• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar, gråvattentömmning.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Då finns det massor med tömning stationer i hela Sverige:)

Då borde det vara rimligt och lagligt att tömma gråvattnet i dagvattenbrunnar utmed parkeringar och gator om tillfällen ges..



Det är väll så turistbussarna tömmer sina tankar i sthlm, dock kör dom även ner Svartvattnet om jag inte missminner mig..
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Enligt uppgift, så går dagvattnet orenat ut i närmsta vattendrag, alltså helt förkastligt att tömma grå eller än värre svartvatten i en sån brunn.

Bättre (eller mindre dåligt) att tömma på en grus eller gräs, då renas vattnet ner till grundvattnet.

Källa: Reningsverket i min hemkommun.

Hejs
Claes 105
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Man bygger mer och mer om dagvattenledningarna att ansluta till reningsverken men när det kommer störtregn så att inte ledningen klarar flödet kan dagvattnet ledas direkt till närmaste större vattendrag.

Det normala dagvattnet innehåller mer skadliga ämnen från trafiken och andra föroreningar än vad gråvattnet från en husbil innehåller.

Man skall därför inte kategoriskt fördöma någon för att man tömmer gråvatten i en vanlig gatubrunn. Klart att man skall undvika att tömma i öppna diken, åar e.dyl. om inte annat än för att det kan skada anseendet för husbilisterna.

Det bästa i alla avseende är att unvika att provocera omgivningen, uppträd så som du själv förväntar dig att andra skall uppträda inför dig. :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Så enkelt var det tydligen inte, det finns olika system..

Ett kombinerat där allt går i samma ledning som jag tror att det är i storstäderna..

Sen är det som ni skriver att det leds ner i olika vattendrag utan att passera reningsverket, vilket jag tycker verkar helt galet..



Tillägg:
Gunnar klev in i mellan med ett utmärkt svar..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Ett hushåll är beräknat använda 500liter vatten/dygn. Vid en regnskur på 10mm får du en hink på 10 liter/m2. 50m2 är inte stort. Det skulle behövas jätteverk för att klara detta.
Uno
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Så enkelt var det tydligen inte, det finns olika system..

Ett kombinerat där allt går i samma ledning som jag tror att det är i storstäderna..

Sen är det som ni skriver att det leds ner i olika vattendrag utan att passera reningsverket, vilket jag tycker verkar helt galet..



Tillägg:
Gunnar klev in i mellan med ett utmärkt svar..

Hej!
Skulle man köra allt i samma ledning skulle det lukta skit i hela stan,
dag vattnet går i mer öppet system med öppna brunnar,

Jocko:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Ursäkta fel på en nolla 1liter respektive 500m2
Noop, første svar var rett! En liter er en kloss på 10x10x10 cm eller 100x10x1 cm - en trenger 10 slike for å dekke en kvadratmeter.

For enkel hoderekning, 1 mm regn gir en liter pr m2.

Ledningsnettet er adskillt frem til knutepunkt hvor dagvatnet kan renne over i avlopsvatnet, men kapasiteten på dette er strypt. Kommer det mer dagvatn enn strypingen tillater så renner resten helt enkelt over kanten på et lite basseng og ledes urenset ut i sjø eller elv. Denne enkle koblingen sørger for at det mest forurensede dagvatnet går til reningsverket, men blir volumet stort så er og mengden forurensning mindre.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Hur göra när både toavatten och gråvatten kommer ur samma avlopp ?

På våran gamla gata finns bara i rör i marken enligt kommunen och det rinner både toalett avfallet och regnvatten i samma rör .

När det gäller tömning av gråvattentanken sa en på kommunen att det är ju bara tömma i brunnarna längs med gatorna.
Inga problem med det sa han.

Men det ser ju inte bra ut..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Du frågade om toastolen. Då kan du inte likställa det med dagvattenbrunn.
:cool:

Jag trodde DÅ att alla dagvattenbrunnar var kopplade till ett reningsverk, för jag är ganska säker på att där jag har bott i hela mitt liv har dagvattnet gått till reningsverket. Jag var mest fundersam då om det var någon speciell reningsanläggning i samband med tömning stationerna på campingar och dylikt..


Men jag har i alla fall insett att jag kan tömma en gråvattentank på ett civiliserade ställen om tillfällen ges utan att för mycket folk ser på, för att inte skrämma ihjäl någon som inte besitter den kunskap som Gunnar hänvisar till..

Man kanske dock skall ta med i beräkningen att inte tömma vid störtregn då det ev kan rinna över och ner i något vattendrag.. "Men då brukar jag bara hålla mig inomhus;)"


Man kanske kunde ta reda på vilka kommuner som har dagvattnet kopplat till reningsverken, det borde faktiskt underlätta för alla husbilsåkare.. Helt plötsligt finns det 1000-tals extra tömning stationer i Sverige....

:spinny:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

I Italien vid Lago di Como blev jag hänvisad till en fyll- och tömplats för husbilar. Det var bara det att på samma plats fanns gallerförsedda hål för regnvatten som tydligen ledde direkt till sjön. Då jag började tömma gråvatten där så fick jag bannor.
:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Hur stor färskvattentank har du i din husbil? :twitcy:
Jag har 110 liter. Det jag hänvisar till är vad kommuner beräknar för ett hushåll per dygn. Det är tvättmaskiner och smutsiga ungdommar som duschar 1 timma åt gången 3 gånger dagligen. detta går naturligtvis inte i en husbil.
Ha de
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Jag trodde DÅ att alla dagvattenbrunnar var kopplade till ett reningsverk, för jag är ganska säker på att där jag har bott i hela mitt liv har dagvattnet gått till reningsverket. Jag var mest fundersam då om det var någon speciell reningsanläggning i samband med tömning stationerna på campingar och dylikt..


Men jag har i alla fall insett att jag kan tömma en gråvattentank på ett civiliserade ställen om tillfällen ges utan att för mycket folk ser på, för att inte skrämma ihjäl någon som inte besitter den kunskap som Gunnar hänvisar till..

Man kanske dock skall ta med i beräkningen att inte tömma vid störtregn då det ev kan rinna över och ner i något vattendrag.. "Men då brukar jag bara hålla mig inomhus;)"


Man kanske kunde ta reda på vilka kommuner som har dagvattnet kopplat till reningsverken, det borde faktiskt underlätta för alla husbilsåkare.. Helt plötsligt finns det 1000-tals extra tömning stationer i Sverige....

:spinny:
Jag kan nog säga att det inte finns någon kommun som kopplat samman dessa båda avlopp. Det är inte ens tillåtet för villor ute på landsbyggden. där ska toa o hushållsvatten först passera en septictank, därefter infiltrationsdike, först därefter får dagvattnet kopplas till.
 
Toppen