• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fransmän?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fransmän?

Det räcker kanske att ha två begagnade, eller kan man vara så elak att man inte får använda de inköpta föremålen.:confused:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Vingen3,

Har köpt en månggångs alko-meter på MediaMarkt här i Sverige för 99:-. Just for fan. Ingen dricka då man skall köra.

F

F.d. 9344

Guest

Vingen3,

Har köpt en månggångs alko-meter på MediaMarkt här i Sverige för 99:-. Just for fan. Ingen dricka då man skall köra.

Bra men skall du till Frankrike så köp en till för där skall du ju ha två i bilen:)
Sedan får du väl kolla om de (fransk polis) gokänner dina, de kanske måste vara
Fabrique en France:) Eller ett fabrikat godkänt av polismyndigheten i detta fantstika land:)

D

Deleted member 11118

Guest

Var står det man måste ha 2 med sig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Finns det ingen som tycker det är kul eller intressant med skillnaderna mellan olika länder? För mej är det en stor del av upplevelsen! Om nu fransmännen har den regeln för att få lite bättre ordning på drickandet i samband med bilkörning är det väl bara bra. Jag vill helst slippa möta berusade förare i trafiken, och jag har upplevt en hel del människor som dricker alldeles för mycket och sedan kör. Engångsmätare kostar ett par € so what?

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

Finns det ingen som tycker det är kul eller intressant med skillnaderna mellan olika länder? För mej är det en stor del av upplevelsen! Om nu fransmännen har den regeln för att få lite bättre ordning på drickandet i samband med bilkörning är det väl bara bra. Jag vill helst slippa möta berusade förare i trafiken, och jag har upplevt en hel del männinskor som dricker alldeles för mycket och sedan kör. Engångsmätare kostar ett par € so what?

Visst det är väl det som är hela grejen med att resa till andra länder.
Och det är naturligtvis just för de olika trafikreglerna som gör att det är en upplevelse att besöka ett annat land, eller?:wideeyed:

Men då bör ju i konsekvensens namn allt som gäller för svenska bilister i Sverige även gälla Alla bilister oavsett nationalitet som kör här.

Betalar utländska fordon Trängselskatt i Stockholm som ett exempel?

Till och med fortkörningsböter kommer ex. en fransman eller bilist som inte är skriven i Norden undan.
De får ett bötesförläggande som de sedan högaktningsfull skiter i att betala.
Svensk Polis har ju inte fått utbildning på sina medhavda kortläsare så kontant på plats det finns inte. (här reserverar jag mig, för att de kanske ha fått detta det senaste året)

Klarar du dig så enkelt i något annat land i Europa kanske till och med i världen?

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I Tyskland är polisen mycket artig och förstående när det gäller utlänningar. En gång klarade jag mig undan med hjälp av denna fras: "Nix verstehen, auf Wiedersehen" och så körde jag därifrån!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

I Tyskland är polisen mycket artig och förstående när det gäller utlänningar. En gång klarade jag mig undan med hjälp av denna fras: "Nix verstehen, auf wiedersehen" och så körde jag därifrån!

Jappe

Jag betvilar inte det du skriver, men här kommer följande historia utspelad i det som då var Västyskland på slutet av -80 talet.
En kompis till mig körde om (Kaselbackarna) där det var omkörningförbud för Lastbilar.
Vipps så blev han stoppad av Motorvägspolisen. Han försökte vara oförstående:)

Då gick polismannen till sin WW-buss, tog fram en pärm , slog upp sidan med svenska.
Där stod klart på svenska "Du har gjort en omkörning där omkörning för lastbil är förbjuden".:):)

Inget snack där, de hade en pärm för de flesta språk.

Det var bara för kompisen att betala, nu hade han inte kontanter för dessa böter, alternativ: En stor körförbudslapp på framrutan och nycklarna beslagtagna till böter erlaggts, eller att vackert köra efter Polisbilen till närmsta Polisstation och där fixa böterna.
Ja det är olika i olika län så att säga.

Har du eller någon läst/sett motsvarande åtgärd i Sverige mot en utländsk bilist?

Nä tror inte det, det kör omkring utländska tradare som kör olagligt i Sverige både när det gäller kör och viloregler, undermåliga fordon, blankslitna däck yuo name it och de har högar med böteslappar som de klarar sig från att betala:mad:

Ja du Jappe som du förstår så har jag "seglat" runt i Europa som yrkeschaffis på den tiden då mobiltelefon och internet inte fanns i våra fordon i vart fall, det var att fixa allt själv.

Hade inte den polis du blev stoppad av en sådan pärm?

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Andra länder, andra seder. Är egentligen en tysk fras i min gamla tyskgrammatik. Men inte värt att visa sin insomnade tyska längre.

På 7000 mil uti Europa har jag blivit stoppad bara en gång. I en belgisk kontroll pga att ett halvljus gått sönder; utan min kännedom. Fick inte köra vidare, och man passade på att alk-testa. Neg!

Det intressanta är att man inte behöver ljus under körning i dagsljus i Belgien. Så det enklaste hade varit att släcka allt och köra vidare.

F

F.d. 9344

Guest

Ännu ett exempel på konstiga regler. Att ha halvljuset tänt under färd vet vi gör att mötande fordon ses bättre, men det är inte obligatoriskt i dessa länder som anser att prata i mobil utan handfri är livsfarligt (och det kanske det är) men i Sverige har ingen olycka kunnat påvisa detta. Samtidigt har dessa länder en massa andra förodningar som kan verka underliga.

Hur är det nu? Är det inte just Sverige som har det lägsta antalet omkommna i trafiken:wideeyed:

Vad kan det bero på? Att vi har mindre trafik? Nja men den statistiken är byggd på antal fordon i trafik så där faller det argumentet.
Är vi bättre bilförare?
Kanske kanse inte.
Har vi mer logiska trafikregler?
Ja det är jag övertygad om.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tala om en storm i ett vattenglas. Om man har ett så stort behov av millimeterrättvisa i alla avseenden, kanske det är bäst att stanna hemma. Annars, åk ut och njut av skillnaderna mellan olika länder, passera gränserna och se hur det ändrar sig på bara några hundra meter, och konstatera att vi har olika sätt att se på saker, och vår lösning är inte alltid den bästa! :)

F

F.d. 9344

Guest

Tala om en storm i ett vattenglas. Om man har ett så stort behov av millimeterrättvisa i alla avseenden, kanske det är bäst att stanna hemma. Annars, åk ut och njut av skillnaderna mellan olika länder, passera gränserna och se hur det ändrar sig på bara några hundra meter, och konstatera att vi har olika sätt att se på saker, och vår lösning är inte alltid den bästa! :)

OK Monteal, nu skall jag vara elak mot dig:mad:
Efter att ha läst en del svar på inlägg får jag känslan av att 5 mil runt Alingsås det är din värld.
Du skall inte skriva andra på näsan om hur det är att färdas utanför Sverige det har jag allt för mycket erfarenhet av i mitt yrkesliv.
Att skriva att det kanske är bättre att stanna hemma om inte galocherna passar, visst alternativet är att undvika de länder som är allt för "besvärliga" att köra i.
Där har var och en ett eget val.

Men att ha lyckan att kunna färdas i en Husbil runt om i Europa är inte alla förundrat och då tycker jag att man kan ha åsikter om hur olika länder inför regler som kan tyckas bara är till för att göra livet besvärligt för bilister.

Detta är mina högst personliga tankar, jag ber om ursäkt om jag har fel om dina eventuella erfarenheter om livet utanför ankdammen Sverige.

Jag är beredd att ta tillbaks varenda ord i detta inlägg om du kan påvisa att jag har fel:)

Hade de bra hälsar Vingen3.
Fd. Yrkeschaufför, Sedan omskolad och högskoleutbildad i Psykologi om det nu kan vara en vink om mitt tänk:rolleyes:

F

F.d. 29925

Guest

Man kan ha vilka åsikter som helst om både det ena och det andra, men följer man inte gällande regler som gäller där man för tillfället befinner sig får man nog tyvärr även ta konsekvenserna av i bästa böter och i sämsta fall "polistaxi" från "brottsplatsen".
Valet gör man absolut innan man ger sig iväg. ;)

F

F.d. 9344

Guest

Man kan ha vilka åsikter som helst om både det ena och det andra, men följer man inte gällande regler som gäller där man för tillfället befinner sig får man nog tyvärr även ta konsekvenserna av i bästa böter och i sämsta fall "polistaxi" från "brottsplatsen".
Valet gör man absolut innan man ger sig iväg. ;)
Precis och det är det jag vill framföra. Valet gör vi själva ingen annan.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Inget snack där, de hade en pärm för de flesta språk.

Hade inte den polis du blev stoppad av en sådan pärm?

Nej, någon pärm hann jag inte se!

En annan gång däremot, också möjligen i Kasselbackarna åkte vi lite för fort nerför en backe med en dambekants lilla Opel Kadett och blev stoppade för fortkörning. Eftersom det egentligen inte gick att köra särskilt fort med den bilen blev vi något förvånade och gjorde klart för polisen att vi ansåg oss orättvist behandlade men kunde tänka oss att förlåta honom för hans övergrepp om han bad om ursäkt och lät oss slippa undan med en lättare reprimand.

Polisens svar blev bara: "betala eller stanna här tills ni har betalat!" Vi betalade ganska dryga böter faktiskt och trots att vi förklarade för polisen att Opel Kadett är en väldigt liten och lätt bil och att därmed risken för överhettade bromsar i just den backen var synnerligen ringa så ville han inte ge med sig utan upprepade bara "betala eller stanna kvar här!"

Jappe

D

Deleted member 11118

Guest

Vi är bra på att ha synpunkter på hur det är i andra länder och det får man så klart ha. Men man får ta seden dit man kommer och följa vad som gäller i andra länder. Det är bara att välja Sverige eller utomlands.

Kört utomlands med bil, husvagn och husbil sen 1998 och tänker fortsätta med det för jag vill upptäcka andra länder vad de har att erbjuda i mat, vin och kultur, sen drar naturligtvis värmen och solen också.

Sverige är än så länge inte intressant för mej men det kommer säkert så småningom.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Samma här Lassej! Har knappt varit någonstans i Sverige men mycket söder om Sverige ända sedan det glada 60-talet. En gång tog jag mod till mig och for iväg ända upp till Gävle! Där var kallt! En annan gång var jag ännu modigare och for ända till Funäsdalen för att åka skidor men där var det ännu kallare!

Ska jag resa i Europa så är det söderut som gäller!

Jappe

F

F.d. 3747

Guest

Himmel & Pannkaka vilken diskusion....om man nu retar sig sååå på detta med alkometer o inte gillar underbara Frankrike, stanna då hemma. Jag tror inte att någon där saknar Er för dom vill säkert ha trevliga o positiva människor som besöker dom, precis som vi vill ha här i Sverige.
Skulle man reta sig på olika länders bestämmelser så hade man att göra !!!
Nu vill inte jag skriva mera om detta ivarjefall..utan jag far till Nyons, Gordes, Castellane mm mm i september.:wub:

F

F.d. 9344

Guest

Oj då Jappe vad tog ditt ""Nix verstehen, auf Wiedersehen" vägen den gången?
Du Jappe du klarar inte en tysk polis med det snacket.

Dessutom De västtyska poliserna var förr ena riktiga mutkolvar. Nog f-n hittade de något som var "fel" och skulle ha 25 DM i bot. Naturligtvis utan kvitto, det var deras Lunch den dagen.
Däremot måste jag tillstå att de poliser som härjade i forna DDR alltid uppträdde korrekt, viss de ville väl också ha en västslant om det gick men de hårddrog det inte om man protesterade.

Här en liten anedokt hur en korrupt DDR gränspolis till slut torskade.
Varje gång vi kom till Satssnits så skulle den lille skiten ha 25 DM för att stämpla så man kunde köra vidare.
Vi, några chaffisar tröttnade på den lille påven och följande bestämdes.
Vi gick in på kontoret och fram till en som hade massor av stjärnor på axlarna.
Lade upp 25 DM på hans bord, Han såg förvånad ut och frågade "vas i los".
Vi förkalrade att din kollega vill alltid ha denna avgift för en stämpel och vi trodde du skulle ha detsamma, gubben gick i taket:)

Vi såg aldrig den lille mutkolven mer, kanske han fick jobb som vad vet jag men Gränspolis det var han inte längre i den hamnen:):)

Kan vara bra att ha med i bagaget när någon råkar ut för mutkolvar på sin resa:)

Toppen