Mitt har automatik så att det går över till gasol när man har stått med motorn avstängd i 15 min, om gasolkranen är öppen alltså.

Samma här på vår Rimor. Anledningen till att det tar 15 min beror på att gasolen inte ska vara på vid tankning.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Att köra så mycket som möjligt på annat än gas ger mindre åldring av gasbrännare.
En ny brännare är dyr och den åldras av att brinna.
Gasdelen är mer komplicerad än 12 V och 230 V värme-elemeneten.
Däför smart att köra på 12 Volt så mycket som möjligt under förd. Så spar man gasbrännaren mest möjligt.
Kortare raster inga problem det kallnar inte.
På mitt kylskåp står det 230 V 135 W och 12 V 130 W.
Effekten motsvarar ungefär som att köra med två extra fjärrljus.
Så det klarar generatorn utan vidare.
Laddningen är av konstant spänningstyp och det laddar batterierna lika bra oavsett belastning.
Inkopplingen av 12 V till kylen sker via ett relä som drar när generatorn laddar, dvs motorn går.

Att köra på 12 V vid stående bil, och då motsrvar 130 W 11 A vilket skulle räcka i 8 h om batteriet är ett på 100 Ah. Dvs olämpligt och därför finns automatiken.

de
Roy
 
F

F.d. 28345

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Jag trodde det var förbjudet med gas under färd?

Hur mycket gas går det åt för kylskåp?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

235 watt till kylskåpet för att väsentligt minska möjligheten att ladda batterierna.
Eldriven kylskåp, tillsammans med fordonljus använder mer än hälften av generatorn kapacitet.
Samtidigt kan det hindra spänningen stiger över 14 volt - det ska vara möjligt med upp till 14,5 volt.
Detta är en signifikant skillnad.
Mina 100 watt till kylskåpet har jag också valt ut - jag kör på gas eff. 186 watt.
Jag har bra batterikapacitet - och kommer snart att göra ett test med användning av varselljus.
Snabbare laddning. :msn_wink:


Har to stykk batteri overvåknings instrumenter. Den ene montert i bodelen og den andre ved førerplass. Her har jeg V og A over shunt. Og følger med slike lade/forbruks fenomener hele tiden når vi kjører.
Har også en bryter/rele i forbindelse med mitt DCDC Ctek system som gjør at jeg kan veksle mellom DCDC lading eller generator lading med ett trykk på bryteren.

Og Bredo har helt rett!.
Med normal generator lading:Kjøleskap på 12V drift trekker bort svært mye ladekapasitet!. Om guttungen er med på tur og spiller PS3 over tilgjengelig strøm fra generator til bodelsystem, og i tillegg kjøleskapet kjøres på 12V så er det aldri nok spenning -V- eller strøm -A- til å lade bodelbatteri, ikke på en lang kjøretur engang.

Om jeg kjører alt over DCDC laderen blir det mye bedre, men kjøleskapet på 12V drift reduserer DCDC laderens suverene lading med oftest rundt 20 - 30%.

Ekstremt god lading har vi når vi kjører DCDC lading og kjøleskapet på gass under ferd. Det er vår metode, og vi har aldri hatt så mye strøm tilgjengelig noen gang som i år etter Ctek DCDC laderen kom ombord.

Jeg er betydelig mer bekymret for kjøleskapets gassdrift som trussel om natten når vi sover, enn å bruke gassdrift når vi kjører.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Jag trodde det var förbjudet med gas under färd?

Hur mycket gas går det åt för kylskåp?

Text från Trumas hemsida:

" På husbilar från och med årsmodell 01/2007 måste det finnas en säkerhetsavspärrning i gasolvärmesystemet om det ska användas vid färd så att gas inte kan komma ut om ledningen går av i samband med en olycka, se direktiv 2001/56/EG samt tillägg 2004/78/EG och 2006/119/EG.

Trumas gastrycksreglersystem SecuMotion (med inbyggd gasflödesvakt) samt MonoControl CS och DuoControl CS (med inbyggd krocksensor) uppfyller i kombination med högtrycksslangar med inbyggt säkerhetsstift (SBS) alla relevanta standarder, föreskrifter och direktiv för gassystem i Europa, även under körning.

För uppvärmning av husvagnar vid färd rekommenderar vi att en säkerhetsanordning används.

För fordon från och med årsmodell 01/2007 finns inga begränsningar för användning av gassystem vid färd **.

** Med undantag för Frankrike:
I Frankrike får gassystemet användas vid färd i typgodkända fordon från och med årsmodell 01.01.2007. I äldre fordon får inte gassystemet användas vid färd även om en säkerhetsavspärrning används. "
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Är det även förbut mot gas på öppna färjor? Inte för att det finns nån anledning, dom går ju ändå alltid korta sträckor..
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Hei Rusken - F.R.

Viss tid har förflutit, ½ år, sedan jag senast skrev här i inlägget och jag har fått en mer nyanserat förståelse av problemets kärnan.
Fortfarande ingen tvekan för mig, är gas mest effektiva och billigaste, men inte så säker.
I mellantiden har jag optimerat husbils laddning förmågan viktigt.

1. laddningskapacitet från generatorn, med hjälp av DRL och starkare och mer kablar till batterierna (4 x 70 Ah)
2. optimerad batterierna 33 till 75% AGM som har 2 till 3 gånger snabbare förmåga att ta emot laddning i förhållande till start-, fritid- och GEL batterier.

Resultatet är att jag till exempel. efter användning av 70 till 90 Ah kan ladda fullt ut i under 2 timmars bilfärd.

Det betyder att jag kan gå över till säkrare tankning av diesel efter 2 timmars körning och använda el till kylskåpet.
Irritation för mig är att jag kommer att utföra omställning manuellt när kylskåpet inte är helt automatisk i förhållande till batterispänning / ful laddat.

Jag kan använda en spänningsstyrd relä (14,1 till 14,7 volt regleras temperaturberoende med 2 ntc avseende på batteriet placering) eller en kontakt från förarsäte som stänger av gasdrift och slå på strömmen till kylskåpet.
Det skulle vara bra och jag har redan delarna.
;)

Frågan kan vara om jag orkar göra tekniken. :oops:

PS. Jag har så mycket ström från generatorn att jag måste använda energin till annat, för att undvika att spänningen stiger över 14,5 volt under lång tid, och kan skada lampor och utrustning.
Laptoppen med GPS etc. och radion kan inte hålla spänningen ner < 14,5 volt ( 14,6 till 14,8 volt ) - 100 watt för mitt kylskåp skulle vara lämplig.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28345

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Är ny i Husbilsvärlden och har ett kylskåp som går på Gas-12-220v
Har plats för två stora flaskor gasol.

Hur mycket gasol drar ett kylskåp?

När ni är ute som kör med Gasol, menar ni att ni har gasolen på dygnet runt?
Får ursäkta mig om jag ställer dumma frågor.

Tack på förhand..
(ja är förhoppningsvis medlem snart så jag kan söka i forumet. Betalat iaf)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Mitt kylskap Electrolux RM 4230 drar 240 gram / dygn - så liten.
Till nu har gasolen på dygnet runt.

Bra frågor :)

Välkommen till flocken av lurar-husbilister.

Jag är dansk - men lika entusiast.
 
Toppen