• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt!!

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag har det regnat hela dagen.
Tänkte det var perfekt väder för en sväng med fuktmätaren i nya husbilen.
På de flesta ställena i väggar och tak låg fukthalten på 5-15% på något enstaka ställe på 18-19%, skönt tänkte jag.
Fällde ner taksängen och mätte igen, största delen av taket som ovan sedan 2x2dm med 75%, ungefär rakt under solpanelen.
Kollade andra änden av panelen, 95% och 1dm ifrån runt 20%.
Puckot som monterat solpanelen (befintlig) i glasfibertaket har inte tätat ordentligt.

Enligt säljaren var alla fuktkontroller gjorda med godkänt resultat (1 kvar att göra).
Kollade igenom alla papper som medföljde, och där (instoppat mellan 1:a och 2:a täthetsprotokollet sitter det senaste från maj 2020.
I det ges fuktindikation där jag mätt samt vid tv-antennen (32 på en skala till?).
I kommentaren står att det måste åtgärdas och att det troligen kommer från respektive infästning.
Detta går väl knappast på den 5-åriga täthetsgarantin?
Men jag har läst vad som står på kontraktet att man har 6mån garanti enligt konsumentköplagen så jag får väl gå på husbilsförsäljaren!

Jag har en stark aning på varför de som haft bilen sedan ny byter just nu....
Hen är ju medlem här så hen kanske läser detta....
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Konsumentköplagen ger dig 3 års reklamationsrätt. Under de 6 första månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet INTE ÄR ursprungligt, därefter är det köparen som ska bevisa att det ÄR ursprungligt.

I ditt fall tycker jag det är solklart att det är ursprungligt, allra helst som du hittat dokumentation på felet.! Gör inte något vid husbilen utan kontakta säljaren snarast. Om denne är ovillig att ta sitt ansvar, tar du kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för att få hjälp. (Finns det inte någon konsumentvägledare, tar du kontakt med Hallå Konsument.)

Håll oss gärna uppdaterade om hur det gåt.

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Konsumentköplagen ger dig 3 års reklamationsrätt. Under de 6 första månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet INTE ÄR ursprungligt, därefter är det köparen som ska bevisa att det ÄR ursprungligt.

I ditt fall tycker jag det är solklart att det är ursprungligt, allra helst som du hittat dokumentation på felet.! Gör inte något vid husbilen utan kontakta säljaren snarast. Om denne är ovillig att ta sitt ansvar, tar du kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för att få hjälp. (Finns det inte någon konsumentvägledare, tar du kontakt med Hallå Konsument.)

Håll oss gärna uppdaterade om hur det gåt.

Pålle
Jag ska först ringa Tumbo. Enligt säljaren så hade föregående ägare ett ärende där som rörde fukt (enligt honom i en lampa, vilket känns ovidkommande) samt byte av en dörr. Allt var godkänt som reklamation. Ska kolla vad det verkligen gäller.
Sedan ett samtal till säljaren.
Lär antagligen kosta en slant att åtgärda?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
ursäkta om jag inte fattar: Var solpanelen fabriksmonterad eller ditsatt efteråt av hemmapulare?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
ursäkta om jag inte fattar: Var solpanelen fabriksmonterad eller ditsatt efteråt av hemmapulare?

Oväsentligt. Det är säljaren som svarar för skicket när varan säljs. Om säljaren dessutom känner till felet (det står ju angivet på årets fuktmätningsprotokoll) och inte informera om det är det mycket illa.

Pålle
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Oväsentligt. Det är säljaren som svarar för skicket när varan säljs. Om säljaren dessutom känner till felet (det står ju angivet på årets fuktmätningsprotokoll) och inte informera om det är det mycket illa.

Pålle

Ja, det är jag till fullo införstådd med. Det jag var intresserad av var om det var ett hemma smäck, eller ett fabriks dito
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
ursäkta om jag inte fattar: Var solpanelen fabriksmonterad eller ditsatt efteråt av hemmapulare?
Vet ej.
Tror inte att den är fabriksmonterad.
Möjligen monterad på firma i Sverige.
Skulle det vara fabriksmonterat hade troligen kablarna gömts snyggare ihop med inredningen (om jag jämför med min gamla bil där man inte hittar vare sig kablage eller regulator utan att leta).
Hade jag monterat den själv hade jag inte skruvat fast den utan limmat, men det är ju jag det....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har inte hört talas om att företag skruvar fast solpaneler, limma gäller.
Jag har letat igenom all dokumentation på bilen.
Det finns bruksanvisningar och intyg på allt utom solpanelen och tv-antennen.
Börjar luta åt att föregående ägare monterat detta själv.
Har även läst mig till att täthetsgarantin inte gäller om man har gjort ”ej fackmannamässiga montage” på bilen.
Och läcker det in vid solpanelen är denna knappast rätt monterad.
Frågan är om man vågar låta firman laga det eller om man ska häva köpet.
Vad tror ni?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Frågan är om man vågar låta firman laga det eller om man ska häva köpet.
Vad tror ni?
Jag hade definitivt hävt köpet om det är möjligt. Om det nu inte är så att du fått ett otroligt bra pris som det inte går att få en liknande bil för. Jag tror att det är svårt att mäta fram alla ställen fukten kan ha spritt sig till och risken är stor att man repar det uppenbara och så sitter du där med svarte petter.
Hälsningar
Peter
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Eller så kontrollerar man hur stor skadan är och om det är rimligt att åtgärda den samma.
Sedan tar man sig en funderare på att häva köpet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ikväll har jag gått över varenda mm av bilen med fuktmätaren.
Runt solpanelen:
I framkant är det en yta på ca 5x5cm som har betydligt högre fuktighet (gissningsvis en skruv som läcker genom). Och inget runt om.
I bakkant är det en yta på 5x15cm med betydligt högre fukthalt (typ 2-3 läckande skruvar).
Runt antennen är det mera svårmätt då det sitter ett överskåp i vägen men ca 2x2 dm.
Jag ska ringa säljaren.

Någon som vet hur man får ut fukten?
Är glasfibertak och någon plastmatta i taket som jag antar inte släpper igenom fukt.
Enligt Konsumentverket så måste man låta säljaren få försöka avhjälpa felet, därav intresset om fukten går att få ut.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag är absolut ingen expert, men om det kan komma fukt in så bör man kunna få ut den.
Känner spontant att det borde finnas någon liten maskin för detta ändamål.
Dock tror jag att det kan ta lite tid att få ut den?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Behöver ju inte vara så allvarligt. Fukten har kommit in så den går absolut att få ut. Sen är det bara att täta. Frågan är väl om materialet i taket har blivit skadat.
Om det bara var en anmärkning på det senaste protokollet kanske det inte har hållit på så länge. Vet du när panelerna kom dit och om det är träreglar i taket?
Kan t.o.m bli en bra affär om du får en peng tillbaka och fixar det själv.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När man gör en fuktkontroll av en husbil ska den vara torr och stått i uppvärmt garage några dagar annars kan det nog lätt bli fel..
Fuktmätningen gjord av oberoende företag indikerade fukt på samma ställen som jag hittade igår. Dock inte lika höga värden vilket kan ha att göra med att de låtit bilen stå inne och jag kollade vid regn.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ok det kanske är lätt att fixa med att ta bort prylarna på taket låta torka ut och sedan på med ny tärning. Annars skulle jag gå på säljaren o kräva åtgärd eller reducerat pris och fixa själv.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En uppdatering i ärendet.
Jag mailade säljföretaget (med bilder på fuktmätningen) samt pratade med en annan säljare som bekräftade att de är tvungna att åtgärda enligt konsumentköplagen. Så långt så gott.

Sedan ringer det ett mobilnummer jag inte känner igen och i tron om att det är säljaren så svarar jag.
Det var inte säljaren utan, bättre upp, tidigare ägare!
Jag fick en hel del förklarat för mig.
T.ex. så är solpanelen och tv-antennen monterad av Tumbo vid nyköpet av förste ägaren (dvs de som ringde) och fukt-skadan lagad av samma företag i maj månad (antingen fusklagat eller att de aldrig fick ur den gamla fukten).
En eloge till gamla ägaren att de ringde upp.

Nu på telefonen igen och strypa Tumbo för dåligt utfört arbete....
 
Toppen