• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Framhjulslager

mixter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2024
hej...har en hymer husbil av årsmodell 2001.den är ju byggd på fiat chassi 230 ..nu ska jag byta framhjulslager...har rivit isär det hela och förstått tanken med mellanrör och distanserna mellan dom två lagren.... men hur hårt ska man dra åt igentligen...en del säger att man ska dra allt va tyglarna håller och en del säger att det är viktigt att dra med rätt dragmoment. Vad gäller igentligen
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det där med shims har jag aldrig sett i verkstadshandboken, då skulle ju hylsorna inte behöva finnas i 17 olika längder med några hundradelar emellan?
Hej,
det är korrekt jag missminde mig.
Bilden med shimsen kommer från en gammal tråd här i klubben som Jankro lagt in bilder i
Post #9
I min tyska handbok finns inte shimsen..
Så det verkar finnas fler utförande, men shims bör kunna funka i båda fallen som jag ser det.
Hälsningar
Peter
SmartSelect_20240825-213953_OneNote.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,
det är korrekt jag missminde mig.
Bilden med shimsen kommer från en gammal tråd här i klubben som Jankro lagt in bilder i
Post #9
I min tyska handbok finns inte shimsen..
Så det verkar finnas fler utförande, men shims bör kunna funka i båda fallen som jag ser det.
Hälsningar
Peter
Hej, shimsen finns i första generationens Ducato för den frågan gällde en 1990 bil.
Shims skulle säkert ha funkat i båda fallen, men varför bara sälja tunna billiga shims när man kan lägga upp ett lager med dyra olika långa hylsor i stället till nästa ducatogeneration... ;).
Fast shimsen är rätt tjocka också också faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, shimsen finns i första generationens Ducato för den frågan gällde en 1990 bil.
Shims skulle säkert ha funkat i båda fallen, men varför bara sälja tunna billiga shims när man kan lägga upp ett lager med dyra olika långa hylsor i stället till nästa ducatogeneration... ;).
Fast shimsen är rätt tjocka också också faktiskt.

M.v.h. JANKRO.
Jag skulle nog gissa på hållbarhetsproblem, bilarna blev tyngre och starkare med mera lastförmåga, de där hylsorna får ta ganska stora krafter
och är därför härdade, det klarar inte shims i längden, Din teori om att man vill sälja dyra hylsor tror jag inte stämmer, om man har haft den minsta insyn i resevdelshållning så vet man att den typen av produkter alltid går med förlust, i princip hur dyra man än gör dom, på grund av hanterings- och lagerhållnings-kostnader. Ingen ändrar till ett sådant system utan skäl!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
det är korrekt jag missminde mig.
Bilden med shimsen kommer från en gammal tråd här i klubben som Jankro lagt in bilder i
Post #9
I min tyska handbok finns inte shimsen..
Så det verkar finnas fler utförande, men shims bör kunna funka i båda fallen som jag ser det.
Hälsningar
Peter
Visa bilaga 235603
Den första Ducaton var en liten och lätt bil med låg maxlast, det började någonstans på 2,3 ton totalvikt, och med små motorer. Sedan
började allt öka och på vägen blev man tvungen att uppgradera olika chassidelar för att passa till högre vikt och större motorer. Sedan kom Ducato II Typ 230 och där införde man en hel del förbättringar och förstärkningar bl.a. denna med hylsor istället för shims. På Ducato III Typ 244 som var en facelift på typ 230 införde man tyvärr ett "modernare" hjullager som var ett tvåradigt spårkullager motsvarande vad som används i alla personbilar idag, med väsentligt sämre hållbarhet, men utan behov av injustering i produktion, så mycket enklare och billigare att montera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag skulle nog gissa på hållbarhetsproblem, bilarna blev tyngre och starkare med mera lastförmåga, de där hylsorna får ta ganska stora krafter
och är därför härdade, det klarar inte shims i längden, Din teori om att man vill sälja dyra hylsor tror jag inte stämmer, om man har haft den minsta insyn i resevdelshållning så vet man att den typen av produkter alltid går med förlust, i princip hur dyra man än gör dom, på grund av hanterings- och lagerhållnings-kostnader. Ingen ändrar till ett sådant system utan skäl!

Jag vet inte hur mycket avstånd som fattades med bara hylsan, om det bara var ämnat för ett shims eller om plats fanns så man kunde/skulle kombinera ett par st. plus hylsan för att komma närmare rätt spel. De nyare hylsorna bygger ju i alla fall på bara en med rätt mått.
Kanske shimsen skulle ha den för korta hylsan och ett shims med lagom mått och 0.10 m.m. stigning och ett med lagom mått och 0.025 m.m. stigning för att hamna på rätt spel.
Men som redan sagt i många sammanhang, lager har ju en otrolig pression och tolerans om de är av bra kvalité och shims är ju oftast till för att kompensera för missar i maskinbearbetningen på huset de sitter i, om nu inte vibrationer och smällar har ändrat lite på de maskinbearbetade lagerlägena och därmed skulle behöva lite skillnad på shimsen.

M.v.h JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur mycket avstånd som fattades med bara hylsan, om det bara var ämnat för ett shims eller om plats fanns så man kunde/skulle kombinera ett par st. plus hylsan för att komma närmare rätt spel. De nyare hylsorna bygger ju i alla fall på bara en med rätt mått.
Kanske shimsen skulle ha den för korta hylsan och ett shims med lagom mått och 0.10 m.m. stigning och ett med lagom mått och 0.025 m.m. stigning för att hamna på rätt spel.
Men som redan sagt i många sammanhang, lager har ju en otrolig pression och tolerans om de är av bra kvalité och shims är ju oftast till för att kompensera för missar i maskinbearbetningen på huset de sitter i, om nu inte vibrationer och smällar har ändrat lite på de maskinbearbetade lagerlägena och därmed skulle behöva lite skillnad på shimsen.

M.v.h JANKRO.
Så länge lagren sitter still med rätt presskraft lär ju inget hända i lagerhuset, ett shims som skulle kompensera för slitage på distanshylsan skulle ju förmodligen bli mycket tunna typ 0,02-0,05mm, de skulle nog rätt snabbt slitas ut och skicka ut metallflisor i lagren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, lövtunna shims är ju aldrig toppen att använda. Jag var kanske lite otydlig/luddig och troligen menar vi samma...
Om de har lämnat så mycket utrymme när hylsan är på plats så att man alltid skall kombinera ett shims som ger hela m.m. och rätt tiondels m.m.
och därefter ett shims som ger ytterligare 1m.m. plus hundradels och tusendels m.m. för att hamna rätt.
Om alla mått man kan få fram av att kombinera två shims skulle finnas i bara ett shims i taget, skulle det ju massor med shims. Minst 40st. om jag ev. har räknat rätt.
Troligen menar vi båda, om det sitter ett på 1.40 och ett på 1.025 och det skulle behövas liiite till så behåller man 1.40 och byter ut 1.025 mot ett på 1.050 och har då fortfarande två hållbara shims men ändå bara ökat måttet med 0.025 som skulle vara hopplöst med ett jättetunt shims.
(Vi får be bengtic skruva sönder framvagnen på sin Cosmos igen och kolla om det sitter två shims plus hylsan :p.)

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, lövtunna shims är ju aldrig toppen att använda. Jag var kanske lite otydlig/luddig och troligen menar vi samma...
Om de har lämnat så mycket utrymme när hylsan är på plats så att man alltid skall kombinera ett shims som ger hela m.m. och rätt tiondels m.m.
och därefter ett shims som ger ytterligare 1m.m. plus hundradels och tusendels m.m. för att hamna rätt.
Om alla mått man kan få fram av att kombinera två shims skulle finnas i bara ett shims i taget, skulle det ju massor med shims. Minst 40st. om jag ev. har räknat rätt.
Troligen menar vi båda, om det sitter ett på 1.40 och ett på 1.025 och det skulle behövas liiite till så behåller man 1.40 och byter ut 1.025 mot ett på 1.050 och har då fortfarande två hållbara shims men ändå bara ökat måttet med 0.025 som skulle vara hopplöst med ett jättetunt shims.
(Vi får be bengtic skruva sönder framvagnen på sin Cosmos igen och kolla om det sitter två shims plus hylsan :p.)

M.v.h. JANKRO.
Jag avser ju konstruktionen som är på 230 dvs. med hela hylsor och att där försöka utjämna spel med hjälp av shims betvivlar jag verkligen att det skulle fungera. Shimsning var ju förr oftast ett medel för att justera en bristande precision vid tillverkningen.
 
Toppen