• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Framhjulslager

mixter

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2025
hej...har en hymer husbil av årsmodell 2001.den är ju byggd på fiat chassi 230 ..nu ska jag byta framhjulslager...har rivit isär det hela och förstått tanken med mellanrör och distanserna mellan dom två lagren.... men hur hårt ska man dra åt igentligen...en del säger att man ska dra allt va tyglarna håller och en del säger att det är viktigt att dra med rätt dragmoment. Vad gäller igentligen

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
hej...har en hymer husbil av årsmodell 2001.den är ju byggd på fiat chassi 230 ..nu ska jag byta framhjulslager...har rivit isär det hela och förstått tanken med mellanrör och distanserna mellan dom två lagren.... men hur hårt ska man dra åt igentligen...en del säger att man ska dra allt va tyglarna håller och en del säger att det är viktigt att dra med rätt dragmoment. Vad gäller igentligen
Det stämmer att man skall dra med rätt moment, men se upp, det är olika på light och Maxi. Maxi skall ha 50Kgm/500Nm.

Senast ändrad:

mixter

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2025
Jo har redan tittat på denna...och han hadde vist dragit för hårt vid första bytet...är lite knasig konstruktion detta...men stark är den...men svårjobbad med packboxar som lätt kan gå sönder vid montering

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo har redan tittat på denna...och han hadde vist dragit för hårt vid första bytet...är lite knasig konstruktion detta...men stark är den...men svårjobbad med packboxar som lätt kan gå sönder vid montering
Jag uppfattade inte problem med packboxar, men att få lagerspelet rätt om det inte stämmer, det är mycket svårt att få tag i distanshylsorna i
olika dimensioner.

mixter

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2025
Är nog helt omöjligt att hitta distanshylsor vill ja på stå..men drar man med rätt moment så ska de väl funka ändå...man får ju hålla koll på spelet bara...blir det för stort är det bara att dra åt ytterligare...angående packbox så är det känt att man pressar ner lagret mot boxen å det river loss själva fjädern som spänner tätningen i boxen....Vilket syns tydligt i filmen och som han själv på pekar i filmen som diselpacko gjort....lite bökig konstruktion är det....men stark är den utan tvekan...jag har borrat i själva huset i mitten där själva hyllsan sitter å där monterat en smörjnippel så jag kan eftersmörja vid behov...men man får vara försiktig och inte trycka i förmycket...för då kan man trycka sönder backboxen och för mycket fett som trycker på I lagret får motsat verkan i smörjförmåga...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är nog helt omöjligt att hitta distanshylsor vill ja på stå..men drar man med rätt moment så ska de väl funka ändå...man får ju hålla koll på spelet bara...blir det för stort är det bara att dra åt ytterligare...angående packbox så är det känt att man pressar ner lagret mot boxen å det river loss själva fjädern som spänner tätningen i boxen....Vilket syns tydligt i filmen och som han själv på pekar i filmen som diselpacko gjort....lite bökig konstruktion är det....men stark är den utan tvekan...jag har borrat i själva huset i mitten där själva hyllsan sitter å där monterat en smörjnippel så jag kan eftersmörja vid behov...men man får vara försiktig och inte trycka i förmycket...för då kan man trycka sönder backboxen och för mycket fett som trycker på I lagret får motsat verkan i smörjförmåga...
Det finns ingen ingen justering av lagerspelet via åtdragning av muttern, allt sker via hylsan.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Mycket intressant. Det finns ju förmodligen en hel del husbilar där ett byte av framhjulslager kan bli aktuellt?
Så lite frågor.... svåra att svara på så klart, men vad kan en livslängd på ett framhjulslager ligga på? ( varierar säkert)
Vad bidrar till att förkorta livslängden?
Hur löser man problemet med " hylsan" om dessa inte går att köpa?
Det blir ju samma problem för en verkstad om de ska göra jobbet?
Ps vilka årsmodeller har denna konstruktion?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket intressant. Det finns ju förmodligen en hel del husbilar där ett byte av framhjulslager kan bli aktuellt?
Så lite frågor.... svåra att svara på så klart, men vad kan en livslängd på ett framhjulslager ligga på? ( varierar säkert)
Vad bidrar till att förkorta livslängden?
Hur löser man problemet med " hylsan" om dessa inte går att köpa?
Det blir ju samma problem för en verkstad om de ska göra jobbet?
Ps vilka årsmodeller har denna konstruktion?
Livslängden är mycket lång, det är en väldigt robust konstruktion med två rulllager med bra avstånd emellan, mina har hittills gått 28000 mil.
de sitter i bilar t.om. typ 230 -2001 utom några få på slutet som fick samma som typ 244, dvs. tvåradigt spårkullager. Idag enklare att byta men håller inte lika länge. När det gäller hylsan fungerar det nog oftast med befintlig, om inget konstigt har hänt. Verkstäder byter nog bara lagret utan att mäta lagerspelet efteråt. Precisionen på kullagers dimensioner är ju väldigt hög. Det behövs dock en bra press för att göra jobbet. Tänk på att aldrig knacka eller slå på ett lager, det förkortar livslängden ordentligt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej, det är inte helt omöjligt att få tag i hylsor, men det kräver en del sökande och det är dyrt. Eventuellt nytillverkas det också i liten skala men små antal och hög precision gör att det blir dyrt. Det där med packboxen har jag inte råkat ut för eller hört talas om förut. Allt är inte riktigt och vanligt förekommande bara för att någon gör en film! Gissar att hans underlag är en bil, det kan man inte dra några slutsatser av.

Senast ändrad:

mixter

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2025
Nja...har ju lite erfarenheter av lager och packboxar genom mitt tidigare yrke med skogsmaskiner...och det är faktiskt lätt att skada packboxarna vid montering om man inte har koll på hela hopsättnings processen

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Nej, det är inte helt omöjligt att få tag i hylsor, men det kräver en del sökande och det är dyrt. Eventuellt nytillverkas det också i liten skala men små antal och hög precision gör att det blir dyrt.
När man tittar i verkstadsmanualen är det ju en cylindrisk hylsa som är distansen till vilken man sedan adderar ett shims med rätt tjocklek för att erhålla det spel som skall finnans när man dragit ihop prylarnan. Om man inte råkat ut för lagergaveri med rejälv varmgång så bör spelet stämma efter lagerbyte eftersom spelet med 99% säkerhet beror på tillverkningstoleranser i hubben och inte i lagren.
Har det nu skett något så att hylsan måste bytas ex, rejäl varmgång som avhärdat den så bör man kunna vända sig till ett maskinreparationsföretag, ex Tibro maskinrep och få den nytillverkad, shims brukar kunnas köpas via lagereleverantörer för de flesta lagerdimensioner om det nu inte är en väldigt speciell dimension. Så enligt min uppfattning bör det vara ganska "enkelt" att reparera en sådan här riktig maskinkonstruktion.
Hälsningar
Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man tittar i verkstadsmanualen är det ju en cylindrisk hylsa som är distansen till vilken man sedan adderar ett shims med rätt tjocklek för att erhålla det spel som skall finnans när man dragit ihop prylarnan. Om man inte råkat ut för lagergaveri med rejälv varmgång så bör spelet stämma efter lagerbyte eftersom spelet med 99% säkerhet beror på tillverkningstoleranser i hubben och inte i lagren.
Har det nu skett något så att hylsan måste bytas ex, rejäl varmgång som avhärdat den så bör man kunna vända sig till ett maskinreparationsföretag, ex Tibro maskinrep och få den nytillverkad, shims brukar kunnas köpas via lagereleverantörer för de flesta lagerdimensioner om det nu inte är en väldigt speciell dimension. Så enligt min uppfattning bör det vara ganska "enkelt" att reparera en sådan här riktig maskinkonstruktion.
Hälsningar
Peter
Det där med shims har jag aldrig sett i verkstadshandboken, då skulle ju hylsorna inte behöva finnas i 17 olika längder med några hundradelar emellan?

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det där med shims har jag aldrig sett i verkstadshandboken, du skulle ju hylsorna behöva finnas i 17 olika längder med några hundradelar emellan?
Det finns beskrivet i länken, sid 92. Nu tror jag inte inte att verkstäderna kollar att spelet är okej. De byter lager och sätter ihop allt igen. Det fungerade på min bil. Jag var ändå lite orolig för att de nya lagren inte skulle hålla. Det var inget kännbart spel.
Båda framhjulslagren bytes på en verkstad för snart 10 år sen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Toppen