En firma ska inte göra fel det kravet ska man kunna ställa på dem.. göra fel en gång..ok, men blir det flera som i fallet Tumbo skulle inte jag låta dem göra jobbet utan övervakning.. de verkar inte riktigt veta vad de gör (solpaneler som blåser av...

).
--------------------------
Hejsan, jag tror jag har skrivit det här en gång förut men det tål att skrivas och läsas en gång till.
En kompis köpte en bättre beg. husbil på en annan etablerad känd större firma och fick en solpanel med montering inbakat i köpet.
Det var bland det värsta jag har sett en firma åstadkomma, och jag har sett en hel del.
Vi börjar nerifrån. Elblocket med säkringar m.m. satt under förarstolen. Framför det, så man inte varken såg eller kom åt säkringarna hade de hängt solpanelsregulatorn i två buntband dinglande mot en skyddsplåt. Kablarna hade de skalat med väldig god marginal så ledarna var synliga en bra bit..... De hade också tyvärr misslyckats med att få in alla trådarna i anslutningen så åtskilliga koppartrådar spretade åt alla håll, och bara ett par m.m. från den jordade skyddsplåten.
Sen upp på taket. Det bästa man kunde säga om det var att de hade använt myyycket sikalim i alla fall.
Tyvärr så hade ett problem uppstått. Solpanelen satt åt höger och bakåt har jag för mig, en lämplig genomföring hade monterats kanske 1,5 till 2 meter längre fram och till vänster på bilens tak......
Kablarna från solpanelen var nog ok. i aria och utförande, en enskild röd och enskild svart. Men vad gör man när det är så långt mellan panelen och takgenomföringen och troligen inte kan, inte vill eller inte begriper att det vore lämpligt med annan kabel eller kanske en kabelränna.... eller något vettigt i alla fall.... Jo man bakar in de två kablarna i en tjock sträng av silikon .... på tvären på taket.
Nu är ju en rak linje kortaste vägen mellan två punkter, men brukligt brukar kanske vara parallellt med underlaget och en vinkel eller så ....kanske.... och silikonlinjen var inte ens rak utan utmosad på frihand.
Det är ju även svårt att hålla ordning på två livliga kablar innan silikonen härdar, så det innebar en ringlande, tvinnande upplevelse, för kablarna var ju inte helt inbakade inne i silkonsträngen.
Montro om proffsen hade ledigt och inte jobbade den dagen monteringen skedde.
Efter några timmar så satt allt monterat som det borde gjort från början, och alla koppartrådar fick plats i anslutningen på regulatorn, så den missen begriper jag inte alls.
Vi blängde lite misstänksamt på panelens limning trots överflödet av sika, men den satt faktiskt kvar de åren han körde med husbilen.
M.v.h. JANKRO.