Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jo
tessie den va bra om saltningen !
Va det "Telia" som drog en vals senast?
Mvh.
Hej TeknikLasse!
Tack för att du startade denna tråd!
Jag fick reda på det en bra bit innan, men jag ville avvakta!
Är det inte märkligt att en person som intervjuas på radion Som har en bra ställning, där med inte sagt ( av mej) POLIS säger att det är "dubbdäck" eller vinterdäck som gäller!
Vadå alla kameler som är emot "dubbdäck" samt att väg under hållet blir för dyrt vintertid, när skall dom vakna!
Jo "DUBBDÄCK" inget saltande!!!! Staten betalar allt annat, som är åt helvete!
Mvh..
"Ps" Ni har väl engagerat i "Saltupproret" ELLER bilen rostar inte av saltet?
Saltupproret
"Ds"
Hej.
Alla som är ute på vägarna vet väl att långtradarna kör med full fart oberoende av väderlek.Försöker man att sakta in litet om det är halt eller dimmigt så medsamma har man en långtradare som skall om.
Mvh Jan-E.
Just det! Dimma, minusgrader och körbana på en bro! Alla varningsklockor borde ju klämta i skallarna på förarna och i synnerhet hos yrkesförarna!
Jappe
"total överraskning för alla inblandade."
Jaha! Så enkelt! Dimma och minusgrader och på en bro! Total överraskning! Nu blev jag överraskad! På min ära! Skulle inte naturlagarna gälla i Skåne?
Giv mig styrka!
Jappe
Men långtradarna hade vinterdäck.Polisen misstänker tydligen att flera fordon använde sommardäck.
Men frågan jag ställer mig är, har inte väghållaren en viss del i olyckan? Vägen eller "bron" är nog rätt känd för att kunna vara halkig vid rådande väderlek. Kanske lite förebyggande sandning och saltning kunde ha eliminerat halkrisken?
Men efter omständigheterna är nog endast ett dödsfall nästan ett under.
Inriktningen när vinterdäckskrav på lastbilar förbereddes så var det för att de inte tog sig upp för backar. Lagskrivningen blev också att vinterdäck behövs bara på drivhjul. Övriga situationer, som att styrförmågan och stoppsträckan kunde förbättras, var inte så viktiga så att det behövdes lagstiftas. Mycket beklagligt att man inte gick hela vägen när man var igång.Långtradarna hade tydligen vinterdäck på driven.
Men när man bromsar så får man den mesta friktionen på framhjulen, mer ju hårdare man bromsar.
På ett fordon under 3,5 ton måste ett släp ha minst lika bra däck som bilen.
Har Du friktionsdäck på bilen måste Du ha friktionsdäck eller dubbdäck på släpet.
Har Du dubb på bilen måste det vara dubb även på släpet.
Detta bl.a. för att inte ekipaget skall vika sig vid inbromsning.
Det är mycket konstigt att inte samma regler gäller för tunga fordon.
En mycket vanlig olycksorsak när det gäller tunga fordon är just att släpet viker sig vid inbromsning.
Om även tunga fordon var tvungna att ha vinterdäck på alla hjulen skulle trafiken vara säkrare.
Lasse
Black ice - -14 og salt er en dårlig kombinasjon. Den første tiden etter saltingen danner det seg en vatnhinne på isen slik at det blir ekstra halt.
Eneste som kunne redusert risikoen for en slik ulykke var om det ble skiltet elektronisk med gradvis nedtrapping av fartsgrensen i god tid før broen. Påbud om minste avstand mellom tunge kjøretøyer benyttesflere steder i Europa i tuneller og på broer - dette kunne og hjelpe en god del, men helst sammen med fartsreduksjon.
Sandstrøing fungerer ikke på en 110 vei, sanden blåses bort av første bil som passerer.