Dag 16 torsdag 16 / 12
Efter min tidiga frukost sitter jag och googlar på campingar i Altea och Costa del Sol. Det börjar bli dax för en tvättdag. Hittar en ställplats och en camping utefter havet med endast en gata emellan. Receptionen öppnar inte förän kl 9,30 så jag fördriver någon timme ytterligare med att även kolla på campingar väster om Algeciras.
Vid niotiden tar jag fram min cykel ur garaget och ger mig iväg. När jag kommer ner till strandpromenaden känner jag att det blåser kallt, vilket förvånade mig en del. Men som tur var så hade jag mina fodrade vantar på mig. Samma som i kalla Västerås.
När jag kommer fram låser jag fast cykeln i en stolpe och går till receptionen. De har några stora tomter lediga så jag får en karta över området och utpekat var de största tomterna finns. Så jag promenerar fram på den stora campingen. Här är de flesta ifrån Holland, men många nationaliteter är representerade. Jag talade med några personer. Varav en svenska som inte gillade tvättstugan. Utan hon rekomenderade istället en tvätt på en närbelägen gata. Där man får sköta om sin tvätt själv. Så jag avstår från att boka in mig utan cyklar istället fram till den närbelägna tvätten. Det var en stor och fin tvätt. Tydligen mycket populär fär alla maskiner var upptagna.
Jag cyklar hem för lunch.
Sen ringer jag till Handelsbanken i Tyresö för att fråga hur jag skall kunna komma åt mitt konto för att betala räkningar mm.
Man måste logga in med bankID eller plastkort och dosa. Men jag har ju inte det. BankID fanns ju i den stulna telefonen och dosan och kortet i den stulna dataväskan.
Så hur skall vi lösa detta?
Mitt förslag och fråga blev: skicka en dosa och plastkort till min goda vän Tommy i Altea. Men det godtogs ej. För de får inte skicka iväg något med mindre än att jag legitemerar mig. Hur gör jag det?
Det går ej.
Du får vänta med BankID tills du kommer till Sverige, blev svaret. JAHA DU! Det var ju skåj. Så det innebär alltså att jag ej kan betala hyran och övriga räkningar. Ja så är bestämmelserna.
Det var som jag trodde. Som tur är så har Lottie redan lovat att lägga ut för hyran, Jonas betalade Preemfakturan i måndags och en annan son har skickat några tusen till mitt kreditkort hos Forex. Det är tur att det finns hjälpsamma människor hemma i Sverige som kan bistå mig nu. För jag har ju ingen lust att återvända till Malmö för att där gå in på ett fysiskt kontor och visa mitt körkort för att få ett nytt BankID.
Ja så har återigen vardagslivets små förtretligheter gjort sig påmind.
Allt går att lösa - tar bara lite olika lång tid.
Tommy ringer och säger att vi behöver åka till min nya telefonoperatör för de vill ha nya uppgifter av mig. Så han hämtar mig på em och vi kör in till city och parkerar i ett garage och går till huvudgatan. Efter det besöket bjuder Tommy på kaffe. Vi sitter ute och pratar en lång stund. Åter igen i bilen så berättar jag om fm:s cykeltur och att jag behöver tvätta kläder. Det kan du ju göra på Repsol, som är på gångavstånd ifrån HB - parkeringen. Men där står det ju Auto. Innebär det inte att det är för bilar säger jag. Nej det är en automatisk självtvätt för personer säger Tommy. Jättebra då går jag dit sen.
Jag hade ju totalt glömt bort att jag för två år sedan hade tvättat på en bensinstation i Andalusien. Ja minnet är bra - men otroligt kort! Som en anställd sa till mig för länge sedan.
När Tommy släpper av mig så gör jag iordning smutstvätten och knallar iväg. Kostade 12 Euro för två maskiner och en torktummlare.
Så det blev inget av med att ta in på en camping.
Under tiden som tvättmakinerna arbetar tar jag fram min solstol och vilar där tills solen försvinner bakom några hus.
Här på den iordninggjorda husbilsparkeringen känner jag mig trygg. Vi är flera stycken här.
Från och med lördagen så spämmer jag fast förardörren med ett kraftigt spännband.
När jag lämnar HB:n spänner jag fast bandet i passagerarstolen via ett varv rund pelaren till matsalsbordet.
På nätterna sätter jag fast bandet mellan förardörren och bodelsdörren via bordpelaren.
Så nu skall det mycket till för att någon skall kunna tas sig in, hoppas jag. Men jag vet inte hur hållbara handtagen är.
Vid frukost och middag har jag mysbelysningen tänd.
Liksom även när jag läser i trådarna på klubben.
God natt och sov gott alla vänner.
Körde bara mellan två parkeringar idag kanske 500 meter.