• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin nya karttäckning för Skandinavien

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Behövs det verkligen en navigator för att hitta rätt i Scandinavium

Pålle
Nä, men är praktiskt om man får in trafikinformation med förslag på alternativa vägar när vägen är blockerad. Vet inte hur många gånger vi stått stilla på 2+1 väg i Sverige och väntat på att en trafikolycka skall bli löst de senaste åren...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Here hämtar väl sina data från kommuner, vägväk

Det brukar väl var ca fyra uppdateringar per år, finns det behov för oftare? Jag har en jättegammal navigator som fortfarande fungerar
den är inte uppdaterad på väldigt länge, men brukar ändå visa vägen helt ok. Såvitt jag vet använder Tomtom Teleatlas kartor.
Kan inte stämma med vissa fartbegränsningar, plötsligt i en kurva kommer en husbilsymbol upp vid fartbergränsningen på skärmen ,och då ofta udda farter 45 65 osv.
Here har hittat på egna fartgränser isåfall.
Problemet löser jag genom att inte lägga in högre vikt än 3500 kg, då slipper man omvägar dessutom.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nä, men är praktiskt om man får in trafikinformation med förslag på alternativa vägar när vägen är blockerad. Vet inte hur många gånger vi stått stilla på 2+1 väg i Sverige och väntat på att en trafikolycka skall bli löst de senaste åren...
Jag tror inte man behöver navigator i Scandinavium, parkera bilen utanför bara.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vem levererar Tele Atlas-kartor? Har någon jämfört kartorna mellan Garmin och Tomtom? Tomtom ansvarar, tror jag, för sina egna kartor. Jag är lite förvånad att ett så stort företag som Garmin inte kan skapa sina egna kartor utan måste vara beroende av Here. Och jag är ännu mer förvånad över hur sällan Garmins kartor uppdateras.
Hej
Det är TomTom som äger Tele Atlas så det är deras eget kartsystem
 

Sadiki

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27422
Medlemskap
2024
Hej igen, nu har jag fått det att funka, fråga inte hur det gick till. :)

Jag tror jag har gjort det mesta man kan göra med omprogrammering med mina navigatorer (nuvi 2599 och Camper 780).

Jag har bytt kartor från "Skandinavien och Öst Europa" till Västeuropa och tillbaka igen ett flertal gånger.

Gjort ”återställ standardinställningar” och ”Ta bort data och återställ inställningar”.

Laddat om Garmin Express ett antal gånger samt återstartat datorn efter det.

Och plötsligt kan jag installera ” City Navigator Europa 2025.10”.

Det som visas nu är:
Bild1.png

Detta visas när jag får en uppdatering:

Bild2.png

Jag kommer att vara försiktigare i framtiden och inte bara trycka installera uppdateringar utan gå in på under ”Visa kartinformation” och se vilka uppdateringar som finns.

Så tack för alla inlägg.

MVH
Göran
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara för lite mer info, jag fick in 2025.10..... Nor och Syd i en äldre 2595LM i går.

Det enda strulet som jag inte upplevt tidigare var att med lite skrämselhicka så stannade nedladdningen ungefär halvvägs, möjligen mellan skiftet av Nord och Syd, med ett modigt klick så kom "Fortsätt" upp, och med ett klick där så fortsatte nedladdningen och allt gick klart.
(Nedladdningen var t.o.m. segare än vanligt, möjligt kanske för om många laddar ner från Garmin samtidigt? Men efter avbrottet så ökade hastigheten lite i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Bara för lite mer info, jag fick in 2025.10..... Nor och Syd i en äldre 2595LM i går.

Det enda strulet som jag inte upplevt tidigare var att med lite skrämselhicka så stannade nedladdningen ungefär halvvägs, möjligen mellan skiftet av Nord och Syd, med ett modigt klick så kom "Fortsätt" upp, och med ett klick där så fortsatte nedladdningen och allt gick klart.
(Nedladdningen var t.o.m. segare än vanligt, möjligt kanske för om många laddar ner från Garmin samtidigt? Men efter avbrottet så ökade hastigheten lite i alla fall.)

M.v.h. JANKRO.
samma för mig ,stannade vid 50 procent, fick starta om och sen 100 procent 2025.10
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan inte stämma med vissa fartbegränsningar, plötsligt i en kurva kommer en husbilsymbol upp vid fartbergränsningen på skärmen ,och då ofta udda farter 45 65 osv.
Here har hittat på egna fartgränser isåfall.
Problemet löser jag genom att inte lägga in högre vikt än 3500 kg, då slipper man omvägar dessutom.
Är det där inte ett hjälpmedel där campernavigatorn föreslår lämplig maxhastighet i skarpare kurvor?
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Uppdaterade nyss min gamla Garmin Camper 760, fick version: City Navigator Europa 2025.10
Har också uppdaterat min 760 från 2024.20 till 2025.10 (använder denna i personbilen)
Det tråkiga är att min 1090 fortfarande inte fått någon uppdatering utan hänger kvar i 2024.10
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har alla POI's dvs ställplatser i det externa minneskortet i 770an. Jag har glömt hur en kommer åt dem för uppenbarligen så kommer de inte upp automatiskt på navikartan...
Senaste uppdateringen finns inne dvs 2025.10
Tips tack.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har alla POI's dvs ställplatser i det externa minneskortet i 770an. Jag har glömt hur en kommer åt dem för uppenbarligen så kommer de inte upp automatiskt på navikartan...
Senaste uppdateringen finns inne dvs 2025.10
Tips tack.
Ja gjorde en mapp i minneskortet. Kallar den

Egna Poi

Lägger in hbk filerna i mappen

Då dyker den upp som. En ikon bland dom andra ikonerna på startmenyn. Ganska långt ner
 
Toppen