• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gammal husbil

F

F.d. 2297

Guest
Det är inte många med en gammal bil som skriver och klagar är vi en lycklig grupp utan problem med husbilarna eller acepterar vi problemen bara för att bilen är gammal
Hälsn
Elving o Inga-britt

Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: gammal husbil

Felen är åtgärdade det är bara att tuta och köra.
Inga problem, nej fram för mer "begagnat". men det är klart vi kanske skall sända en tacksam tanke till dem som haft bilen före, eventuellt har de haft stora problem, vad vet jag.

Kör försiktigt.
Sköt om bilen tala väl med den och putsa lite ibland. De tycker om många komplimanger och mycket skryt fastän de är gamla.

Ha en trevlig helg
Eva o Sven-Uno
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det är inte många med en gammal bil som skriver och klagar är vi en lycklig grupp utan problem med husbilarna eller acepterar vi problemen bara för att bilen är gammal
Hälsn
Elving o Inga-britt

Gammal husbil???????
När är en husbil gammal? Om man trivs med en gammal bil och tycker att den fungerar efter ens eget behov så är väl allt frid o fröjd. Mycket är ju kanske också hur man vill disponera sitt liv och pengar Vad spelar det sedan för roll vilka siffror som står i registreringsbeviset.
mvh Bror

B

Boxer

Guest

Det är klart att det är lättare att stå ut med små egenheter om man inte har betalat så mycket för bilen.
Gratis är gott och billigt är inte heller så tokigt.

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

När man läser här på forumet så verkar det vara små egenheter även med det som inte är varken billigt eller gratis:wub:
mvh Bror

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Jag brukar säga att det är bättre med fläskfele i frysen än falu korv & händer det något med min husbil så är det slitet:mcride:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag tror att det beror på att felen som dyker upp på äldre bilar är för det mesta rena slitageproblem som många gånger förvarnar i god tid, och ger ägarna en chans att fixa utan bekymmer innan det "brakar ihop". Felen som ställer till mest problem på nya/nyare bilar är för det mesta relaterade till elektronik, givare, glappkontakter m.m. De felen kommer för det mesta utan förvarning och är nästan omöjliga för ägaren att fixa på plats, och verkar tyvärr många gånger också svåra för verkstäderna att få ordning på. Det går ofta att läsa i inläggen här om både fåniga och luddiga bortförklaringar och ursäkter om fel som inte verkstäderna kan fixa, ibland även rena lögner för att bli av med kunden/problemet. Det finns en annan tråd just nu som handlar om problem med urladdning av bodelsbatterierna, enligt verkstaden så kan de inte hitta problemet?? Det måste vara bekvämt om deras arbetsgivare tycker det är ok. att komma med sådana svar åt kunderna som har slantat upp en miljon för sin nya bil. Nu börjar jag att reta upp mig, så jag tror att jag går och lägger mig i stället.

Bilarna är nog bättre och bekvämare nu, men när de jäklas så "var det nog bättre förr". I alla fall med tanke på reparationer.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Nu har vi haft den här bilen i tre år, Och jag har ett par saker kvar att fixa inan jag är nöjd.
Nästa ägare tror jag blir nöjd från början.
Bosse B

F

F.d. 774

Guest

Hej!
Jo, jag tror vi med äldre väl fungerande husbilar är en förhållandevis "lycklig" grupp! Åtminstone när läser (o ser på TV) om de många problem som verkar ganska vanliga på många nya, dyra husbilar! Man blir ju skrämd av att höra att det t.ex verkar vanligt (?) med läckageproblem, elektronikfel etc på nya husbilar som kostat typ 6-800000 kr. Sen tar tydligen försäljarna evigheter på sig för att reparera mitt i säsongen och man står utan husbil när man som bäst behöver.
Vi är iallafall väldigt nöjda (peppar,peppar) med vår ca 20-åriga Frankia som har hel o fin inredning, inga som helst fuktskador o låga driftskostnader (ja, förutom fordonsskatten...:mad:)
Tror också att ganska många gör som vi, dvs använder bara husbilen ett antal tillfällen under semesterperioden och då blir kostnaderna per mil ganska rimliga jämfört med nyare bilar där värdeminskningen är väldigt stor i början.
Sköter man om sin "gamla pärla" (ja frun också...) så kan man få nästan lika mycket som man gav när det är dags att byta upp sig!

mvh
Lasse

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Sköter om vår bil och är helnöjda med den trots att vi haft den i endast 4 månader, inget problem ännu så länge peppar peppar.
Hälsar till förre ägaren att så här skulle alla fordon vara omhändertagna.

mvh Pelle & annette

F

F.d. 24718

Guest

Åsså finns det en del :santa-5-icon: som far långt åt pipsvängen, köper en, visserligen mekaniskt frisk (så när som på bromsarna) men totalt oanvändbar husbil, kör hem skrället, tokrenoverar under den tid då normala människor ligger i solen utanför sin husbil på någon fin plats och käkar glass. När sen höstregnen o kylan kommer, DÅ ÄNTLIGEN kan dessa (så får man inte kalla folk har mamma sagt:twitcy:) komma ut på vägen.

Till råga på allt går dom knasbollarna runt och är nöjda, ja, till och med skryter om monstret. :wall:

Vilka underliga hundar det finns denna världen!!!!!!

(detta är ett ironiskt inlägg med en lätt filosofisk "touch" skrivet av en ovan nämnd dåre:D. Därför kan man antingen bortse från inlägget eller bara gapskratta åt det :D)

F

F.d. 1951

Guest

Kändes som bror.axelson fick sig en skåpa där också :yes men lycka till med husbils renoveringen Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo visst lockar det rejält att köpa en ny husbil men man vill ju inte ta för stora lån heller och jag vill ju inte sälja huset för att köpa en ny husbil .

Det som jag saknar i min husbil är väghållning , finns det ingen sänkningssats och ställbara dämpare även till husbilar man är ju van att det är stenhårt när man åker och inte far fram som en vänersnipa :msn_weird: .

Det jag har som inte nya bilar har är rätt mycket ljud i kupén i ca 100 km/h och det blir värre i högre hastigheter .

Men men det visar sig rätt som det är så får man ett stolleryck och köper en ny eller nyare ändå ...

E

Ebear

Guest

Våran gammel har haft en del problem. Dock mest förslitningsfel såsom bromsok/skivor, drivaxel, packboxar till växellådan, nytt startbatteri. Det som är otroligt är att allt i bodelen fungerar. En gång trodde jag att värmen var trasig i vår truma. Den gick inte igång. Då var det en erfaren husbilsägare som frågade om jag hade bytt batterier. Batterier?? svarade jag. Efter den upplysningen så har även värmen fungerat.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kändes som bror.axelson fick sig en skåpa där också :yes men lycka till med husbils renoveringen Bror
Tack.
Nu lever jag i stenåldern och skulle inte för allt i värden köpa en ny varken bil eller husbil. Det är ju den sämsta investering som man kan göra över huvud taget. Status saknar jag totalt och grannen får ha precis vad han vill.
Jag gillar det gamla det är oftast väldigt enkelt och gediget. elektronik i all ära, men man är totalt utlämnad till folk ock verkstäder som skall kunna lösa eventuella problem men ack så dåligt med denna kunskap.
Jobbar vidare men min gamla husbil och försöker göra den så bra som möjligt. Under alla förhållanden så struntar jag blankt i om folk tycker att jag har en gammal bil som jag lägger ner en massa tid och pengar på. Har flera gamla bilar och den älsta körbara bil som jag använder av och till är en gammal Plymouth Road King Coupe från 1940 och det är grejer det. Fungerar alltid Krånglar tändningen eller liknande så kanske OK har det jag behöver. Försök detta med en nyare bil. I de flesta fall hittar man inte ens motorn för all plast!!!!:twitcy::twitcy:
En trevlig helg tillönskas av Bror

F

F.d. 24718

Guest

Och allt det som hittills är skrivet av oss "alla" är ju det fina i kråksången! Om husbilen är en Magirus-Deutz från 1952 eller en Fiat från 2008 spelar ingen roll, huvudsaken är att man som ägare känner sig nöjd med sitt val.
Allt jag skruvat i, nytt eller gammalt, har alltid haft sina krämpor på olika vis och egentligen är det väl därför som vi har detta forum, för att dela med oss av våra erfarenheter, bra och dåligt.
F....(hoppsan nu svärde jag nästan) va vi e bra! :D

F

F.d. 15719

Guest

Hur räknar man ålder på ekipaget när man bygger själv?

Chevan vanen är från 1988 men själva husbilen onslow är ju av årets modell.

/elisabeth :wink:

Toppen