Dag 43 söndag.
Vi kör iväg ifrån Lagos, efter fem nätter. Resan går österut. Siktet är inställt på någon liten ort utefter kusten. Väg N 125 som vi viker av söderut mot en liten ort som heter Alvor för att sen komma till Praia da Rocha. Polisen hade spärrat av många gator p.g.a. ett cykel-lopp. Så vi kom inte fram till havet, som det var tänkt.
Tråcklar oss ut ur stan. Åter upp på N 125. Vid Lagoa svänger vi återigen söderut, på väg N 124-1, för att försöka nå kusten vid stan / orten Carvoeiro.
Den lilla ortens huvudgata är enkelriktad. Smal och utan möjlighet att parkera. Kör ända fram till havet. Där blir det till att göra en U-sväng (bilden till vänster) in på en parallellgata som är enkelriktat åt andra hållet. Efter en stund blir den bredare och där finns parkeringsplatser för personbilar, som skall stå i 90 grader i förhållande till gatan. Jag parkerar där, vilket innebär att jag måste använda mig av fyra p - rutor.
Nu går vi ut, mot havet, för att leta reda på en trevlig restaurang, gärna med havsutsikt. Det finns en del av varierande slag utefter trottoaren på genomfartsgatan. Samt en längst ut mot havet. Men vi letar vidare.
Går in på en tvärgata, uppför en brant gata. Ser en fin restaurang. Går in men inte en enda person finns i lokalen. Jag ropar men ingen svarar, klockan är nu ca 12.00 så det är väl för tidigt för lunch i deras lokal.
Vi vänder ner igen och går på huvudgatan, som vi körde ner på. Där hittar vi en Indisk restaurang som heter, "Paradise Indian Tandoori Restaurant". Adressen är "Rua dos Pescadores nr 15".
Där beställer vi in två olika sorters veganskt, medium kryddat. Smakar förträffligt. Lottie frågade t.o.m. om hon kunde få receptet. Det fick hon ju inte i skriven form. Men servitören kom ut med en stor plansch som visade olika sorters bönor och linser och förklarade på engelska vilka två som var huvudingredienserna samt hur man tillagar rätten.
Han var mycket vänlig och tillmötesgående.
Sen fortsätter vi österut. Gör ett nytt försök att nå kusten på vägen till Albufeira. Lottie hade läst på en blogg att det finns en ställplats vid en idrottsplats som är bra. Så vi kör dit, efter att ha gett upp vår kustambitioner. Vi ser ingen ställplats, däremot en skylt med service för HB. Det är en stor grusplan där det står en HB. Svänger in och ser en vattenkran men ingen plats för avlopp.
På campingen som vi stod på i Silves så var vattenkranens rördiameter ca tre cm, hade jag mätt ut. Sån stor röranslutning hade jag ej införskaffat mig i Sverige. Men på en stor butik lyckades vi hitta en. Den fick jag nu användning för här i Albufeira.
Det gäller att ha många olika diameter på röranslutningar för att kunna använda slang när man vill fylla på färskvattentanken.
Efter att ha fyllt på vatten går jag in bakom en mur och ser en camping istället för en ställplats. Det är trångt med en massa små tomter. Jag uppskattar att de är ca fyra meter breda och de flesta är ca åtta meter långa. Några enstaka tomter är större. Några stycken mycket stora HB har lyckats att ta sig in. Alla tomter var upptagna. Men vi vill inte leva som "packade sillar" på dessa, i vårt tycke, extremt små tomter. Vid min promenad på campingen såg jag många svenskreggade HB. Flera sällskap satt och pratade vid bilarna.
Vi fortsätter nu till Faro. Tänker åka till parkeringen vid flygplatsen där vi stod i mars.
När vi kommer fram ser vi ca trettio HB, men det är gott om plats med många långa meter emellan bilarna. Det gillar vi.
På kvällen lyckas jag fota dessa vackra bilder.
Körde 11,7 mil idag.