• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gammal husbil

F

F.d. 58620

Guest
Sv: gammal husbil

Det är inte många med en gammal bil som skriver och klagar är vi en lycklig grupp utan problem med husbilarna eller acepterar vi problemen bara för att bilen är gammal
Hälsn
Elving o Inga-britt
Hej kul med fler som har en gammal husbil började bli lite orolig då vi just köpt vår 1:a husbil det är en Burstner A 630 -91 vi får hem den i morgon. Undrar om vi är helt ensamma om denna i hela landet då vi inte hittat någon annan.Har sökt efter den här i HBK men inte fått napp. Skulle ju var trevligt att "prata"med nån likasinnad. Jag hoppas att både ni oah vi får stor glädje av våra "gamla"pärlor.
MVH Rolf & Gunilla :yes:

F

F.d. 3088

Guest

Jag bytte från en LMC 90 årsmodell till en Burstner 03
Får säga det att det är en helt annan själ i en äldre bil:D

Gurra

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Även jag har ett gammalt hembygge som jag gjorde på våren -02 utav en av Postens exprimentbilar som var avsedd att ersätta små postkontor i glesbygden. Bilen är en Iveco 35-10 Turbo intercooler 2,5l en 96:a, jag byggde den som kompisar berättade hur de skulle tycka var bäst då dvs. två långbäddar Thetford toa, , lasttunnel för bord och stolar, cykelställ, kylskåp och tvålågit kök.
Ja vi har kört i fyra år med många småproblem som man kunnat löst under färd, kylvattenlarm som hängt, varning för slitna bromsbelägg(kabel fel), bromscylinder som läckte (självjustering av bromsbackar hängt sig) så cylindern gick för långt ut, bilen går ner till tomgång när det är skyfall och mycket vatten (troligen signalen till pumpen som inte tål vatten) har plastat alla kablar i området fungerar hitintills!! Ja listan är lång på små tekniska problem men de är kända och man tror att man har det under kontroll.
Men jag tror som någon säger att det blir en själ i bilen som man trivs med, speciellt alla små finesser man tillverkat och sruvat in. Allt från den automatiska ingångsdörren till rörelse sensorer runt bilen mm. Och med en äldre fabriksbyggda bilar har ev. flera ägare fixat och förbättrat.
Men å andra sidan när man kommer in till kompisar i nyare bilar så är det förstås lite lyxigt och mysigt så husbilarna har utvecklats på många områden som allt annat.
Så nu är det dags att ställa in för isolering och värme i mitt hemmabygge är bara dimisionerat för färd April till Oktober max.

F

F.d. 55334

Guest

Hej,
Personligen känner jag så här att eftersom de flesta verkar ha väldigt nya bilar kan de inte vara intresserade av att läsa om eventuella problem med halvantika dito. Och just därför mailade jag i tidernas begynnelse (tja, nå´n månad se´n då) direkt till Kölis som jag uppfattade som en synnerligen kunnig och godhjärtad HBKare som man vågade avslöja sina värsta dumheter för. Det stämde. Goda råd är dyra men i det här fallet var de gratis. Men visst är det så att av min gamla bil kan jag acceptera diverse brister bara hon vill rulla och vill hon inte det så kan jag stå ut med det också men hade jag en drygthalvmiljonbil skulle jag troligen inte sova på nätterna med tanke på allt läskigt som kan hända. Som man inte kan fixa "själv".

Borde ha läst på för här kommer en dum fråga: Vilket år bildades HBK och vilka var de mest populärara/frekventa husbilarna då?

Ha det gott!
Ag

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Jag skulle hemst gärna vilja köpa mig en ny husbil. En med större takluckor, vattenburen värme, större garage, modernt kök med större kyl/frys och microugn,samt ugn att laga sockerkaka i bl.a. Gott om plats i bodelen. En stor motor 150-160 hk. Dragkrok (så jag kunde ha motorcykeln på släp) Och mycket annat. Men tyvärr...........no money! Så det är bara att behålla den gamla -04:an. Tur att vi trivs så in i he......bra med den och på de snart 5000 milen som den gått inte haft ett enda fel. Det är en Dethleffs med Fiat motor. Otroligt !
Ce-eN !

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej! Trettiettan.
Jag kan medela dig att husbilsklubben hade sitt första årmöte 28 april 2007, så det är en mycket ung klubb. men den har vuxit lavinartat.
Kastanj.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej,
Personligen känner jag så här att eftersom de flesta verkar ha väldigt nya bilar kan de inte vara intresserade av att läsa om eventuella problem med halvantika dito. Och just därför mailade jag .......................
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Trettiettan, vad är det för dumheter att de flesta skulle ha nya bilar och det inte skulle vara intressant att höra om och hjälpa till med problem med en gammal trotjänare. Det finns säkert ett stort intresse att höra om problem på både nyare och äldre bilar. Du har nog fördelen och en större chans att få ett vettigt svar om det ryker för mycket ur ditt avgasrör än om någon frågar varför det ryker ur databoxen.

M. mycket v. h. JANKRO.

F

F.d. 9319

Guest

Det är lite skillnad på gamla och nya bilar.

Jag råkade ut för att höger bromsok fram tjärvade. Bromsen släpte inte helt så man fik ibland stampa till en extra gång för att det skulle släppa helt. Jag fick lossa oket och dela det. Sedan smärja loss lite rost som blivit längst ut på cylindern. sedan sätta ihop det igen. Ja jag fik offra 1/2 dag för jag hadde inte gjort det på den bilen tidigare och jag viste inte vad felat var först. Men jag klagar inte för det kan man ju vänta på en 29 år gammal bil. Och det kostade ju inte särskilt mycket förutom tiden.

Hadde det varit på en ny bil så hadde jag klagat, för det hade jag inte väntat att få en sådant fel. Och skulle det bli ett sådant fel på en ny bil så kan man bli lite i tvivel om kvaliteen.

Så gamla bliar kan nog bli fel på, men det räknar man lite med och man får lägre kapitalkostnad, så man kan lägga lite pengar på reperationer.

Har jag en skitdyr bil och måste desutom betala reperationer då blir jag sur!

Senast redigerad av en moderator:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er.
Är det inte lite så att om man köper en äldre bil så räknar man lite med att allt inte är helt perfekt utan att man får pyssla och meka lite då och då för att hålla bilen igång.
Köper man nytt så ska det bara vara rätt och riktigt från början tycker jag.
Kan detta vara en av anledningarna att vi med lite äldre bilar inte "klagar" så mycket på saker som inte håller måttet eller går sönder.
Vi har haft vår Solifer 5500 nu i drygt 2år och vi har kört 1.800 mil med den,och är jättenöjda, men visst har jag fått pilla och laga lite här och där, läckande vattenkranar, läckande taklucka, kranen på avloppstanken felplacerad, bromsskivor bytta, glappande gångjärn mm mm
men med tanke på att bilen nu är 20 år gammal så är det inget överraskande och jag ser ingen anledning till att klaga, vi fick en mkt bra husbil för strax under 100.000:-.
Köpte den dessutom privat så garantin gällde knappt runt hörnet som man brukar säga
Hade den varit ny och kostat bort mot miljonen hade jag också var förbannad och klagat.
Så vi med äldre bilar kanske tar det med lite ro, och tycker det här med fix o trix hör till..
lite funderingar från mig..
mvh Claes
HusbilsBjörk

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En annan aspekt på detta är att i en äldre husbil har allting som gått sönder eller varit av undermålig kvalité ofta bytts ut mot bättre grejer som inte går sönder lika lätt. Mycket hänger på tidigare ägare!

Jappe

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Gamla bilar. Jag känner inte igen mig. Förra året köpte jag en halvintegrerad Bürstner T620 årsmodell 1993. För mig känns den ny men jag måste erkänna att det alltid finns lite att fixa. Jag har problem med varmvattenberedaren. Men till våren är det fixat. Monterade ett gaslarm med automatisk avstägning. Den fungerar bra. Men jag vet inte om det är den som tar så mycket ström. Har ett 100A batteri (biltema) om jag bara använder EN lampa (diod 1w) så visar panelen 12v efter TRE dagar. Då har jag inte använt någon annan strömkälla.Det känns inte som att det är riktigt rätt.

F

F.d. 2297

Guest

Hej
Roligt att så många med äldre bilar hört av sig hoppas på ännu ett fint husbilsår 2009 med gammelbilen
Hälsn
Elving o Inga-Britt

Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag börjar själv bli gammal och bilen är född 1997. Jag kan ingenting om bilar och absolut inget om husbilar men jag har åkt sedan 80-talet. Först med Folkabuss och nu har jag sedan 2 år tillbaka en Swift Mondial. toppen tycker jag, i sommras var vi sex eckor på franska rivieran och fricampade. Nu har jag lite problem med kylan i kylskåpet men det hoppas jag verksataden åtgärdar. Jag får många goda råd från många kloka människor här i klubben och det gäller att inte få ångest över att man inte kan själv, det finnas alltid någon annan som kan, så gammal eller ny, spelar ingen roll.
Elisabeth

F

F.d. 3579

Guest

Jag har en M-B 508 1982 årsmodell Har haft den 8 år är nöjd med den så det blir nog 8 år till. En äldre släkting sa alltid lycklig den som nöjd är. Hälsningar Hummer

F

F.d. 53390

Guest

Går alldeles utmärkt att åka gammal "husbil", min transit med reimo inredning är från 1987, bilen är ju av plåt och högtaket av plast, inga reglar som kan ruttna, tål att stå ute med snö på taket hela vintern, trots åldern finns ingen fukt eller läckage, motorn är ju fords vanliga 2 liter som sitter i Sierra, erkänt snål med bensin , min förbrukning blir aldrig över 1,1 per mil, beror nog även på överbyggnadens runda form, billigt o enkelt , trivs förträffligt med min billiga bil, den har också dubbelhjul vilket är väldigt bra om man åker på dåliga skogsvägar, driver väldigt bra i klet o halt mot enkelhjul, Hälsning Vdaling

Toppen