Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!
Nej inte alla, en del kommer från skorstenen till kylskåpet & från fönstret. Jag har en fuktmätare som jag använder. Den ger inga mätvärden utan en ton (dov ton - låg fuktighet till hög ton - hög fuktighet). Acceptansgränsen jag satt är att den skall vara tyst eller ge ifrån sig enstaka knäppanden. Plyfan jag använder är mycket motståndskraftig mot vatten & avsedd för fuktiga miljöer (kommer inte ihåg vad den heter) någon typ av ädelträ om jag inte minns fel. Frigoliten skall som du säger bytas. Efter att jag ersatt skadade områden med nytt material så kommer jag att i förebyggande syfte spraya på ett medel som heter BOROCOL. Detta medel tar död på allt ev. mögel effektivt & används vid mögelsanering. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så limmar jag med PU-lim. Detta lim är fantastiskt bra, biter på allt, sitter som berget, fyller ut hålrum & framför allt så smälter det inte frigoliten.
Jag har även några andra funderingar på vad som också kan ha orsakat vattenskadorna.
1. Ventilationsgallren till kylskåpet. Kan inte vatten ta sig in där med hjälp av fartvinden när man kör i regn? Funderar på att göra någon typ av avskärmning & använda den ytbytta spisfläkten för ventilation.
2. Om man tittar under bilen i området där golvet möter plastkjolen ser det ut som att vatten kan virvla upp när man kör. Hur ser det ut på din bil? Har du gjort något åt detta?
Bennie
1. Att ändra i ventilationskonstruktionen hos kylen är något jag inte rekommenderar. I utrymmet finns en gasolbrännare som genom sin process förser kylen med kyla. Det känns inte helt rätt att ändra förutsättningarna för den processen..
2. Jodå, visst far det vatten upp i underredet på min bil när jag kör. Vattnet i sig är inget som helst problem så länge det inte tränger in någonstans. Skulle det nu tränga in nånstans såsom vid innandömet vid kylen är det avgörande att det torkar ut när du stannar eller då det slutar att regna.
Problemet med dina och mina fuktskador är att vatten trängt in i håligheter i väggar och hålrum och att fukten stannat kvar i träreglarna. Hade man från börjar byggt bort riskerna och framförallt tätat ordentligt hade risken inte varit lika stor att det hänt.
Jag ska erkänna att jag också penslade på Boracol på allt runt omkring mina skador men detta till hälften förbjudna medel anses inte rumsrent i alla kretsar.

..men det är väldigt effektivt!