• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gas myt ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Man kan ju länka och hänvisa till det man själv tror på. De flesta svaren i denna fråga finns här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/359673 och här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/570833 men det verkar inte som att någon orkar läsa allt i dessa inlägg. I ett av dessa så finns där en länk till en artikel skriven av Polisutbildningen vid Umeå Universitet. Jag ogillar att klippa och klistra från ett dokument för det skall läsas i sin helhet, men här är så mycket dumt skrivet i denna tråd så jag gör det i alla fall. Mellan citationstecknen har jag klippt in från artikeln.
Först och främst så handlar det inte om att söva. "Om gas har används kan brottet rubriceras som rån istället för grov stöld eftersom
offret har försatts i vanmakt
." och man kan läsa "Enligt Sven-Åke Persson, professor i toxiologi på FOI MBC-skydd, så lämnar XXXXXXXXX inte
några spår i kroppen och den är helt luktfri.
" Jag har medvetet kryssat vilken gas det är för man skall läsa allt i artikeln. Således syns det inte vid blodprov.
Sedan kan man fråga sig om man skall ha vajer på framdörrarna eller inte. Får buset inte upp dörren så rinner gasen inte ut. "Problemet är att det är ett väldigt riskabelt sätt och att man kan lätt döda en
person om inte XXXXXXXXXXX vädras ut
." Dom berättelser från HBK medlemmar och tidningsartiklar i ovanstående länkar stämmer in på vad som skrivs av polisen "blivit utsatta för vägpirater har sagt att de vaknat upp med huvudvärk,
illamående och yrsel.
"
Ni som med en dåres envishet skriver att det inte är möjligt vad är meningen med det? Om det nu är möjligt så är det väl upp till var och en att skydda sig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gas myt ??

Var och en blir salig på sin tro! :)

Så länge man inte har tagit fast någon "gasare" som kunnat lagföras tror jag mer på att det är skrönor. De fall jag har läst om har skett Tyskland och det enda man kunde påvisa som orsaken till det bedövade tillståndet var alkohol.

Under mina minst 30.000 mil runt om i Europa med husbil har jag aldrig träffat på någon som blivit "gasad" och rånad och har själv klarat mig från ens ett försök till inbrott i husbilen. Detta trots att jag för det mesta "fricampar" under resan.

Mycket riktigt som någon påpekade, att ställer man sig på en plats med mycket oväsen, t.ex ett tankställe vid autobahn så gör ljudet att man avtrubbas och märker inte om någon bryter upp en dörr etc.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Det är väl en egenskap som är inbyggd i oss. Har man inte själv varit ute för det så finns det inte. Jag är själv inte purung längre och snurrar runt i Europa sedan tidigt 80-tal och inte drabbad själv trots fricamping. Men jag har hjälpt kunder med deras larm och dom berättar samma sak som HBK medlemmar och några i olika tidningsartiklar. Påvisa, det går ju inte att påvisa i efterhand om man använder en viss sorts gas.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gas myt ??

Man kan ju länka och hänvisa till det man själv tror på. De flesta svaren i denna fråga finns här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/359673 och här http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/570833 men det verkar inte som att någon orkar läsa allt i dessa inlägg. I ett av dessa så finns där en länk till en artikel skriven av Polisutbildningen vid Umeå Universitet. Jag ogillar att klippa och klistra från ett dokument för det skall läsas i sin helhet, men här är så mycket dumt skrivet i denna tråd så jag gör det i alla fall. Mellan citationstecknen har jag klippt in från artikeln.
Först och främst så handlar det inte om att söva. "Om gas har används kan brottet rubriceras som rån istället för grov stöld eftersom
offret har försatts i vanmakt
." och man kan läsa "Enligt Sven-Åke Persson, professor i toxiologi på FOI MBC-skydd, så lämnar XXXXXXXXX inte
några spår i kroppen och den är helt luktfri.
" Jag har medvetet kryssat vilken gas det är för man skall läsa allt i artikeln. Således syns det inte vid blodprov.
Sedan kan man fråga sig om man skall ha vajer på framdörrarna eller inte. Får buset inte upp dörren så rinner gasen inte ut. "Problemet är att det är ett väldigt riskabelt sätt och att man kan lätt döda en
person om inte XXXXXXXXXXX vädras ut
." Dom berättelser från HBK medlemmar och tidningsartiklar i ovanstående länkar stämmer in på vad som skrivs av polisen "blivit utsatta för vägpirater har sagt att de vaknat upp med huvudvärk,
illamående och yrsel.
"
Ni som med en dåres envishet skriver att det inte är möjligt vad är meningen med det? Om det nu är möjligt så är det väl upp till var och en att skydda sig.

Kallar du det för en dåres envishet när man läser säkerhetsbladet och dess verkan som garanterat är äkta och inget annat.
Det du skriver är ett rent påstående och med envishet påstår att faktalitteratur och säkerhetsbladet för olika sorter narkosgaser är lögn.

En fråga! Hur mycket gas behövs för att söva människor i en husbil på 5-9 m utan att bestående men inträffar.

/Pelle
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Gas myt ??

Det finns personer, företag som tjänar på att uppehålla vad jag anser som en myt. Larmförsäljare, Campingvärdar, Journalister. De som begår försäkringsbedrägerier också, om det nu finns sådana, ingen av de kategorierna vill minska "myten".

Hur många som har gaslarm har fått larm om gas förutom läckande gasol ? Troligen ingen.

Varför tar alla det som ett faktum när någon säger att han/hon alltid vaknar lätt.
Det finns gjorda undersökningar på sömn.
Vid djup sömn vaknar man inte lätt, det gäller alla.
Ingen vet vilka eller hur höga ljud som hörts medan man gott sov vidare. De gånger man vaknar är troligen inte vid djupsömn. En "duktig inbrottstjuv"
är dessutom säkerligen ljudlös.

Sen när man upptäcker brottet så kommer huvudvärken och illamåendet för man mår dåligt av känslan av att en främmande person varit inne i bilen när man sov.

Lås, ja. Larm för gas, onödigt enligt mig. / Leif
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gas myt ??

Sen när man upptäcker brottet så kommer huvudvärken och illamåendet för man mår dåligt av känslan av att en främmande person varit inne i bilen när man sov.

Det kanske stämmer med huvudvärk och illamående om någon varit inne i bilen men man får inte yrsel och det är det alla beskriver som blivit gasade.:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Det är synd att dessa " duktiga" människor har kommit på sådana villospår att de måste vara ute på nätterna och råna oss hederliga människor istället för att jobba inom sjukvården och kunna hjälpa till med att korta ner våra operationsköer eftersom det är så enkelt att ge narkos.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Gas myt ??

Eftersom det inte kommit fram ett enda bevis för att någon blivit
gasad och rånad så tror jag inte ett dugg på att det förekommit.
Det måste finnas Bevis som styrker påståenden.
Folk tror, påstår, misstänker, har hört att... o.s.v. vad är det för svammel,
kom med någonting konkret istället.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gas myt ??

Förklara för mig ni som tror på gasning i husbil, varför är det så otroligt viktigt att dom har rätt vikt och mätning på lungkapacitet så exakt rätt narkos används då gränsen att vakna eller inte vakna mer är så tunn på sjukhus.

Tänk tanken att ni är ett par i husbilen frun väger 70 kg och är 70 år gubben väger 110 kg och är 77 år med helt olika lungkapaciteter, vem är den narkosexperten som vet exakt hur mycket gas han ska trycka in i husbilen utan att någon avlider eller får men för livet, han kan börja direkt på vilket sjukhus i världen som helst och bli stenrik utan att behöva smyga in i våra husbilar och ta småpengar.
Måste vara gaslarm försäljare som hela tiden försöker inbilla husbilsåkare att det går att gasa människor hur som helst, känns som det är gamla dammsugarförsäljare som bytt arbetsområde.
Löjligt är vad det är.

/Pelle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gas myt ??

Den här tråden börjar bli löjlig. Att använda uttryck som "en dåres envishet" som försvar trots att man själv inte har en susning utan bara relaterar till vad "man hört"visar just detta. Folk får tro vad dom vill, ja, till & med tapetsera husbilen med diverse larm om dom mår bättre. Själv förlitar jag mig på sakkunskapen & är trygg i detta. Att tro eller är vara övertygad om att gasning förekommer & ändå fortsätta åka runt & fricampa med husbil kan man kalla dumdristigt.:twitcy:

Bennie
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Gas myt ??

Det kanske stämmer med huvudvärk och illamående om någon varit inne i bilen men man får inte yrsel och det är det alla beskriver som blivit gasade.:)

Förlåt mitt tvivlande men du får nog beskriva vilka är "alla som blivit gasade" ?

Mig veterligt finns ingen statistik på det. Att personer du uppger finns är inte konstigt, men det är som jag ser det precis det jag angivit i mitt tidigare inlägg, deras egna upplevelse av något som man uppfattar som jobbigt att ha råkat ut för.

Jag hävdar inte att folk "hittar på" när de tror att de blivit sövda. De tror på det utifrån deras egna känslor och det ska man inte negligera eller förakta.
Men ska vi tro på att det som de upplever har hänt, det finns ju inget som styrker detta. Inte någon som helst objektiv fakta styrker det.
Det finns inget som anger att de blivit sövda bara att de upplever det som så. Det är en stor skillnad.

Förlåt alla som råkat ut för denna känsla, jag skulle säkert känt likadant om jag råkat ut för det.

Men jag tror ni har blivit utsatta för en grov stöld medans ni sov.

/Leif
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Så länge det inte är ”bevisat” att det förekommer eller inte förekommer gasning måste vi respektera att det finns dom som har en annan tro än man själv. För tro och övertygelse är det som det handlar om.
Vi kan slå varandra i huvudet med våra egna övertygelser men det är ju varken trevligt eller övertygande utan bevis.

Själv tror jag inte att det förekommer men jag har all respekt för dem som tror annat.
Sover man bättre med en gasvarnare är det klart att man skall installera en.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Jag trodde alla hade gasvarnare för eventuell läckande gasol.

Att 1+1 inte alltid är två går att bevisa men det går inte att bevisa det som inte finns, hur jag en försöker lyckas jag inte bevisa att Moses inte delade på röda havet.

Det finns även en tro som kallas Pastafari, ett monster som är gjort av spagetti och köttbullar.
Pastafari-religionen kräver durkslag på huvudet

Inte ens det lyckas någon motbevisa. :swoon:

Var och en får tro som dom vill..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Så länge det inte är ”bevisat” att det förekommer eller inte förekommer gasning måste vi respektera att det finns dom som har en annan tro än man själv. För tro och övertygelse är det som det handlar om.
Vi kan slå varandra i huvudet med våra egna övertygelser men det är ju varken trevligt eller övertygande utan bevis.

Själv tror jag inte att det förekommer men jag har all respekt för dem som tror annat.
Sover man bättre med en gasvarnare är det klart att man skall installera en.

O.T
Själv förstår jag inte de som tror på han som springer runt på vattnet och skrämmer bort fisken, och jag skiter vad hans farsa heter.
Däremot tror jag på tomten, jag har pratat med honom :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Gas myt ??

Har sist høst spurt aga om hvor mye komprimert co2 som må til for å fylle 10 kbm luft med ca 2-5% co2 innhold. Om f.eks en Sodastream beholder er nok. De svarer, men vil ikke svare på spørsmålet. Kanskje noen her som kan svare?
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gas myt ??

Förlåt mitt tvivlande men du får nog beskriva vilka är "alla som blivit gasade" ?

Mig veterligt finns ingen statistik på det. Att personer du uppger finns är inte konstigt, men det är som jag ser det precis det jag angivit i mitt tidigare inlägg, deras egna upplevelse av något som man uppfattar som jobbigt att ha råkat ut för.
Jag hävdar inte att folk "hittar på" när de tror att de blivit sövda. De tror på det utifrån deras egna känslor och det ska man inte negligera eller förakta.
Men ska vi tro på att det som de upplever har hänt, det finns ju inget som styrker detta. Inte någon som helst objektiv fakta styrker det.
Det finns inget som anger att de blivit sövda bara att de upplever det som så. Det är en stor skillnad.
Förlåt alla som råkat ut för denna känsla, jag skulle säkert känt likadant om jag råkat ut för det.
Men jag tror ni har blivit utsatta för en grov stöld medans ni sov.
/Leif
Varför skall man inte tro på vad folk säger utan börja manipulera fram tolkningar som sedan framställs som sanningar?
Åke:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gas myt ??

Varför skall man inte tro på vad folk säger utan börja manipulera fram tolkningar som sedan framställs som sanningar?
Åke:)

Orsaken är mycket enkel. Man kan ta åt sig det man hör & ta det i beaktande men för att man skall tro på att det är sant så bör det kunna bevisas. Precis som i den här & andra trådar om gasning, bara en massa antaganden men inga bevis.:)

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gas myt ??

Orsaken är mycket enkel. Man kan ta åt sig det man hör & ta det i beaktande men för att man skall tro på att det är sant så bör det kunna bevisas. Precis som i den här & andra trådar om gasning, bara en massa antaganden men inga bevis.:)

Bennie

Det har förekommit en hel del fall där gas har misstänkts men jag håller med om att det saknas bevis, bara drabbades berättelser. Det finns klubbmedlemmar som säger sig ha drabbats men utan bevis. Vem tänker på sånt när det precis hänt. Blodprov måste tas inom två timmar. Länkar en händelse med misstänkt gas vid villainbrott.
Inbrottstjuv sprutade in gas i Birgits bostad | Kvällsposten
Åke:)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Gas myt ??

Jag tänker inte ta ställning för eller emot gasning. Det håller jag för mig själv. Däremot börjar jag fundera på tjuvens utrustning. Han tänker ta sig in i en husbil så tyst som möjligt och har antagligen en del mindre verktyg för att lirka upp lås. Kanske någon sträng med ögla för att lyfta upp låsknappen. (Gäller bara äldre bilar). Äldre bilar och hembyggen tror jag inte att man är intresserad av.

Om han tänker trycka in gas i bilen har han naturligtvis gjort klart för sig var han skall anbringa slangen eller vad det kan vara för att få in gasen. Gasen har han i någon behållare som är satt under tryck antar jag. Har man träffat på någon sådan anordning?

OBS! Jag funderar bara lite över utrustningen.
:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen