• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Nu börjar jag bli riktigt imponerad av er:D
Det kan inte va det största problemet i trafiken om lastbilen som kör i 90 på motorvägen har släp eller inte, men ni som någon gång passerat A6 i Jönköping där det blir väldigt korta avstånd mellan avfarterna och därför fått hastighetsbegränsningen 70, att där alltid bli omkörd av lastbilar som håller 90 är inte kul.

Hade Lars

F

F.d. 53339

Guest

I konsekvens med detta borde också felparkeringar och trängselavgifter tas ut av föraren och inte den registrerade ägaren.

F

F.d. 9344

Guest

Jo det är riktigt som du skriver Jappe men nja 90 är inte de Fartbegränsare som finns i de LB som jag kör iställda på( Finns oftast en skylt eller i displayen där det står (Maxhastighet 86 km) mer åt hållet 85-87 men OK det är ju pittitesser.

Sedan skriverdu att "Man kan inte begära att de skall hålla hastigheten!
Jo det gör du ju i nästan vartenda inlägg här eller hur:)

Nu är vi inte oense om vad som gäller 80 Km/H Bil+Släp och inget annat.

Men i ärlighetens namn Jappe vad gör det om ett sådan egipage kör i 85-87 km/h på en bred fin Motorväg eller en glest trafikerad landsväg, för dig? De är väl kanppast ett hinder för dig då.
Det som kan vara åt helsicke är när det av andra upplevs som rena buskörningen av LB,n
Och många, många har svårt och tycker kanske det är obehagligt att köra om ett 24 m ekipage.

Ja om vi skall prata trafiksäkerhet och hastighet så vore det kanske bra med Fartbegränsare på PB också, max 120 km/h (vi har några sådana vägavsnitt) och när det sedan kopplas till en HV eller annat släp, ja då ställer den om till 80 Km/h:)

Tänk vad fint trafiken skulle flyta då:)

Vi blir nog inte mer överens i detta Jappe.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Säg inte det! Med dagens teknik skulle det väl inte vara omöjligt att begränsa hastigheten hos alla fordon efter tillåten högsta fart på alla vägar!
Jag är ingen fortkörare men på den tiden jag var ung och fri hastighet rådde på vägarna utanför tätbebyggda områden, ja då gick det undan värre. Göteborg - Stockholm på 5 timmar! På de vägarna! Begriper inte hur det gick till idag. Men bilarna var ju bättre på den tiden! :D

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Säg inte det! Med dagens teknik skulle det väl inte vara omöjligt att begränsa hastigheten hos alla fordon efter tillåten högsta fart på alla vägar!
Jag är ingen fortkörare men på den tiden jag var ung och fri hastighet rådde på vägarna utanför tätbebyggda områden, ja då gick det undan värre. Göteborg - Stockholm på 5 timmar! På de vägarna! Begriper inte hur det gick till idag. Men bilarna var ju bättre på den tiden! :D

Jappe

Då körde du väl Buss då Jappe:)
Eller var det så illa att du bara ville fram så fort som möjligt, hade du en tid att passa:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Personbil givetvis! Man körde så på den tiden. Var det fri fart, så var det det!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Personbil givetvis! Man körde så på den tiden. Var det fri fart, så var det det!

Jappe

" Man körde så på den tiden." Gjorde "man" det verkligen?

Fri fart ja då kunde man åka dit för fortkörning om en Polis "ansåg" att du inte anpassat hastigheten efter vägens beskaffenhet och siktförhållanden, för det gjorde du väl Jappe:)

Ja då måste det gått undan med tanke på att du förmodligen inte höll lika fart även i alla städer och samhällen du passerade på den tiden för att inte tala om när du hamnade bakom en LB som gneta på i 50-70 km/ och omkörningstillfällerna va få:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Naturligtvis körde vi efter vägtrafikförordningen! Aldrig några problem! Några kompisar "försvann" tyvärr men de körde motorcykel!

Jappe

F

F.d. 9344

Guest

Naturligtvis körde vi efter vägtrafikförordningen! Aldrig några problem! Några kompisar "försvann" tyvärr men de körde motorcykel!

Jappe

Ja då får inte jag ihop det riktigt.
Nä nu natti natti i morgon skall jag ut och vara LB-buse.:)

Måste vara på plats på en fabrik innan kl 08.00 med gods annars stannar produktionen där och det vill vi ju inte heller hur:)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Med de bilar som var när du pratar om Jappe så gick det ingenting mot dagens vidunder, sätt dej i en PV eller en bubbla 1200 idag så känns det nog som det går fort pga ljud och väghållning, men kolla med GPSen...

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jappe

Jag körde tull till tull Stockholm - Göteborg på 5tim.30min. med min Porsche Super90 under samma period, trodde jag var snabbast i världen. Men tji fick jag! Nu har tråden spårat ur ordentligt, hoppas ingen märker det!
/Åke:confused:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag körde tull till tull Stockholm - Göteborg på 5tim.30min. med min Porsche Super90 under samma period, trodde jag var snabbast i världen. Men tji fick jag! Nu har tråden spårat ur ordentligt, hoppas ingen märker det!
/Åke:confused:

Att komma med en Porsche är ju att betrakta som fusk när vi pratar om Svensson bilar som Pv B16, VW 1200 etc. Räcker ju inte ens att dubbla antalet hästar...

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Undrar vart denna tråd är på väg???

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Såå häftiga var inte de där gamla Porscharna, det var först med de 6-cylindriga (911) som det blev lite ordentlig fart!? :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med de bilar som var när du pratar om Jappe så gick det ingenting mot dagens vidunder, sätt dej i en PV eller en bubbla 1200 idag så känns det nog som det går fort pga ljud och väghållning, men kolla med GPSen...

Min gamla bubbla gick betydligt fortare än min BMW som har 8 ggr fler hästkrafter. Åtminstone kändes det så!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi körde inte bubblor och PV:ar! Vi körde Mercedes och likn.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag köpte en Dyna Panhard från 50-talet en gång på Hisingen av en väldigt seriös bilhandlare. 150 spänn kostade den och den gick en sommar faktiskt men frampå hösten använde vi den till krocktester innan jag skrotade den!

Några år senare köpte jag en Peugeot 404 för 500 spänn och med den bilen gjorde vi många och långa resor runtom i Europa. Fantastiskt bra bil som också var bäddbar!

En incident från den tiden:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/455319

Jappe

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen