• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frost control

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Hej, någon som fått frostventilen att suga luft? Lufta systemet har aldrig varit ett problem. Nu suger det luft någonstans. Uppgraderat pump, slangar. Frostventilen var konstig efter vintern. Svårt att få plungen att vara intryckt. Vrida på kran några ggr, sedan fastnade plungen. En tanke kvar, koppla förbi frostventilen, för att slippa den som ev felkälla. Men, rinner inte ut vatten från ventilen, annat än i tömningsläge.
Hittade en tråd från 2009. Sedan är det lugnt. Hobby 750, borde vara snarlikt på fler.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Eftersom du har tryckpump så skruva av alla silarna i kranarna och prova utan dem. Vi hade problemet på en av våra bilar och då hade det blivit algtillväxt i färskvattentanken. I toan är det lite jobbigare men om du har fått alger i munstyckena så får vi ju ta det därifrån :)
Hur kommer algerna förbi filtret före pumpen, men fastnar i kranarna, märkligt.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Jag är inne på det som Montreal skriver om frostskada.
Ifall du har en dränkpump i tanken sitter det ofta en backventil direkt efter pumpen. Lyfter man då inte ur pumpen vid vinterställning så fryser vattnet efter pumpen och plasten spricker. Då töms pannan baklänges tillbaka in i tanken när du stoppar pumpen, och kulan som ska öppna när trycket försvinner i pannan släpper samtidigt in luft i pannan.
Så lyft ur pumpen (ifall du har dränkpump) böj på plaströret som sitter direkt efter pumpen och kolla efter sprickor.

Missade att du har tryckpump, då är det troligen filtret före pumpen som drar in luft, kan vara frostskada eller dålig packning m.m.
Ny pump, gamla från 2011. Kollade filtret o monteringen i em. Samma filter på gamla pumpen. Hoppa över filtret tillfälligt är en ide.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ny pump, gamla från 2011. Kollade filtret o monteringen i em. Samma filter på gamla pumpen. Hoppa över filtret tillfälligt är en ide.
Ifall du har garanti på pumpen så kom ihåg att montera tillbaka filtret sen, körs pumpen utan filter före pumpen faller garantin.

Kolla även efter en backventil mellan pumpen och pannan den kan ha tappat funktionen.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Eftersom du har tryckpump så skruva av alla silarna i kranarna och prova utan dem. Vi hade problemet på en av våra bilar och då hade det blivit algtillväxt i färskvattentanken. I toan är det lite jobbigare men om du har fått alger i munstyckena så får vi ju ta det därifrån :)
Inget stopp i kranarna nu. Något har hänt under vintern. Får fortsätta i helgen.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Ifall du har garanti på pumpen så kom ihåg att montera tillbaka filtret sen, körs pumpen utan filter före pumpen faller garantin.

Kolla även efter en backventil mellan pumpen och pannan den kan ha tappat funktionen.
Filtret följde inte med, satt på gamla pumpen. Bra ide om backventil. Brukar det sitta det? Får leta på slangarna.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Filtret följde inte med, satt på gamla pumpen. Bra ide om backventil. Brukar det sitta det? Får leta på slangarna.
Ja, en backventil av något slag är ett måste, annars töms Trumapannan baklänges tillbaka till tanken när pumpen stoppar.
Backstopp kan även ha suttit i den gamla pumpen, testa att blåsa baklänges genom den nya, och även gamla ifall du har den kvar.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025

Men, med trasig backventil skall luften ändå gå ur när pumpen körs. Ett tips jag ändå skall kolla skicket på.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Har nog kört igenom 150 liter. Inte otätt, då startar pumpen. Finns inte några bra sanningar. Gör som varje år, men nu är det knas.

Om det är samma som på min Hobby 690 -05 så har du tryckpump kombinerat med brytare på kranarna. Har du testat att kolla tätheten genom att koppla på ström på pumpen manuellt när alla kranar är stängda?

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Kolla noggrant på alla delar före pumpen, mellan tanken och pumpen. om du har en sil/filter där av hårdplast kolla noga efter sprickor.
Ny slang före pump. Men, det är inget litet tjuvluft. Är det ett yttre luftläck borde pumpen gå igång så småningom, gör inte det. Jag har ju uppgraderat en hel del, inget som förändrat något. Har funderat på frostskada i vv, även om jag tömde den. Enl hustrun började det ev i höstas.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Om du har brytare på kranarna kommer pumpen aldrig att starta även om du har ett läckage och trycket sjunker under tryckvaktens gräns. Tjuvkoppla brytaren på en kran och låt den stå så märker du om pumpen hoppar igång igen efter tag. Startar den aldrig så har du iaf tätt på trycksidan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ny slang före pump. Men, det är inget litet tjuvluft. Är det ett yttre luftläck borde pumpen gå igång så småningom, gör inte det. Jag har ju uppgraderat en hel del, inget som förändrat något. Har funderat på frostskada i vv, även om jag tömde den. Enl hustrun började det ev i höstas.
Om den läcker på sugsidan märks det bara när pumpen går. brukar ge luftbubblor och gurgel i systemet.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Om den läcker på sugsidan märks det bara när pumpen går. brukar ge luftbubblor och gurgel i systemet.
Det har du rätt i. I min ålder är tanken lite fördröjd. Därför jag frågar er. Bilen används inte vintertid. Påfyllt dricksvatten först vid ca +10C. Inför vintern blåser jag systemet och suger med våtdammsugare. Då har jag skyddat så gott det går.

Toppen