Som tur är så får vi som har en bit kvar vara ute och resa med Gösta i allafallHärligt! Det ser vi fram emot, som fortfarande har en bit kvar till världens bästa yrke "pensionär"
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Som tur är så får vi som har en bit kvar vara ute och resa med Gösta i allafallHärligt! Det ser vi fram emot, som fortfarande har en bit kvar till världens bästa yrke "pensionär"
Det är inte så lätt när det växlar mellan varmt och kallt, huset rör sig alltid, det är inte för inte det är träpanel i både tak och väggar inuti fjällstugorna i Norrland.
Det är förmodligen ingen mening med att lägga en glasfiberremsa till, det spricker också, glasfiberremsan är inte godkänd men det är den som säljs mest i färgaffären.
Man bör använda pappremsor som man bakar in i spackel, spackel, remsa och spackel igen medans allt är blött.
För-limmar man remsan direkt på gipsskivorna så kan den spricka iallafall, så helst vill man undvika detta.
Dom små sprickorna ni nu fått kan man skära upp, man lägger kniven mitt i sprickan och drar så sprickan blir liiite större så man får in mer latexfog, när fogen torkat kan man finspackla över med vanligt spackel. Inte säkert det håller men kan vara värt att chansa. Så jag tycker Jonas är inne på rätt spår.
Man får nästan räkna med lite sprickor i hus som växlar mellan kallt och varmt.
Förövrigt en tråd jag alltid läser med behållning!
Hej Gösta,det är ungefär som ch skriver spackla skarven,tryck dit pappersremsan med 20 cm spackel. Därefter spacklar du 2 gg till,Slipa ner, för att kolla att det blivit bra linan målning sätt spackelspaden på tvären punkt is på var skarv ,obs på tvärskarvar behöver man bredare spacklar eftersom där inte finns nån insjuknin att lägga remsan i så tvärskarvar lägger man självhäftande glasfiberemsa.Man får spackla mycket bredare där för att gömma remsan ,generellt ska ju inte gips röra sig men men stora temp vx i bakomvarande material så allting hända,fortsättningsvis latex fog i alla vinklar. Sen 2 ggr målning klart,PS är det inte uppvärmt på vintern så hade jag använt våtspackel.Målare sen 43 år pensionär sen 3 år kör till Sydeuropa minst 2ggr år.Får passa på tacka för alla dina fina berättelser, Marocko var inspirerande i
Tack Lottie och Gösta, för för dagens goda förrätt!
Varför? Jo Carola läste om en favorit hos dig och Lottie och blev inspirerad.
Visa bilaga 216408
Receptet var inte helt klart, så hon gjorde så här …..
….. sen så’här
Visa bilaga 216409
… som blev så här
Visa bilaga 216410
Underbart gott!
Det kommer att serveras igen hemma hos Dynér’s, men Carola berättade just att hon skall experimentera vidare genom att byta ut Brie mot en annan ost med mera sälta. Hon har för avsikt att börja med en mildare ädelost.
Tack för kvällens goda förrätt.
Tommy & Carola
Statestik är kul Gösta och det är din livsberättelse också (-:Lite statistik, för den som är intresserad.
HB:n hade gått 5 mil när jag hämtade den 1 okt 2018.
Under första året körde jag 3 320 mil
Andra året 3 188 mil
Tredje året 2 511 mil p.g.a. pandemin så blev det ingen vinter i Medelhavsområdet.
Den vill ha ca 1,3 lit diesel per mil. Totalvikten är 5 ton och bruttovikten är för det mesta 4,5 ton.
Jag kör alltid på odubbade vinterdäck av Michelin.
I Sverige har jag stått på en ställplats i en natt och fyra nätter på en camping i Norrland när jag behövde tvätta kläder.
I Spanien har jag stått ungefär 5 nätter på camping och i Marocko 17 nätter.
I Tyskland ca 5 nätter på ställplats.
I övrigt fricampar jag i naturen eller sover i den som parkerad på en vanlig gata.
Så boendekostnaden har varit låg.
Statestik är kul Gösta och det är din livsberättelse också (-:
Hälsningar
Peter
Min erfarenhet är att det ganska ofta är nödvändigt. Jag har tjänstebil vid sidan av HB och många av de bilar jag haft på senare år har krävt oljepåfyllning, Audi och Volvo har krävt mest, upp till 1l på 500mil.Jag tycker att det är underligt att behöva fylla på motorolja mellan 2 000 mils servicen, när bilen bara är tre år och inte har gått längre än 9 000 mil.
Min erfarenhet är att det ganska ofta är nödvändigt. Jag har tjänstebil vid sidan av HB och många av de bilar jag haft på senare år har krävt oljepåfyllning, Audi och Volvo har krävt mest, upp till 1l på 500mil.
Hälsningar
Petet