• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasol fasttank

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Hej! Har en fast tank med gasol, men var hittar man platser att fylla på dessa ex. På västkusten? Letat men finner inget vettigt dessvärre. Var förbi en Lpg station (obemannad) i Norge men där krånglade automaten. Alla tips mottages tacksamt.

(Nybliven husbilsägare sedan en vecka )
 
F

F.d. 14324

Guest
Angående gasolautomat.se i Göteborg så har jag både varit där en gång efter tips här i hbk och kag haft kontakt med Gunnar Ceren via mejl för nåt år sedan och fått det bekräftat: de fyller lösa flaskor med lpg/gasol, men de fyller inte fasta tankar.

Mvh jocke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Angående gasolautomat.se i Göteborg så har jag både varit där en gång efter tips här i hbk och kag haft kontakt med Gunnar Ceren via mejl för nåt år sedan och fått det bekräftat: de fyller lösa flaskor med lpg/gasol, men de fyller inte fasta tankar.
Mvh jocke

Mitt inlägg avser Gunnars färska skriftliga Avisering om fyllning av fasta tankar, ” Tyvärr inte i dagsläget, senare i höst kommer vi ha den möjligheten”.
Vi får väl följa detta i höst och hoppas att det stämmer.

Hälsar Björn från Lefkas.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Mitt inlägg avser Gunnars färska skriftliga Avisering om fyllning av fasta tankar, ” Tyvärr inte i dagsläget, senare i höst kommer vi ha den möjligheten”.
Vi får väl följa detta i höst och hoppas att det stämmer.

Hälsar Björn från Lefkas.
Finns ju Preem i Västra Frölunda
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Du skall bara söka Gasol/LPG! Fordonsgas är en helt annan sak med 10ggr så högt tryck, men tankmunstyckena är helt olika, så utan konstiga adaptrar är feltankning omöjligt.
Angående gasolautomat.se i Göteborg så har jag både varit där en gång efter tips här i hbk och kag haft kontakt med Gunnar Ceren via mejl för nåt år sedan och fått det bekräftat: de fyller lösa flaskor med lpg/gasol, men de fyller inte fasta tankar.

Mvh jocke
Men Alu-gas flaska som man kan fylla själv räknas väl också som fast tank.Jag har sådan och fyller på själv ,visserligen inte i Sverige utan i Tyskland där nästan varje bensinmack har LPG pump
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Men Alu-gas flaska som man kan fylla själv räknas väl också som fast tank.Jag har sådan och fyller på själv ,visserligen inte i Sverige utan i Tyskland där nästan varje bensinmack har LPG pump

Hej! Ja den räknas som fast tank eftersom den skall vara fastsatt så att man måste ha verktyg för att lossa den.
Hälsningar Sanddammaren
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej! Ja den räknas som fast tank eftersom den skall vara fastsatt så att man måste ha verktyg för att lossa den.
Hälsningar Sanddammaren
Ok..men såna föreskrifter finns väl inga har jag för mig i alla fall så har dom sagt på försäljning ställe av Alu-gas flaska ..kanske kommer men inte i nuläget.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uten fastspenning så vil du kunne få problemer med fylling mange steder i Europa - det er ikke lov å fulle løse flasker uten spesiell autorisasjon. At svenske myndigheter ikke håndhever denne EU forskriften er ikke det samme som at den ikke gjelder.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Uten fastspenning så vil du kunne få problemer med fylling mange steder i Europa - det er ikke lov å fulle løse flasker uten spesiell autorisasjon. At svenske myndigheter ikke håndhever denne EU forskriften er ikke det samme som at den ikke gjelder.
Tyvärr Knut den flaska är fastspänd och ingen lösflaska som jag har.Så jag tankar på LPG pumpar utan problem och det blir 80% LPG i rinnande form,billigt och bra
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er ikke alle flasker som skal være fastspændte.


Her findes en flaske som har indbygget stop i flasken på 80% og som er bygget til refill.

Søg eventuelt på Google. Der findes masser af oplysninger om dette firmas flasker. Kan købes i Danmark.
 
Toppen