• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Frankia 1988

F

F.d. 54932

Guest
Hej på er!
Fick köpt min första husbil idag. Fick övertalat sambon om att köpa en billig som hon kan få inreda som hon vill så vi sedan kan testa på det ljuva husbilslivet.
Bilen vi fick tag i är en Fiat Ducato Frankia 1988. Ingen instruktionsbok eller servicemanual fanns så därför hör jag av mig till er, om ni sitter på lite mer info.

Behöver liksom lite matnyttiga tips om vart man kan köpa delar såsom takluckor, lampor, osv. Och den största frågan jag har är ifall det är Kamkedja eller kamrem på den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då har den alltså kamkedja, eller?



Hej, Bilen finns som Fiat, Peugeot, Citroën, Talbot i England och även som Alfa Romeo i den första generationen från ca.-82 till -94.
Det finns ett flertal dieselmotorer i dem, men bensinmotorn är samma i alla fabrikat, en Peugeot bensinmotor på 2L. samma motor som satt i Peugeots personbilar under massor av år bl.a. 504.
Det är en motor som funkar länge om den är skapligt omskött.
Den har lösa cylinderfoder så den tål inte att köras varm.
Den har ställbara ventilspel som ofta kan vara försummat/bli bortglömt i dessa tider.
----------
Och den har kamkedja som klarar sig länge med en spännare som sträcker den, bara den får bra smörjning.
----------
Den har elektronisk tändning som funkar bra, men kan bråka med oxid i skarvar m.m. Det finns nyare kompletta alternativ om man vill eller behöver.
Det sitter en enkel förgasare i de flesta, men de blandade in lite elventiler i de sista årsmodellerna.
Motorn finns i två utföranden för bilarna gjordes i två "storlekar" samma bil men lite kraftigare bromsar hjullager m.m. för att klara lite mer vikt. Bensinmotorn samma men ca. 75hk i det lätta chassit och ca. 85hk i det kraftigare.
Växellådan skall ha lite mer olja än vad stickan visar och helst av ädlare sort än original.

Fördelen med de här är att det finns massor av dem kvar i Europa som ex. husbilar så det finns reservdelar till dem i massor också, allt man kan behöva, men behöver köpas från de tyska firmorna (som har svenska hemsidor) för att få ofta förvånande billiga priser.
I värsta fall så finns det också renoverade motorer och växellådor till dem.

Det finns massor att läsa om de här bilarna om man använder sökfunktionen.

Det man behöver kolla är ju så de inte är fuktskadade i husbygget, för det kan bli större problem än mekaniska reservdelar.

Andra delar som frågades om, som takluckor och annat till bodelen finns också i massor både på en del större husbilsfirmor, men även det på nätfirmor som har ett jätteutbud.

Det brukar räcka med att ställa en fråga här så är det alltid någon som kan ge länkar till det man behöver.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32965
Medlemskap
2024
Hej, Bilen finns som Fiat, Peugeot, Citroën, Talbot i England och även som Alfa Romeo i den första generationen från ca.-82 till -94.
Det finns ett flertal dieselmotorer i dem, men bensinmotorn är samma i alla fabrikat, en Peugeot bensinmotor på 2L. samma motor som satt i Peugeots personbilar under massor av år bl.a. 504.
Det är en motor som funkar länge om den är skapligt omskött.
Den har lösa cylinderfoder så den tål inte att köras varm.
Den har ställbara ventilspel som ofta kan vara försummat/bli bortglömt i dessa tider.
----------
Och den har kamkedja som klarar sig länge med en spännare som sträcker den, bara den får bra smörjning.
----------
Den har elektronisk tändning som funkar bra, men kan bråka med oxid i skarvar m.m. Det finns nyare kompletta alternativ om man vill eller behöver.
Det sitter en enkel förgasare i de flesta, men de blandade in lite elventiler i de sista årsmodellerna.
Motorn finns i två utföranden för bilarna gjordes i två "storlekar" samma bil men lite kraftigare bromsar hjullager m.m. för att klara lite mer vikt. Bensinmotorn samma men ca. 75hk i det lätta chassit och ca. 85hk i det kraftigare.
Växellådan skall ha lite mer olja än vad stickan visar och helst av ädlare sort än original.

Fördelen med de här är att det finns massor av dem kvar i Europa som ex. husbilar så det finns reservdelar till dem i massor också, allt man kan behöva, men behöver köpas från de tyska firmorna (som har svenska hemsidor) för att få ofta förvånande billiga priser.
I värsta fall så finns det också renoverade motorer och växellådor till dem.

Det finns massor att läsa om de här bilarna om man använder sökfunktionen.

Det man behöver kolla är ju så de inte är fuktskadade i husbygget, för det kan bli större problem än mekaniska reservdelar.

Andra delar som frågades om, som takluckor och annat till bodelen finns också i massor både på en del större husbilsfirmor, men även det på nätfirmor som har ett jätteutbud.

Det brukar räcka med att ställa en fråga här så är det alltid någon som kan ge länkar till det man behöver.

M.v.h. JANKRO.
Visa bilaga Cut_VID_20240710_214405.mp4
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, inte roligt att höra. Det borde "bara" kunna vara två/tre saker, ett vevstakslager som Kenneth skriver ovan eller ev. en kolvbult som glappar i vevstaken eller i kolven, men knacket hörs ju inte alls förrän motorn ändras i varvtal och på minsta tomgång inte alls så det kan även gissas på att det är kjolen på en kolv som är borta delvis.
Alltså en kolv som har gått sönder och delar av nedre delen ligger nere i tråget så den är så kort att den fladdrar i loppet i princip.

Dels så skulle man först försöka med ett stetoskop med metallpinne försöka lyssna vilken cylinder det verkar låta från. Finns rätt billigt på Biltema som duger.
Stetoskop.JPG
Det är ju inte så svårt att få bort tråget på motorn för det finns ju ingen balk som är under motorn. Så man kan titta in och lysa uppåt i loppen för att se kolvarna och kanske hitta delar nere i tråget om det är en trasig kolv.
Man kan ju då även sätta en nyckel på stora muttern fram på vevaxeln och och dra motorn runt fram och tillbaka för att hitta/se kolvarna och om det beror på glapp.

Både för och nackdel med den här Peugeotmotorn är ju att det är lösa foder i den vilket gör att det är lite besvärligt att ta bort toppen på den utan att fodren rör sig och tappar tätningen längst ner där de står, men fördelen är ju att det går att byta ett cylinderlopp om det skulle vara fult tillsammans med en ny kolv m.m.
Så ett sådant här knack kan gå att fixa förutom om det är ett vevstakslager som är gånget och lagerläget på vevaxeln är skadat, för då är det värre.
Nu är det jättelänge sedan jag kollade priser, men för länge sedan kunde man få komplett sats med både kolvar, ringar, cylinderfoder och vevstakslager för några tusenlappar, men det är ju lite mycket pyssel att byta även om det går att göra med motorn kvar i bilen, lättare åtkomst i en Peugeot personbil. Det kan ju också räcka med att bara byta en kolv och ev. det fodret om problemet ligger där.

Det är ju inte "bara" att fixa för det är både jobb och helst lite förkunskaper som behövs, men det borde gå om det nu inte är lagret och skadad vevaxel. Det finns ju renoverade motorer att köpa men kostnaden far iväg och med tanke på att de inte behöver maskinbearbeta blocket vid renovering, och beg. från skroten ??

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Antagligen är det lagerfel eller liknande som alla skriver. Ljudet påminner även om när man stänger av en gammal Volvo B18/20 motor som glödtänder. Motorn forsätter att gå när tändningen är av.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan

Lan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32965
Medlemskap
2024
Hejsan, inte roligt att höra. Det borde "bara" kunna vara två/tre saker, ett vevstakslager som Kenneth skriver ovan eller ev. en kolvbult som glappar i vevstaken eller i kolven, men knacket hörs ju inte alls förrän motorn ändras i varvtal och på minsta tomgång inte alls så det kan även gissas på att det är kjolen på en kolv som är borta delvis.
Alltså en kolv som har gått sönder och delar av nedre delen ligger nere i tråget så den är så kort att den fladdrar i loppet i princip.

Dels så skulle man först försöka med ett stetoskop med metallpinne försöka lyssna vilken cylinder det verkar låta från. Finns rätt billigt på Biltema som duger.
Visa bilaga 234890
Det är ju inte så svårt att få bort tråget på motorn för det finns ju ingen balk som är under motorn. Så man kan titta in och lysa uppåt i loppen för att se kolvarna och kanske hitta delar nere i tråget om det är en trasig kolv.
Man kan ju då även sätta en nyckel på stora muttern fram på vevaxeln och och dra motorn runt fram och tillbaka för att hitta/se kolvarna och om det beror på glapp.

Både för och nackdel med den här Peugeotmotorn är ju att det är lösa foder i den vilket gör att det är lite besvärligt att ta bort toppen på den utan att fodren rör sig och tappar tätningen längst ner där de står, men fördelen är ju att det går att byta ett cylinderlopp om det skulle vara fult tillsammans med en ny kolv m.m.
Så ett sådant här knack kan gå att fixa förutom om det är ett vevstakslager som är gånget och lagerläget på vevaxeln är skadat, för då är det värre.
Nu är det jättelänge sedan jag kollade priser, men för länge sedan kunde man få komplett sats med både kolvar, ringar, cylinderfoder och vevstakslager för några tusenlappar, men det är ju lite mycket pyssel att byta även om det går att göra med motorn kvar i bilen, lättare åtkomst i en Peugeot personbil. Det kan ju också räcka med att bara byta en kolv och ev. det fodret om problemet ligger där.

Det är ju inte "bara" att fixa för det är både jobb och helst lite förkunskaper som behövs, men det borde gå om det nu inte är lagret och skadad vevaxel. Det finns ju renoverade motorer att köpa men kostnaden far iväg och med tanke på att de inte behöver maskinbearbeta blocket vid renovering, och beg. från skroten ??

M.v.h. JANKRO.
Tack för svar får söka motor, verkstad
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för svar får söka motor, verkstad
Ja, och man får nog tillägga som vanligt att det helst skall vara någon äldre mek som tidigare har pysslat med dessa motorer och även meckat med dem..... Tyvärr har väl de flesta av dem gått i pension, eller även gått ännu längre kanske.

Lycka till, med rätt hjälp och denna motorkonstruktion så borde det gå att fixa rätt skapligt... om det nu inte finns skada på vevaxeln om det är ett vevstakslager som pajat.

M.v.h. JANKRO.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Antagligen är det lagerfel eller liknande som alla skriver. Ljudet påminner även om när man stänger av en gammal Volvo B18/20 motor som glödtänder. Motorn forsätter att gå när tändningen är av.
Jag tycker att jag hör att den "spikar" passar också bra ihop med att den glödtänder. Jag skulle börja med att kolla upp tändning/tändningsinställningar.
 

Lan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32965
Medlemskap
2024
Hejsan, inte roligt att höra. Det borde "bara" kunna vara två/tre saker, ett vevstakslager som Kenneth skriver ovan eller ev. en kolvbult som glappar i vevstaken eller i kolven, men knacket hörs ju inte alls förrän motorn ändras i varvtal och på minsta tomgång inte alls så det kan även gissas på att det är kjolen på en kolv som är borta delvis.
Alltså en kolv som har gått sönder och delar av nedre delen ligger nere i tråget så den är så kort att den fladdrar i loppet i princip.

Dels så skulle man först försöka med ett stetoskop med metallpinne försöka lyssna vilken cylinder det verkar låta från. Finns rätt billigt på Biltema som duger.
Visa bilaga 234890
Det är ju inte så svårt att få bort tråget på motorn för det finns ju ingen balk som är under motorn. Så man kan titta in och lysa uppåt i loppen för att se kolvarna och kanske hitta delar nere i tråget om det är en trasig kolv.
Man kan ju då även sätta en nyckel på stora muttern fram på vevaxeln och och dra motorn runt fram och tillbaka för att hitta/se kolvarna och om det beror på glapp.

Både för och nackdel med den här Peugeotmotorn är ju att det är lösa foder i den vilket gör att det är lite besvärligt att ta bort toppen på den utan att fodren rör sig och tappar tätningen längst ner där de står, men fördelen är ju att det går att byta ett cylinderlopp om det skulle vara fult tillsammans med en ny kolv m.m.
Så ett sådant här knack kan gå att fixa förutom om det är ett vevstakslager som är gånget och lagerläget på vevaxeln är skadat, för då är det värre.
Nu är det jättelänge sedan jag kollade priser, men för länge sedan kunde man få komplett sats med både kolvar, ringar, cylinderfoder och vevstakslager för några tusenlappar, men det är ju lite mycket pyssel att byta även om det går att göra med motorn kvar i bilen, lättare åtkomst i en Peugeot personbil. Det kan ju också räcka med att bara byta en kolv och ev. det fodret om problemet ligger där.

Det är ju inte "bara" att fixa för det är både jobb och helst lite förkunskaper som behövs, men det borde gå om det nu inte är lagret och skadad vevaxel. Det finns ju renoverade motorer att köpa men kostnaden far iväg och med tanke på att de inte behöver maskinbearbeta blocket vid renovering, och beg. från skroten ??

M.v.h. JANKRO.

Jag tycker att jag hör att den "spikar" passar också bra ihop med att den glödtänder. Jag skulle börja med att kolla upp tändning/tändningsinställningar.
Mmm okej
 
Toppen