• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasol fasttank

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Hej! Har en fast tank med gasol, men var hittar man platser att fylla på dessa ex. På västkusten? Letat men finner inget vettigt dessvärre. Var förbi en Lpg station (obemannad) i Norge men där krånglade automaten. Alla tips mottages tacksamt.

(Nybliven husbilsägare sedan en vecka )
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Hej! Har en fast tank med gasol, men var hittar man platser att fylla på dessa ex. På västkusten? Letat men finner inget vettigt dessvärre. Var förbi en Lpg station (obemannad) i Norge men där krånglade automaten. Alla tips mottages tacksamt.

(Nybliven husbilsägare sedan en vecka )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Har en fast tank med gasol, men var hittar man platser att fylla på dessa ex. På västkusten? Letat men finner inget vettigt dessvärre. Var förbi en Lpg station (obemannad) i Norge men där krånglade automaten. Alla tips mottages tacksamt.

(Nybliven husbilsägare sedan en vecka )


 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, en tanke som slog mig på fyllningsstationerna, kan man göra fel? Mao. Fylla gas avsedd till bil till gasol o smälla tuben så trycket är olika?

Du skall bara söka Gasol/LPG! Fordonsgas är en helt annan sak med 10ggr så högt tryck, men tankmunstyckena är helt olika, så utan konstiga adaptrar är feltankning omöjligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Men det dog väl någon eller några när de med hemmagjord adapter försökte få fordonsgas i gasolflaskan.

Redan i inlägg #6 påtalades att det är möjligt att göra fel med hjälp av hemgjord "ful-adapter": ...tankmunstyckena är helt olika, så utan konstiga adaptrar är feltankning omöjligt.

Pålle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu skrev jag fordonsgas i Gasolflaskan och det kan kosta liv. Så bra att säkerheten kommit så långt att det inte går att tanka fastgasoltank med fordonsgas.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det var två polska lastbilschaufförer som försökte fylla en 3,5 kg gasolflaska med fordonsgas på macken vid gasklockan i Göteborg.
De hade tillverkat en ful-adapter och det kostade den ena av dom ett ben som fick amputeras och den andre blev svårt skadad om jag minns rätt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nu aviseras en LPG möjlighet i centrala Göteborg.


”’Hej Björn
Tyvärr inte i dagsläget, senare i höst kommer vi ha den möjligheten

Hänvisar dig till Gasoldirekt i Fjärås alt Skepplanda Gasol som är dom närmaste

Med vänlig hälsning/ Best regards
Gunnar Cerén”
Gasolautomat.se
 
Toppen