Sv: gammal husbil
Hej, jag tror att det beror på att felen som dyker upp på äldre bilar är för det mesta rena slitageproblem som många gånger förvarnar i god tid, och ger ägarna en chans att fixa utan bekymmer innan det "brakar ihop". Felen som ställer till mest problem på nya/nyare bilar är för det mesta relaterade till elektronik, givare, glappkontakter m.m. De felen kommer för det mesta utan förvarning och är nästan omöjliga för ägaren att fixa på plats, och verkar tyvärr många gånger också svåra för verkstäderna att få ordning på. Det går ofta att läsa i inläggen här om både fåniga och luddiga bortförklaringar och ursäkter om fel som inte verkstäderna kan fixa, ibland även rena lögner för att bli av med kunden/problemet. Det finns en annan tråd just nu som handlar om problem med urladdning av bodelsbatterierna, enligt verkstaden så kan de inte hitta problemet?? Det måste vara bekvämt om deras arbetsgivare tycker det är ok. att komma med sådana svar åt kunderna som har slantat upp en miljon för sin nya bil. Nu börjar jag att reta upp mig, så jag tror att jag går och lägger mig i stället.
Bilarna är nog bättre och bekvämare nu, men när de jäklas så "var det nog bättre förr". I alla fall med tanke på reparationer.
M.v.h. JANKRO.