• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

F

F.d. 25431

Guest
Hej!

Vad rekommenderar ni att driva kylskåpet med under färd. Gasol eller 12v?

Att ha gasolflaskan öppen under färd känns inte säkert.
Går kylskåpet direkt på generatorn eller på startbatteriet?
När man stänger av motorn så slutar 12v att fungera på kylskåpet. Så det känns som det inte går på batteriet. Vad tror ni?


Vh Mattias
En nybliven husbilsägare
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Är ingen expert på detta, men i somras då vi åkte färjan från Ystad till Polen, så stängde vi av kyle (gasolen) då vi väntade i färjekön. Vi satte på det igen i Polen morgonen efter då det gått nästan 12 timmar. Kyl och frys var näst intill lika kalla som då vi stängde av det. Allt var fruset i frysen och all vätska i kylen var lika kall som vanligt. Numera har vi kylen avstängd när vi kör och låter dörren vara stängd. Så gjorde vi resten av de fem veckor vi var ute i somras och det gick hur bra som helst.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

12v under färd.
Mitt har automatik så att det går över till gasol när man har stått med motorn avstängd i 15 min, om gasolkranen är öppen alltså.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Alltid 12 volt när motorn går, på färjor Avstängt eller ombordström!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Har alltid på 12V under färd har haft så med alla bilar, under tex. en fika paus får den vara utan el o det kommer ju på när man startar igen.

Leif
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Hej
På förra bilen så körde vi gas hela tiden, (man måste vrida manuellt till vilket man ville ha) men på nuvarand som har automatik så blir det 12v när vi kör, gas när vi stannar och 220 om vi sätter el kabeln i bilen.
ha de paffw
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

:msn_smiley: Hei.

Det er best å bruke 12v under kjøring og gass ved stillestående.
Kjøleskapet registrerer når dynamoen slutter å lade, derfor må det over på
gass når dere stopper en stund. Ikke nødvendig ved korte stopp.

Vennlig hilsen Atle.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Det beror på temperaturen, det är olika effekter.
Gasolen har best effekt sen kommer 230v och sist 12v.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Hej

Alltid 12V vid färd. (230v eller gas när vi står still.) Allt sköts av automatiken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Har alltid kört kylskåpen med gasol, även när vi kör. Har som väl är inte automatik på nuvarande husbil så även nu är det ständig gasoldrift. Det innebär att batterierna får all tillgänglig laddning vilket är viktigt för oss som aldrig står vid elstolpe. Detta har kanske int så stor betydelse om körsträckan under dagen är lång, men vid korta dagsetapper inbillar jag mig att det kan ha viss betydelse.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Förr kopplade jag in 12V manuellt under körning. Har ändrat mig nu - kör på gasol numera. Sommartid fick jag problem med brännaren fungerade sämre för att partiklar föll ner i den under körning. Min tanke är att om det är låga i brännaren håller den sig ren bättre. Jag har tröttnat på att kylskåpet slutar fungera efter några dagar på sommarutflykterna.
Jan-Evert
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

12v under färd.
Mitt har automatik så att det går över till gasol när man har stått med motorn avstängd i 15 min, om gasolkranen är öppen alltså.

Schysst! När kom dessa finesser? Är de standard på nya husbilar?
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Förr kopplade jag in 12V manuellt under körning. Har ändrat mig nu - kör på gasol numera. Sommartid fick jag problem med brännaren fungerade sämre för att partiklar föll ner i den under körning. Min tanke är att om det är låga i brännaren håller den sig ren bättre. Jag har tröttnat på att kylskåpet slutar fungera efter några dagar på sommarutflykterna.
Jan-Evert

Ok. Är detta fel vanligt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Schysst! När kom dessa finesser? Är de standard på nya husbilar?
Nei, men allt vanligare. Dometic sine skap finnes nesten alle i to utgaver med og uten AES (automatikken) - det skiller litt i pris så mange velger å ha skapet uten AES som standard og opsjon AES. For nyere skap skal det finnes ombygningskit, men de er relativt dyre - hele elektronikken og betjenisngpanelet må byttes. En kan tvinge et AES skap til å gå på en energikilde.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

12 v när vi kör, har alltid gasolen stängd under färd. Automatik på kylen så den väljer el när jag kopplar in det eller gasol om det inte finns el
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Hej.
Det blev en lång tråd på något som är självklart.12v använder man förståss när det finns,när man kör,230v när det finns,finns det ingen el då är det gasol som gäller.Kylskåpet kan stå avstängt ett par timmar utan problem,det är så bra isolerat(det har jag alltid på färjor)
Mvh Jan-E
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Har kopplat bort 12 volt alternativet på grund av att det blev kontaktproblem vid stickkontakten till EBL. Tyvärr en lite för klen kontaktyta för att kunna överföra nödvändiga 235 Watt, (dvs nästan 20 A) borde nog vara typ skruvanslutning.
Vet även att jag inte är ensam om problematiken, det är dessutom rätt svårt att felsöka då man hela tiden t.ex. har spänning till kontrollpanelen som komplicera det hela en aning. (först efter byte av både elektronikenhet och kontrollpanel (Kr. 5.500:) kunde ursprungsfelet hittas.)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Har kopplat bort 12 volt alternativet på grund av att det blev kontaktproblem vid stickkontakten till EBL. Tyvärr en lite för klen kontaktyta för att kunna överföra nödvändiga 235 Watt, (dvs nästan 20 A) borde nog vara typ skruvanslutning.
Vet även att jag inte är ensam om problematiken, det är dessutom rätt svårt att felsöka då man hela tiden t.ex. har spänning till kontrollpanelen som komplicera det hela en aning. (först efter byte av både elektronikenhet och kontrollpanel (Kr. 5.500:) kunde ursprungsfelet hittas.)

235 watt till kylskåpet för att väsentligt minska möjligheten att ladda batterierna.
Eldriven kylskåp, tillsammans med fordonljus använder mer än hälften av generatorn kapacitet.
Samtidigt kan det hindra spänningen stiger över 14 volt - det ska vara möjligt med upp till 14,5 volt.
Detta är en signifikant skillnad.
Mina 100 watt till kylskåpet har jag också valt ut - jag kör på gas eff. 186 watt.
Jag har bra batterikapacitet - och kommer snart att göra ett test med användning av varselljus.
Snabbare laddning. :msn_wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gasol eller 12v för kylskåpet under färd?

Alltid gas utom när jag har 220V! Allt för rätt temperatur och fresch mat.

Var och en blir salig på sin tro, rulla lugnt Torbjörn
 
Toppen