• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar, gråvattentömmning.

F

F.d. 53392

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Vi har tömt vårt gråvatten på en biltvätt i samband med att bilen tvättas. Det är en halvmanuell biltvätt där det finns avfettning och schampoo som går ner i en brunn. Detta måste väl vara ok?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Från biltvättar går allt vatten först till en oljeavskiljare och sedan till spilledningen/avloppsverket.
En lämplig plats tekniskt för gråvatten men man kanske bör kolla om ägaren av anläggningen tycker att man får tömma där, man ökar faktiskt processmängden genom oljeavskiljaren (men ytterst lite, min åsikt är att mängden är försumbar).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Fick samma råd på reningsverket i Härryda kommun när jag frågade om gråvattentömning där för ett antal år sedan. Dom rekommenderad beväxt yta i skogen - absolut inte dike eller dagvattenbrunn och helst inte i avloppet.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Men det verkar behövas, för man ser husbilar tömma i dagvattenbrunnar lite nu och då. Och det är inte bra för oss, det slutar bara med att vi blir bortkörda överallt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Om vi ändå skall tivingas in på campingar för att kunna tömma för 4 hundringar per natt kan vi ju likagärna köra i dagvattenbrunnar och på grus/gräsytor så länge det går om alternativet ändå är en dyr camping. Inget ont om camping men dit åker jag bara när jag själv vill.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Töm INTE i dagvatten brunn! Det ger oss otroligt dåligt rykte.
Det är inget alternativ som man kan tycka är okey bara för att man inte vill in på en camping.
Var och en ansvarar för sitt avlopp!

Jag tömmer på ställplatser och bemödar mig med att använda uppsamlingskärl om det skulle behövas.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

TÄNK ATT DET KAN VAR SÅ SVÅRT !!!!Allt vatten som är förorenat av något , SKA TILL RENINGSVERK( sen vilken väg det tar spelar inge roll,men i dagvattenbrunnar är det förbjudet för alla är inte anslutna dit,) undantaget dom som har egen rening typ infltration, till dom som har det kan rekomderas att vara sparsamma med starka kemikalier typ Klorin o Toakem,om inte annat än för att spara sin egen reningsanl. Hälsningar Lasse
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Inget annat än rent vatten är fritt från föroreningar, alla tvålrester, diskmedelsrester, schampo och balsam innehåller en mängd olika kemikalier. Att volymen av kemikalier kan anses som lite spelar ingen roll, när alla dessa kemikalier kommer ut i öppna vattendrag påverkar de tillsammans (genom den s.k. cocktaileffekten) levande organismer negativt.

Ett tips för att hjälpa miljön, undvik att handla produkter som inte är miljömärkta. Och det är inte Svanenmärket ni ska titta efter, det är gladan som är Naturskyddsföreningens märkning för bra miljöval. Den är hittills bland den bästa. Allra bäst är att använda helt ekologiska produkter, dock kan det vara svårt att få tag på sådana, de är ganska dyra också. Men håller man sig till gladan har man gjort ett stort steg i rätt riktning!

/Ludde
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

När anses vattnet vara förorenat? Vad kan det innehålla utan att anses förorenat?
Kan du dricka det är det rent:)
Jag dumpar inte ens färskvattentanken hur som helst.
Allt för att slippa folks blickar. de vet ju inte vad det är för vatten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Gråvatten från en husbil är vanligtvis mindre miljöfarligt än det vatten som rinner från vägarna då detta innehåller asfaltsrester, olja mm från avgaserna, däckrester och en massa annat.
Att man jagar oss från fri uppställning tror jag inte kommer att upphöra vad vi än gör. Det är bara så att campingägare vill åt våra pengar och de boende vill ha utsikten så den kampen kommer vi nog att få leva med. Att köra långa sträckor extra för att tömma gråvatten på "rätt ställe" är miljöosmart och något som inte behövs. Markinfiltration funkar bäst och med litet finess så görs det utan åskådare.:) Tandkräm, tvål mm är om man gör bra miljöval ungeför lika giftigt som en bigmac så några promille av dito i rent driksvatten vilket vi kallar gråvatten kan inte vara skadligt för någon.
Svartvatten bör man av luktskäl vara litet mera försiktig med och tömma i utslagsvask eller toa. Vägverket har många bra platser för detta Tack. Miljömässigt är svartvatten inte så hemskt utan kan ses som naturgödsel. Min närmsta bonde slänger ut mera naturgödsel
med en giva än vad jag får från min husbil på 10 år så en fridumpning av dito borde inte vara någon stor sak:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Om vi ändå skall tivingas in på campingar för att kunna tömma för 4 hundringar per natt kan vi ju likagärna köra i dagvattenbrunnar och på grus/gräsytor så länge det går om alternativet ändå är en dyr camping. Inget ont om camping men dit åker jag bara när jag själv vill.

Just därför är det viktigt att kommuner bygger tömningsplatser för oss och turistbussar. I Mariehamn rinner dagvattnet ut 200 meter från badstranden.

Gråvatten innehåller tvål, schampo, balsam, diskmedel, fett, matrester, hudavlagringar och sminkrester och en massa annat.

En bekant berätta att han brukar åka till campingar bara för att tömma, ibland får man göra det gratis och ibland kostar det 50 kr. Och det är det väl värt om man inte hittar en kommunal i området.
 
F

F.d. 15303

Guest
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Jisses vilka problem med tömning!
Toakasset kan tömmas i vanlig toalett om man inte hittar någon s.k latrintömning. Detta går till reningsverket. Tänk på all skurmedel/tvättmedel som tömms ner i avloppet. Att tillägga är det är ca. 1dl kem till 20l kiss (de flesta kissar i toakasett och bajsar oftast på en mack etc).
Jag brukar alltid ta denna diskussion med husvagn/husbilsägare som vill vara "miljömedvetna". Jag är fd. båtägare och haft en ganska stor båt i Mälaren. De flesta båtägare som har toa (inte jag), pumpar ut skit och piss direkt ut i mälaren dessutom intill vattentäkt (görväln). Vissa tömmer även sin porta potti, motsv. kassett-toa.

Så tömmer ni gråvatten i diket eller dagvattenbrunnarna, så kommer ni i alla fall inte behöva känna er skyldiga.

Med vänlig hälsning
Micke
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Vad jag som ny på husbilsfronten funderar är, varför har finns det tömningställen för toatankar på en del rastplatser, men inget för gråvattnet :confused:

Det går ju fint o fricampa, men o tvingas "tjuvtömma" gråvattnet i någon skogsdunge känns b-igt. Har bara fast tank i min o det går ju knappast o dra någon slang till en vanlig toa, som flera i den här tråden verkar mena?

Hur gör alla som fricampar, menar, vi är ju x antal tusen Hb.s som rullar o förbrukar eget vatten?
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Står i Oxelösund å tittar på Segelbåts tävling,här pissar båtfolket hej vilt i havet å ingen som reagerar.Hmm nej nu måste jag gå å slå en båge i H...t.
Ha d....
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Funderar, gråvattentömmning.

Hur det kommunala avloppet fungerar på just den plats du befinner dig kan endast VA-verkets personal tala om för dig.

Normalt fungerar det så här i system som är byggda från 1960-talet och framåt:

Vatten från toalett, tvätt, disk och bad leds i spillvattenledningar till reningsverket. Vatten från rännstensbrunnar och stuprör leds i dagvattenledningar till något vattendrag. I bland kan det förekomma att dagvattnet går igenom någon form av enkel rening.

I system byggda tidigare finns ett antal olika lösningar som blir en hel avhandling att beskriva.

Kontentan blir att om du inte uttryckligen fått klartecken från kommunen skall du aldrig tömma varken toalett eller gråvatten så att det hamnar i dagvattenledningen.

Att tömma gråvatten på en bevuxen yta där ingen vistas eller kan besväras av lukt ger ingen betydande miljöpåverkan men tänk efter före var.
 
Toppen