• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar, gråvattentömmning.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Beträffande tömning av gråvatten så säger jag bara;
Var smart och tänk både på vårat rykte samt miljön!

Svartvattnet finns det inga undantag för och det är att tömma på avsedd plats och det brukar inte vara svårt idag med den saken.På många rastsplatser och de flesta Camp/ställplatser finns det tömningsmöjligheter!

Tänk på att folk i allmänhet inte vet vad det är för vätskor som lämnar en husbil, så även en tömning av en friskvattentank kan reta upp en ovetande person!

Var smart!

Anders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Svartvattnet skall givetvis tömmas i utslagsvask eller toa. Det finns alltid på campingar men också på många av vägverkets rastlatser (tack). Gråvatten kan man i princip tömma på vilken grus eller gräsplätt som helst bara man inte retar någon. Denna sommar har det bara varit positivt med litet extra vatten på gräset eller i rabbaten:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Där har du FEL! Jag bor i Brålanda som tillhör Vänersborgs kommun. Jag bor i den äldre delen av orten som endast har en ledning för både avlopp & dagvatten.

mvh

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Jag kan nog säga att det inte finns någon kommun som kopplat samman dessa båda avlopp. Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.

Jag bor i Brålanda som tillhör Vänersborgs kommun. Jag bor i den äldre delen av orten som endast har en ledning för både avlopp & dagvatten.

mvh

Bennie
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Ritva & Uno; skrev:
................................ Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.
Detta är helt rätt som du förklarar, när det gäller större städer så går dagvatten och avlopp i samma ledning till reningsverket. Dagvattenbrunnar är påkopplade på stuprör till gatubrunnar, det finns ett vattenlås i gatubrunnen för att inte lukten från huvudledning lukta skit. Det står alltid vatten i en dagvattenbrunn.
Allt vatten går till reningsverket sedan tillbaka till kranen i fastigheten.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

I Lilla Edet hade min bror grävt fram enledning för stuprören till avloppsledningen för toa. Han blev tvungen att gräva om denna ledning till en samlingsbrunn vid gatan för dagvattnet. Här var hushållsavlopp separerat från dagvatten. I Uddevalla är det likadant. Det skulle förvåna mig väldigt om det finns en enda stad som lyckas rena allt regnvatten som faller, det blir oerhörda mängder
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

För länge sedan typ 50-100 år sedan byggdes inte separat dagvattensystem utan man använde bara ett rör som då leddes ut i sjön. När man sedan började bygga reningsverk använde man två rör. Ett för dag och ett för spillvatten. Nu för tiden är det vanligt att inte koppla dagvatten utan att ta hand om det lokalt LOD. Man kan alltså inte veta om en dagvattenbrunn är kopplad till rening eller inte.
Jag tycker trafikverket borde börja med gråvatentömning på rastplatserna...
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Gråvatten är det vatten som i de flesta husbilar kommer från dusch,handfat och disk,
Svartvatten kommer från toastolen.
Svartvatten ska man inte tömma i toaletten hemma, utan skall lämnas i på särskilda angivna platser. Detta på grund av de medel vi lägger i behållaren för att vi inte skall få lukter. Detta medel förhindrar den naturliga nedbrytningen och kan slå ut nedbrytningen i den biologiska reningen i reningsverket, i värsta fall.
Gråvattnet däremot (om man inte har tillsatt något medel) är mer att räkna som gödning. Det kan i princip tömmas var som helst, men i stora mängder kan det öka övergödslingen tex i Östersjön. Bäst är dock att skicka det till reningsverket på ett eller annat sätt. Det är dock helt ok att släppa ut det på den egna gräsmattan.
Vi ska dock som någon annan skrev tänka oss för, så att vi inte retat någon.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Svartvatten kommer från toastolen.
Svartvatten ska man inte tömma i toaletten hemma, utan skall lämnas i på särskilda angivna platser. Detta på grund av de medel vi lägger i behållaren för att vi inte skall få lukter. Detta medel förhindrar den naturliga nedbrytningen och kan slå ut nedbrytningen i den biologiska reningen i reningsverket, i värsta fall.

Om man istället för att sätta till "medel" som är olämpliga för reningsverken skaffar en SOG ventilation eller som jag använder såpa i tanken är det inga problem att tömma i toan. Se till att det inte skvätter, tryck in luftningsknappen.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Om man istället för att sätta till "medel" som är olämpliga för reningsverken skaffar en SOG ventilation eller som jag använder såpa i tanken är det inga problem att tömma i toan. Se till att det inte skvätter, tryck in luftningsknappen.
Blir det lättare vid tömning(lukt) om man har SOG?
Tommy R
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Det lukter da naturlig skit uten tilsatt parfyme for å kamuflere lukten :rolleyes:.
Den naturlige nedbrytingsprosessen danner noe lukt, men det avtar ganske raskt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Gråvatten är det vatten som i de flesta husbilar kommer från dusch,handfat och disk,
Svartvatten kommer från toastolen.
Svartvatten ska man inte tömma i toaletten hemma, utan skall lämnas i på särskilda angivna platser. Detta på grund av de medel vi lägger i behållaren för att vi inte skall få lukter. Detta medel förhindrar den naturliga nedbrytningen och kan slå ut nedbrytningen i den biologiska reningen i reningsverket, i värsta fall.
Gråvattnet däremot (om man inte har tillsatt något medel) är mer att räkna som gödning. Det kan i princip tömmas var som helst, men i stora mängder kan det öka övergödslingen tex i Östersjön. Bäst är dock att skicka det till reningsverket på ett eller annat sätt. Det är dock helt ok att släppa ut det på den egna gräsmattan.
Vi ska dock som någon annan skrev tänka oss för, så att vi inte retat någon.

Nu skojar du väl. Vart tror du alla campingar och ställplatsers latrintömmningar tar vägen?
Inte skickas dom till SAKAB för destruktion i alla fall.

Sedan är det förstås bra att använda så lite kemikalier som möjligt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Helt rätt, teoretisk ska inte svartvattnet i avloppet om man använder toakem.
Men i praktiken så går alla campingars svartvatten till det vanliga avloppsverket. Det är okej, så länge reningsverket är stort och mängderna små. Men om ni har en villa som är anslutet till ett eget litet reningsverk, så ska du nog inte hälla det i toaletten.

Idag kommer det även alt mer toakem som det står att man får lämna till reningsverk på.

Däremot har jag aldrig förstått varför man skulle använda toakem. Vi har en husbil med 100 lit toatank och vi har aldrig känt någon lukt., förutom då tanken spak i taket. :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Bygger de alla dessa gråvattentrådar på att man inte vill lära sig skillnaderna mellan dagvatten och spillvatten?
Tillhör det inte allmänbildningen att känna till skillnaden mellan dessa system?
Är det en missuppfattning att dagvatten går till reningsverken eller ett önsketänkande?
Eller är det så att man verkligen vill tömma sitt gråvatten i närmaste vattendrag?

Inget dagvatten går till något reningsverk utan direkt till närmaste vattendrag utan någon som helst rening.
Om vattnet går till en ledning som går till ett reningsverk är det inte dagvatten utan spillvatten.
Det finns naturligvis en massa brunnar, stuprörsavlopp mm. som går in på spilledningar men det är då felaktigt kopplat och det beror i sin tur på inkompetens eller medveten regelöverträdelse hos de som utför inkopplingen.
Ofta beror det både på inkompetens samt förakt för regler hos de markbyggare som utför inkopplingen!

Äldre mark-VA system har endast en ledning (t.ex. där jag bor) som då är en spilledning och då får inget dagvatten kopplas in.
Inga brunnar, stuprörsavlopp mm anslutas till den ensamma spilledningen som går till reningsverket, vi har alltså inga dagvattenbrunnar i gatan där jag bor utan endast diken som leder vattnet till närmaste sjö.
En dagvattenledning är inget annat än ett täckt dike som leder dagvatten till närmaste vattendrag.
(Det finns även mycket små anläggningar som leder dagvatten till en infiltrationsbädd, det är oftast frågan om privata anläggningar från en fastighet.)
Det finns massvis av fall när enskilda fastighetsägare samt även entreprenörer kopplat in dagvatten på äldre spilledningar när ingen dagvattenledning fanns att koppla in på (som där jag bor) vilket alltså är ett felaktigt utfört arbete.
Felkopplade dagvattenbrunnar mm. är ett stort problem i vissa kommuner då avloppsverken får släppa orenat spillvatten vid skyfall samtidigt som husägare får avloppsvatten i sina fastigheter.
Så är dagvattenledningen ansluten till spilledningen är det totaltokigt ihopkopplat system som inte får förekomma och det leder ofrånkomligt till problem.

Tömmer man sitt gråvatten i en dagvattenbrunn i en förhoppning om att den är felkopplad och går till reningsverket är väl allt OK, eller?
Gör man det även om man vet hur dagvattensystemet fungerar är det helt klart enklare än att tömma det direkt i närmaste vattendrag men tekniskt sett samma sak.
Sedan kanske man anser att gråvatten hör hemma direkt i närmaste sjö/vattendrag och då spelar inget av detta någon roll.
Det är upp till var och en att ha egen åsikt om detta men varför inte tömma gråvatten i spilledningen eller (om det inte är genomförbart) i en infiltrationsbädd där nerbrytning av kemikalierna sker?
 
Toppen