• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritt fram för komplextyngda bilförare

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Den här diskussionen har vi haft förut, men för att upprepa mej, om man nu vill köra 80 km där det är tillåtet med 100km tycker jag att man skall hålla ordentlig uppsikt bakåt, och ser man att man är ett hinder och omkörning inte är lätt genomförbart, kan man ju temporärt öka hastigheten tills man kommer till en sträcka där omkörning fungerar, eller där det går att köra åt sidan och låta dom som har mera brått köra förbi så trivs ju alla bättre i trafiken. För det är ju inte särskilt kul att ha ett koppel stressade trafikanter ett par meter bakom bakre stötfångaren?!
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Tack Montreal, det är ett bra "tänk" för förare.

Jag minns mina egna uppkörningar, som man på den tiden fick en kopia av betygssättningen på förarprövarens bedömning av uppkörningen. En punkt var hastighetsanpassning, i olika trafiksituationer, där man skulle visa att man var färdig för att få fortsätta att "övningsköra" på egen hand. Körde man inte skyltad hastighet där trafikmiljön så tillät fick man komma tillbaka för ett nytt prov. Av de yngre i släktträdet som har tagit körkort på senare år så är det ingen skillnad vid uppkörning idag, man ska hålla skyltad hastighet när situationen och vägmiljön så tillåter.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Tack Montreal, det är ett bra "tänk" för förare.

Jag minns mina egna uppkörningar, som man på den tiden fick en kopia av betygssättningen på förarprövarens bedömning av uppkörningen. En punkt var hastighetsanpassning, i olika trafiksituationer, där man skulle visa att man var färdig för att få fortsätta att "övningsköra" på egen hand. Körde man inte skyltad hastighet där trafikmiljön så tillät fick man komma tillbaka för ett nytt prov. Av de yngre i släktträdet som har tagit körkort på senare år så är det ingen skillnad vid uppkörning idag, man ska hålla skyltad hastighet när situationen och vägmiljön så tillåter.

Övningsköra på egen hand sa min körskola också, men dom sa inte när jag var färdig så jag håller på än
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Den här diskussionen har vi haft förut, men för att upprepa mej, om man nu vill köra 80 km där det är tillåtet med 100km tycker jag att man skall hålla ordentlig uppsikt bakåt, och ser man att man är ett hinder och omkörning inte är lätt genomförbart, kan man ju temporärt öka hastigheten tills man kommer till en sträcka där omkörning fungerar, eller där det går att köra åt sidan och låta dom som har mera brått köra förbi så trivs ju alla bättre i trafiken. För det är ju inte särskilt kul att ha ett koppel stressade trafikanter ett par meter bakom bakre stötfångaren?!

Håller med dig, enda tveksamheten är att skall du bli av med det stressade kopplet trafikanter ett par meter bakom, som du skriver, så måste man nog öka till 120 minst.
Åke
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

det problemet att de ligger kvar i vänsterfil finns inte här, tvärtom försöker man slipa av vänster framskärm när tvåfilsväg övergår till en fil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Håller med dig, enda tveksamheten är att skall du bli av med det stressade kopplet trafikanter ett par meter bakom, som du skriver, så måste man nog öka till 120 minst.
Åke

Möjligt, men det gäller nog inte alla, höjer du till 100Km slipper du förmodligen de flesta lastbilarna och tradarna? :)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Åkte 10 mil motorväg i går, mycket tradare så jag slog följe en bit, med alla jag kördeom.
Snabbaste 85 km långsammaste 78 km det stora flertalet 82-83 km enligt garmin
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Ja kör de fortare än så blir det dyrt ifall de blir stoppade och kontroll av färdskrivare.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Här en bild på böter i vårt västra grannland. Intressant men ingen rolig läsning.
Jo förresten, det som är roligt om man skall vara cyniskt är att norska kronan har mindre värde nu:) än för något år sedan.
 

Bilagor

  • Fortkörning Norge.png
    Fortkörning Norge.png
    55,9 KB · Visningar: 1

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

...apropå Norge och "komplextyngda bilförare" vill jag bara tillägga att man borde förbjuda POKÉMON med fängelsestraff! Har sett hur många som helst med telefonen mitt framför näsan, jagande den nya GPS-figuren.
På 3 övernattningar har bilar snurrat runt hela natten i jakten på den articiella figuren. Vad spelet går ut på vet jag inte riktigt men att den ska behöva stjäla koncentration från bilkörandet är inte alls tilltalande.

image.jpeg
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

På 60-talet såg jag med egna ögon en långtradarchaufför köra med en veckotidning på ratten. Det var på motorvägen mellan Ödeshög och Jönköping.
Nu finns SURF-plattorna.

Jisses!

:cool:
 
F

F.d. 30870

Guest
Det måste vara föraren som själv avgör vilken den säkra hastigheten är. Det blir ju upp o nervända världen om de som gör FEL och bryter emot trafikreglerna, dvs kör alldeles för nära, ska bestämma över framförvarande förare!
Jag som förare måste få känna av och bestämma var min gräns och bilens gräns för säker körning finns. Jag gör mina bedömningar kring detta, jag vill inte dö i en trafikolycka, det ska INGA andra tvinga mig till. Det är ju en hel del äldre husbilar som fortfarande används och kommer att användas länge än. De går verkligen inte särskilt fort, och accelerationsförmågan är begränsad. Det räcker med lite motlut så sjunker farten eller motvind. Jag bestämmer hastigheten, inte bilar som bryter emot trafikregler och ligger några meter bakom! Fundera lite kring vilka som skulle gråta o snyfta på din begravning! Till slut är det detta den här diskussionen ska handla om. En husbil är tung, min gamla också. Vägegenskaperna är sådana att det är mycket rimligt att anpassa hastigheten nedåt.
De som ligger tre meter upp i ändan skulle kunna bli "mördare" i värsta fall.
Det här är viktiga saker. Att en tjugoåring inte fattar, tja det förstår jag. Men i mera mogen ålder ska man förstå att detta handlar om liv och död i värsta fall. Sen är det ju en helt annan sak att man gott kan släppa fram andra, där detta kan göras på ett säkert sätt.
Jag gillar husbilar, men jag räknar inte ambulanser eller begravningsbilar som husbilar, även om man kan ligga i båda.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Re: Fritt fram för komplextyngda bilförare

:wideeyed:
Det måste vara föraren som själv avgör vilken den säkra hastigheten är............................
Det är helt riktigt att det är inte bakomvarande som skall bestämma din hastighet, dom skall anpassa avstånd och hastighet till dig. Om man vill vara hjälpsam kan man tillfälligt öka farten om det är säkert. Däremot är det viktigt att man inte har för mkt koncentration i backspegeln för då kan det bli farligt. En van bilförare tittar var 3-4 SEK i backspegeln och det räcker.
Åke
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag vill påstå att Mimindi har helt rätt att det är du själv som bestämmer din hastighet beroende på omständigheterna. Har funderat detta med trafikrytmen under några decennier och för min egen del vet jag mycket väl vad som avgör hur fort det går.

Först och främst är det själva bilen. Dess egenskaper och ljudnivå. Men även min egen dagsform har stor påverkan. Nu är detta en teoretisk resonemang där vi leker med tanken att vi har varken GPS eller hastighetsmätare som visar hastigheten. Vid en längre resa på en bra, tom väg, håller vi ändå en någonlunda konstant hastighet. Jag tror att den mest avgörande faktorn är fartblindheten, dvs. hur länge du har kört under de senaste dagarna och med vilken fart. Sedan kommer din egen inställning till bilkörning. Är det stressfullt för dig eller tycker att det är vilsamt? För våran del är det så att just bilkörning är det mest vilsamt och uppmuntrar till samtal om diverse ämnen som ingen annan plats erbjuder. När vi seglade exempelvis, hade vi laddat med bra högläsnings böcker men vi fick aldrig det lugnet som grävs för att kunna gå "in" i en bra bok. Vi satt knäpp tysta hela dagen. Tydligen var det något med havet som fick oss att spänna alla sinnerna? Men i bilen är det annorlunda, ibland vet inte ens var vi är i geografin då vi är helt upp slukade av samtalet eller av boken. Då är inte körningen stressmoment, och det är intressant i sådana stunder att titta på hastighetsmätaren för att få reda på ekipagets marchfart. Det växlar. För Caddyn är det 105km/h, För Arcan 95km/h och för Winnebagon är det 85km/h.
Detta är under bra förhållanden. Nedsatt sikt, trötthet osv sänker den något, men inte mycket. Jag tror att man håller instiktivt den hastigheten där man upplever sig ha tillräckliga säkerhetsmarginaler. Alla begriper ju att de är olika för en 80 årig gubbe och för en 25 årig formell 1 förare.

Det jäkligaste är när man hamnar i en kö med en till synes helt hänsynslös förare som propp där längst framme. Jag vet inte hur man är funtad om man får någon typ av maktkänsla över att bestämma andras trafikrytm, men själv skulle jag lida alla helvetes kval med vetskapen att 20 bilar bakom mig önskar att jag skulle aldrig ha fötts. Det spelar ingen roll vad skyltarna visar och vem har rätt eller fel. För mig är det trafiksäkerhet som gäller.
Jag vill inte provocera till riskfyllda omkörningar eller orsaka infarkter för medtrafikanter. Och jag begriper inte dem som är så fastklämrade i formalia att de låter den går före säkerheten. Jag vet lika bra som alla andra att låg hastighet minskar dödsrisken på vägarna, men jag vet ännu bättre att förare tänker/agerar inte rationellt i stundens hetta. Stressen och irritationen sätter ned omdömet och lockar fram Kunta - Kinte som agerar reflexmässigt vars schemata ingen kan gissa i förväg...

Alltså är min slutsats, agera aldrig som polis i trafiken, anpassa dig till rytmen med lagom avstånd, passar den inte för dig, ta en paus eller välj en annan lugnare väg.. För när det väl smäller önskar alla att vi hade en returknapp, vilket vi först efteråt begriper, att vi inte har...
Den som är intresserad av psykologi kan tydligt se paraleller med makmänniskor och deras offer, eller kampen mellan horan och torsken..
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Jag vill påstå att Mimindi har helt rätt att det är du själv som bestämmer din hastighet beroende på omständigheterna.
Det jäkligaste är när man hamnar i en kö med en till synes helt hänsynslös förare som propp där längst framme. Jag vet inte hur man är funtad om man får någon typ av maktkänsla över att bestämma andras trafikrytm, men själv skulle jag lida alla helvetes kval med vetskapen att 20 bilar bakom mig önskar att jag skulle aldrig ha fötts.

Helt hänsynslös förare, maktkänsla över att bestämma andras trafikrytm m.m. skriver du... Om en förare gör en omkörning och sedan lägger sig längst fram och bromsar ner farten på kön så stämmer din analys men hur ofta förekommer det? Du börjar ju med att skriva att det är du själv som bestämmer din hastighet efter omständigheterna så, Varför inte låta andra bestämma sin hastighet efter deras omständigheter utan att kalla dom hänsynslösa?
Åke
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Helt hänsynslös förare, maktkänsla över att bestämma andras trafikrytm m.m. skriver du... Om en förare gör en omkörning och sedan lägger sig längst fram och bromsar ner farten på kön så stämmer din analys men hur ofta förekommer det? Du börjar ju med att skriva att det är du själv som bestämmer din hastighet efter omständigheterna så, Varför inte låta andra bestämma sin hastighet efter deras omständigheter utan att kalla dom hänsynslösa?
Åke

Alla har rätt till sin åsikt, även jag. Men du kan inte klippa och klistra andras rader efter eget tycke och sedan bli upprörd. Det ligger nära till hands för mig påstå att du tappat "herreväldet" över argumenten. För det är väl inte så, att din signatur syftar på läsförståelsen? Men nu skall vi inte mucka i onödan, utan läs en gång till vad jag skrev, så ser du texten som den var avsedd. Vi kan skylla på värmen så här tidigt på dagen....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Det är bara jag, jag och ingen annan som avgör hur fort jag kan eller vågar köra. (Vågar, kanske mest beroende på eventuella konsekvenser om man skulle bli tagen med flera kilometer för mycket enligt övervakande myndighet.)
Att anpassa hastigheten till rådande omständigheter kan vara en helt annan sak för den som ligger bakom än för mig som "leder" racet.
Tycker faktiskt att det fungera ganska bra med hastighetsanpassningen för olika typer av trafikanter, men de flesta som sitter i en hytt till en grävare t.ex. håller stenhård på sin rätt att ligga främst.:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Alla har rätt till sin åsikt, även jag. Men du kan inte klippa och klistra andras rader efter eget tycke och sedan bli upprörd. Det ligger nära till hands för mig påstå att du tappat "herreväldet" över argumenten. För det är väl inte så, att din signatur syftar på läsförståelsen? Men nu skall vi inte mucka i onödan, utan läs en gång till vad jag skrev, så ser du texten som den var avsedd. Vi kan skylla på värmen så här tidigt på dagen....

Det krävs mer än läsförtåelse för att analysera dina texter. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Kampen mellan horan och torsken, vad menar du? Är du psykolog?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fritt fram för komplextyngda bilförare

Då fredagskvällen infinner sig inser jag att man skall vara försiktig att starta kontroversiella trådar. Man kan dock inte förutse att vi skall bli så elaka mot varandra. Varför inte försöka hålla oss till ämnet och inte strö elaka tyckande om varandra. Klart att vi skall debattera de ämnen som tas upp men inte hoppa på varandra. Vi är ju en klubb för husbilsägare och bör respektera varandra.

Jag har startat tråden och ber er att debattera det jag framförde. Nämligen att "det är fritt fram nu för komplextyngda förare".

:):):):):)
 
Toppen