surtecruisers
FD HBK Medlem
det har jag nog aldrig sett i europa tidigare ?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Dag 31 Del 2
Vakterna kör en liten Smart. Bussen är ganska kort för att kunna komma ut igenom grinden.
Visa bilaga 183023 Visa bilaga 183024
Promenaden fortsätter nu upp mot universitetsområdet. På några smala gator finns det begränsningar för biltrafiken.
Visa bilaga 183026 Visa bilaga 183027
Många stora fina byggnader ser vi vid det anrika biblioteket och olika fakulteter.
Visa bilaga 183030 Visa bilaga 183031 Visa bilaga 183033 Visa bilaga 183035 Visa bilaga 183036
Även gatan har fina bilder.
Visa bilaga 183037 Visa bilaga 183039
Vi fortsätter vår vandring till nationalmuseet. Där vi stannar för att vila och äta en god buffélunch.
Visa bilaga 183040 Visa bilaga 183041 Visa bilaga 183042
Vissa gator är mycket smala. Många består av trappor.
Efter ytterligare en lång promenad så vill vi ha varsin Irisch Coffé på en uteservering i det fina vädret.
Visa bilaga 183044 Visa bilaga 183043
Men servisen vet inte vad det är. Blir erbjuden en expresso med whisky separat. Det ville vi inte ha. Det blev istället ett glas vitt vin och en vit cognac. Vit cognac har jag aldrig hört talas om tidigare - så det måste ju testas. Det finns godare.
Därefter vandrar vi hem. Det blev över 9000 steg idag. Ingen bilkörning.
Vit Coqnac finns inte, du vet inte vad det var du drack?
Att de sätter fram en flaska av husets vin t o m om bara en i sällskapet beställt vin händer ibland. Enkelt men gott bordsvin kostar ju knappt något i Portugal och Spanien. Det betyder dock inte att man måste tömma flaskan utan bara servera sig så mycket som känns bra. Skön inställning till vin och till livet i allmänhet!Vi beställde varsitt glas vitt vin. Servisen kommer in med en flaska och öppnar och ställer ner flaskan (på 0,7 lit). När vi påtalar att vi vill ha två glas och inte en hel flaska så kommer hon tillbaka med två nya glas varav det ena hade flera sprickor. Vi försöker ånyo påtala missförståndet. Men ingen åtgärd. Hon förstod helt enkelt inte att man kanske inte vill dricka så mycket. Vi ser oss omkring och överallt står det en hel flaska på bordet. Så vi tar seden dit vi kom och accepterade en hel flaska istället för två glas.
Tips för att slippa tvinga andra att backa, när man själv kört fel. Backa med mötande trafik. Brukar gå bra o är uppskattat.
Tips för att slippa tvinga andra att backa, när man själv kört fel. Backa med mötande trafik. Brukar gå bra o är uppskattat.