Sv: Fricampa på vintern?
hgpuke
Som flitig vintercampare och nu på morgonen precis hemkommen efter två dygn i vildmarken så vill även jag ge mina kommentarer till dina frågor.
Förr genom åren så var alltid gasolförrådet den begränsande faktorn för hur länge det gick stanna ute i den norrländska vildmarken (dessutom är det orimligt dyrt att byta gasolflaskor på bensinstationer i fjälltrakterna). I de senaste två bilarna har jag därför gått över till dieselcentralvärme, standard i min nuvarande och i den föregående så lät jag byta ut Truma gasol mot Truma Combi Diesel. Diesel finns att köpa överallt och jag ser till att tanka fullt innan jag lämnar civilisationen.
Vad gäller elförsörjning så har jag förvisso en bränslecell, Efoy 140, men den monterar jag ur innan vintern! Dels för att den är mycket dyr i drift (mer än 30kronor per kWh), dels för att den är köldkänslig (och jag kallställer alltid mellan turerna) men främst för att dess surrande stör mig betydligt mer än generatorn, vilken endast behöver någon enstaka timme gångtid per dygn.
Generatorn, en Honda 20i, går på tomgång vid laddning och hur mycket den laddar beror på vilken laddare bilen är utrustad med, i mitt fall en laddare på 30A. Det krävs alltså omkring 6h gångtid för Efoy för att motsvara vad generatorn laddar på 1h.
Som vi står vid vildmarkscamping så får vi
aldrig campande grannar. En och annan personbil som parkerar över dagen men aldrig andra campingekipage, sannolikt beroende på att så få husbilar klarar att ta sig fram med tungt släp till de ställen vi väljer. Jag skall senare idag lägga in några nya bilder i tråden
http://www.husbilsklubben.se/forums/t93700/
Som någon redan skrivit så klarar man toalettbekymren länge med dubbla kasetter, dessutom kissar vi i skogen när vi är ute i vildmarken. Toalett med stor tank för svartvatten vill vi inte ha eftersom en sådan enligt min uppfattning inte gärna låter sig tömmas i hemmatoaletten.
Här ett par bilder från gårdagen. Notera att jag fäster generatorn med en härdad kätting runt släpets ram (alternativt direkt i bilen). Generatorn har varit i bruk i snart 10 år och den har aldrig krånglat. Eftersom den står oanvänd mellan vintrarna så tömmer jag den på bensin efter vintern (och kör den f.ö. på akrylatbensin, vilket ytterligare lär minska risken för driftsstörningar):
aake