Dag 12 fredag 10 /12 Nobeldagen
Efter frukost dammsuger jag samtliga golv, d.v.s sovrummet, hallen, pentryt, matrummet och förarsalongen. Det tar en stund, kanske hela 15 min eftersom jag är noggrann.
Kollar banken och mail samt går in på tele 2:s hemsida för att leta reda på ett tel nr., vilket tog en stund. Ringer de vid 10 - tiden, Får ett automatiskt svar att de ringer upp om tio min. Vilket de inte gjorde, så jag slår deras nr igen efter ca 30 min. Då ringer de upp mig. Jag har ett "två i ett" abonnemang på 50 GB för 343 sek per mån. Vilket jag är nöjd med. Har aldrig använt så mycket. Men nu i dec har jag sett en hel del på svt play och tv 4 play så surfen tog slut i förgård. Köpte till 5 GB för 299 sek Vilket jag tycker är hutlöst dyrt. Ordinarie pris blir 6,86 sek per GB och att köpa till fem GB kostar 59,80 per GB. Jag anser att det är för stor skillnad, vilket jag även sa till personalen.
Jag har sett på tv reklam att de har något abonnemang som de kallar obegränsad. Nu är jag starkt intresserad av att höra vad det är för något. Eftersom jag redan efter åtta dygn har förbrukat 50 GB och att enbart se på Aktuellt på svt play kostade 2 GB.
Svaret som jag fick var att obegränsad surf gäller enbart i Sverige och kostar ytterligare 112 sek per månad totalt 455 sek per månad. Men om jag nu idag byter abonnemang till obegränsad så får jag 50 nya GB eftersom obegränsad innebär 50 GB utanför Sverige inom EU. 112 sek för 50 GB är betydligt billigare än fem GB för 299 sek. Så nu har jag ett nytt abonnemang fram till 10:e januari då jag kommer att ta tillbaka mitt abonnemang på 50 GB utan obegränsad.
Låter det konstigt, för dig ?
Jag håller i s f med. Varför skall det vara enkelt, när man kan krångla till det!
Jag startar motorn sent idag, alltså kl 11.00.
Kör fram till bensinstationen och tankar 10,49 liter lpg, för 0,819 euro per liter. I Sverige får jag betala 10 sek eller 11,85 sek per lit. Alltså mellan två och tre sek dyrare per lit. Kan det bero på att i Sverige är momsen 25 % men i Spanien 21 % ?
För tre dagar sedan tankade jag fullt med lpg i Frankrike och idag tankade jag efter några mil i Spanien, Skall bli spännande att se hur mycket jag gör av med här eftersom det nu är varmare på nätterna.
Fortsätter på AP 7:an förbi Barcelona. År 2017 och 18 var det en del skriverielser om kriminella i Barcellonatrakten. Därför brukar jag köra på AP 7:an förbi här, även när det var avgift, vilket det inte är idag. Såg att de har börjat att riva ner betalstationerna. Så nu har säkert många många fd anställda blivit arbetslösa istället. Även om en del fick lämna för några år sedan då de införde automatisk betalning med kreditkort.
Vad vinner spanska staten på detta?
Vi turister vinner så klart.
På em börjar det att blåsa något fruktansvärt. Jag får verkligen hålla hårt i ratten. HB:n är drygt tre meter hög och 8,8 meter lång och ett jättebra vindfång. Det är inget vidare trevligt att köra. Så jag bestämmer mig för att ta in på nästa stora bensinstation för nattvila redan kl 15. Det råkar bli i Mèdol ca 1,26 mil norr om Tarragona ( enl Googel maps).
Nu är det fruktstund. Jag tar med mig ett päron och går ut på en promenad. Ser att det här finns en historisk plats. Så jag går dit för att se efter vad det kan vara.
Det visar sig vara ett av Romarikets bästa stenbrott som de anlade för ca 4000 år sedan.
Bilder kommer snart hoppas jag. För dålig mottagning här, trots att jag gick ut.
Får återkomma i morgon på annan plats.
Det är nu ett världsarv enligt UNESCO.
Idag blev det smörstekta trattkantareller till middag. Riktigt lyxigt.
Körde 19,9 mil