• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt!!

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om Tumbo som (auktoriserad?) återförsäljare av den nya bilen nu även är dom som satte dit extrautrustningen när bilen var ny bör din 5-åriga täthetsgaranti också gälla. Visar det sig ändå att tillverkarens garanti inte gäller för att montören(Tumbo) gjort fel får Tumbo rimligen ta på sig ansvaret för täthetsgarantin under resten av garantiperioden.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ny uppdatering efter snack med Tumbo.
De har ett reklamationsärende på bilen sedan tidigare angående byte av en trasig lucka samt ett bakljus.
I samband med detta gör de en ny fuktkontroll på de ställen min mätare pep.
De sa även att täthetsgarantin gäller.
Nu är tid bokad och jag känner mig lite lugnare....
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tyvärr är det nog så att alla handlare kan göra fel, kanske måndag eller en oengagerad montör eller annat som stör. Mina egna erfarenheter är att allt eftermontage kan skapa problem fast det är mest baserat på personbilar.
Hälsningar
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En uppdatering i ärendet.
T.ex. så är solpanelen och tv-antennen monterad av Tumbo vid nyköpet av förste ägaren (dvs de som ringde) och fukt-skadan lagad av samma företag i maj månad (antingen fusklagat eller att de aldrig fick ur den gamla fukten).
---------------------------
Om en privatperson gör en perfekt montering av något i bilens bakre högra hörn, så gäller i princip inte fuktgarantin om det blir problem i bilens vänstra främre hörn.
Men om ett s.k. proffs klantar sig och misslyckas fullständigt med t.o.m. två monteringar verkar det helt o.k. att misslyckas. Det kan ju inte vara proffs utan någon som inte kan något alls eller någon som inte har intresse för fem öre att göra ett bra jobb.

"Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma."

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
---------------------------
Om en privatperson gör en perfekt montering av något i bilens bakre högra hörn, så gäller i princip inte fuktgarantin om det blir problem i bilens vänstra främre hörn.
Men om ett s.k. proffs klantar sig och misslyckas fullständigt med t.o.m. två monteringar verkar det helt o.k. att misslyckas. Det kan ju inte vara proffs utan någon som inte kan något alls eller någon som inte har intresse för fem öre att göra ett bra jobb.

"Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma."

M.v.h. JANKRO.
Exakt.
Jag fick med en solpanel vid bilköpet som jag tänkte montera själv. Kom dock på att om jag monterar den (utan skruv) så kommer de garanterat skylla nästa läckage (som det förhoppningsvis inte blir något mer av) på mig och säga att garantin inte gäller.
Får vänta tills nästa år med det montaget...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skruer og glassfiber er en krevende kombinasjon, her skal det til en del tettningsmasse/lim om ikke vatn skal trenge inn langs skruen. En må skape en vatntett kapsling rundt skrueforbindelsen. Limte føtter for solpaneler uten skruer fungerer om en sørger for god rengjøring av kontaktflatene. Limt hus over kablegjennomføringen i tak er og en forutsetning for tett tak. Skruer alene i glassfibertak gir lekkasje - pulim rundt skruehullet og over skruehodet er et minimum av sikring.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skruer og glassfiber er en krevende kombinasjon, her skal det til en del tettningsmasse/lim om ikke vatn skal trenge inn langs skruen. En må skape en vatntett kapsling rundt skrueforbindelsen. Limte føtter for solpaneler uten skruer fungerer om en sørger for god rengjøring av kontaktflatene. Limt hus over kablegjennomføringen i tak er og en forutsetning for tett tak. Skruer alene i glassfibertak gir lekkasje - pulim rundt skruehullet og over skruehodet er et minimum av sikring.
Jag kollade hur det ser ut och kan konstatera att man limmat med någon typ av vitt lim under tassarna och sedan kompletterat med tre skruv i varje (2 ”tassar”).
I ena änden har man sedan limmat över hela tassen och även skruvskallarna (antagligen där fukten var tidigare).
Ska be dem göra detsamma i andra änden.
Borde de kanske ha använt typ silcaflex istället? Det är ju sjukt kladdigt och borde täta bättre än något annat.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Någon gång gör alla handlare och verkstäder ett fel och det är felen och inte alla rätt som sprids på forum och sociala medier. Sen är väl frågan varför man i modern tid skruvar fast en solpanel?
En firma ska inte göra fel det kravet ska man kunna ställa på dem.. göra fel en gång..ok, men blir det flera som i fallet Tumbo skulle inte jag låta dem göra jobbet utan övervakning.. de verkar inte riktigt veta vad de gör (solpaneler som blåser av...o_O).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Av prinsipp benytter jeg den generiske betegningen PU lim/masse i stedet for merkevare Sikaflex, Tec7 og hundre ande navn for det samme. PU er lim og tetningsmasse som og benyttes som membran i baderum. Som monteringslim på glassfibertak ville jeg hellime med pu og om det er spesifisert skruer avslutte med å dekke skallen med samme masse. Det skal ikke finnes mulighet for krypvatn inn til skruven, En skruv har annen termisk ekspansjon enn GFK og det blir micro slipp langs skruven, her blir det lekkasje så en trenger kapsling over skruen og rundt under det som skrus fast.

Dette var første sett med råd jeg fikk fra en som hadde holdt på i over 10 år med montering av utstyr på tak av biler og vogner (gjorde endel monteringer sammen med han i 2000). Han hadde aldri en reklamasjon på montering. En ring med lim rundt skruen og om det var forhånds borring a hull for skruen så fyller en hullet med lim før skruen settes inn. Og som avslutning en god klatt med lim over skruen.

Selvfølgelig må alle flater gjøres ren med rett middel kompatiblet med løsningmiddlet i limet. Sikaflex har sin primer, Kurapop sin Tec7 sit rengjøringsmiddel/primer. For de som ikke har spesifisert middel bruker T-rød å fungere bra.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
När jag satte min solpanel så limmade jag tassarna med ett herre jösses dyrt klet och därefter skruvade jag fast panelen i tassarna.
Sitter som berget idag !
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En firma ska inte göra fel det kravet ska man kunna ställa på dem.. göra fel en gång..ok, men blir det flera som i fallet Tumbo skulle inte jag låta dem göra jobbet utan övervakning.. de verkar inte riktigt veta vad de gör (solpaneler som blåser av...o_O).
--------------------------
Hejsan, jag tror jag har skrivit det här en gång förut men det tål att skrivas och läsas en gång till.
En kompis köpte en bättre beg. husbil på en annan etablerad känd större firma och fick en solpanel med montering inbakat i köpet.

Det var bland det värsta jag har sett en firma åstadkomma, och jag har sett en hel del.
Vi börjar nerifrån. Elblocket med säkringar m.m. satt under förarstolen. Framför det, så man inte varken såg eller kom åt säkringarna hade de hängt solpanelsregulatorn i två buntband dinglande mot en skyddsplåt. Kablarna hade de skalat med väldig god marginal så ledarna var synliga en bra bit..... De hade också tyvärr misslyckats med att få in alla trådarna i anslutningen så åtskilliga koppartrådar spretade åt alla håll, och bara ett par m.m. från den jordade skyddsplåten.

Sen upp på taket. Det bästa man kunde säga om det var att de hade använt myyycket sikalim i alla fall.
Tyvärr så hade ett problem uppstått. Solpanelen satt åt höger och bakåt har jag för mig, en lämplig genomföring hade monterats kanske 1,5 till 2 meter längre fram och till vänster på bilens tak......
Kablarna från solpanelen var nog ok. i aria och utförande, en enskild röd och enskild svart. Men vad gör man när det är så långt mellan panelen och takgenomföringen och troligen inte kan, inte vill eller inte begriper att det vore lämpligt med annan kabel eller kanske en kabelränna.... eller något vettigt i alla fall.... Jo man bakar in de två kablarna i en tjock sträng av silikon .... på tvären på taket.
Nu är ju en rak linje kortaste vägen mellan två punkter, men brukligt brukar kanske vara parallellt med underlaget och en vinkel eller så ....kanske.... och silikonlinjen var inte ens rak utan utmosad på frihand.
Det är ju även svårt att hålla ordning på två livliga kablar innan silikonen härdar, så det innebar en ringlande, tvinnande upplevelse, för kablarna var ju inte helt inbakade inne i silkonsträngen.
Montro om proffsen hade ledigt och inte jobbade den dagen monteringen skedde.

Efter några timmar så satt allt monterat som det borde gjort från början, och alla koppartrådar fick plats i anslutningen på regulatorn, så den missen begriper jag inte alls.
Vi blängde lite misstänksamt på panelens limning trots överflödet av sika, men den satt faktiskt kvar de åren han körde med husbilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
--------------------------
Hejsan, jag tror jag har skrivit det här en gång förut men det tål att skrivas och läsas en gång till.
En kompis köpte en bättre beg. husbil på en annan etablerad känd större firma och fick en solpanel med montering inbakat i köpet.

Det var bland det värsta jag har sett en firma åstadkomma, och jag har sett en hel del.
Vi börjar nerifrån. Elblocket med säkringar m.m. satt under förarstolen. Framför det, så man inte varken såg eller kom åt säkringarna hade de hängt solpanelsregulatorn i två buntband dinglande mot en skyddsplåt. Kablarna hade de skalat med väldig god marginal så ledarna var synliga en bra bit..... De hade också tyvärr misslyckats med att få in alla trådarna i anslutningen så åtskilliga koppartrådar spretade åt alla håll, och bara ett par m.m. från den jordade skyddsplåten.

Sen upp på taket. Det bästa man kunde säga om det var att de hade använt myyycket sikalim i alla fall.
Tyvärr så hade ett problem uppstått. Solpanelen satt åt höger och bakåt har jag för mig, en lämplig genomföring hade monterats kanske 1,5 till 2 meter längre fram och till vänster på bilens tak......
Kablarna från solpanelen var nog ok. i aria och utförande, en enskild röd och enskild svart. Men vad gör man när det är så långt mellan panelen och takgenomföringen och troligen inte kan, inte vill eller inte begriper att det vore lämpligt med annan kabel eller kanske en kabelränna.... eller något vettigt i alla fall.... Jo man bakar in de två kablarna i en tjock sträng av silikon .... på tvären på taket.
Nu är ju en rak linje kortaste vägen mellan två punkter, men brukligt brukar kanske vara parallellt med underlaget och en vinkel eller så ....kanske.... och silikonlinjen var inte ens rak utan utmosad på frihand.
Det är ju även svårt att hålla ordning på två livliga kablar innan silikonen härdar, så det innebar en ringlande, tvinnande upplevelse, för kablarna var ju inte helt inbakade inne i silkonsträngen.
Montro om proffsen hade ledigt och inte jobbade den dagen monteringen skedde.

Efter några timmar så satt allt monterat som det borde gjort från början, och alla koppartrådar fick plats i anslutningen på regulatorn, så den missen begriper jag inte alls.
Vi blängde lite misstänksamt på panelens limning trots överflödet av sika, men den satt faktiskt kvar de åren han körde med husbilen.

M.v.h. JANKRO.
Det är lite så jag tänkte montera :cool:
Befintlig panel sitter till höger fram och det enda stället nästa panel får plats är vänster bak.
Till befintlig panel har de monterat en genomföring med dubbla ingångar varav en används idag.
Tänkte att man borde använda samma genomföring för att slippa göra fler hål på taket.
Men det blir några meter kabel på taket.
Lägger nog kabeln i ett Vp-rör som limmas på taket.
Bockat på lämpliga ställen...
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte bara kommentera att sikaflex har jag lagat min diskmaskin med limmat fast och tätat den inre glasluckan i dörren. den håller nu efter ett antal år så det är det enda jag använder numera. Sen sitter mina bägge solpaneler fast enbart med det och en massa kladd på kablarna och genomföringen och hållit i ett antal år. Skulle aldrig sätta en skruv i taket.
 
Toppen