Hejsan, inte roligt att höra. Det borde "bara" kunna vara två/tre saker, ett vevstakslager som Kenneth skriver ovan eller ev. en kolvbult som glappar i vevstaken eller i kolven, men knacket hörs ju inte alls förrän motorn ändras i varvtal och på minsta tomgång inte alls så det kan även gissas på att det är kjolen på en kolv som är borta delvis.
Alltså en kolv som har gått sönder och delar av nedre delen ligger nere i tråget så den är så kort att den fladdrar i loppet i princip.
Dels så skulle man först försöka med ett stetoskop med metallpinne försöka lyssna vilken cylinder det verkar låta från. Finns rätt billigt på Biltema som duger.
Visa bilaga 234890
Det är ju inte så svårt att få bort tråget på motorn för det finns ju ingen balk som är under motorn. Så man kan titta in och lysa uppåt i loppen för att se kolvarna och kanske hitta delar nere i tråget om det är en trasig kolv.
Man kan ju då även sätta en nyckel på stora muttern fram på vevaxeln och och dra motorn runt fram och tillbaka för att hitta/se kolvarna och om det beror på glapp.
Både för och nackdel med den här Peugeotmotorn är ju att det är lösa foder i den vilket gör att det är lite besvärligt att ta bort toppen på den utan att fodren rör sig och tappar tätningen längst ner där de står, men fördelen är ju att det går att byta ett cylinderlopp om det skulle vara fult tillsammans med en ny kolv m.m.
Så ett sådant här knack kan gå att fixa förutom om det är ett vevstakslager som är gånget och lagerläget på vevaxeln är skadat, för då är det värre.
Nu är det jättelänge sedan jag kollade priser, men för länge sedan kunde man få komplett sats med både kolvar, ringar, cylinderfoder och vevstakslager för några tusenlappar, men det är ju lite mycket pyssel att byta även om det går att göra med motorn kvar i bilen, lättare åtkomst i en Peugeot personbil. Det kan ju också räcka med att bara byta en kolv och ev. det fodret om problemet ligger där.
Det är ju inte "bara" att fixa för det är både jobb och helst lite förkunskaper som behövs, men det borde gå om det nu inte är lagret och skadad vevaxel. Det finns ju renoverade motorer att köpa men kostnaden far iväg och med tanke på att de inte behöver maskinbearbeta blocket vid renovering, och beg. från skroten ??
M.v.h. JANKRO.