• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.676
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Nej för vinterkörning är ju en kula fram kanske bara i undantagsfall ett bra hjälpmedel, men vid sjösättning av båt borde det fungera utmärkt? Det är en ide' jag har haft ganska länge! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Sjösättning och ännu mer upptagning är en för bilen synnerligen krävande aktivitet! I extra hög grad om ramperna är branta och om båtsläpet är tungt, eller om man drar upp på naturstrand. Det har luktad bränd koppling många gånger runt mina bilar och en gång lyckades jag t.o.m. spränga lamellcentrum.

Inte ens fyrhjulsdrift räcker alltid till. Den fyrhjulsdrivna Pillos (på Peugeotchassie) som jag lät bygga -92 hade ingen tillsatslåda (lågväxlar) och på den brände jag kopplingen vid uppdragning på sandstrand.
Den näst sista bilen en MB 316 med 4WD och rejäl reduktion (ca 2,5 x) i tillsatslådan klarade upptagning av 2 ton båtsläp problemfritt (och på tomgång) trots avsaknad av automat. Den nuvarande bilen har både automat och lågväxlar och så bör det helst vara.

En extra kula fram har jag faktiskt sett på en norskregistrerad personbil vid sjösättningsrampen i Sunnanå för många år sedan.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.676
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

En annan ide' jag har haft ganska länge är att ha elwinsch på trailer, och lämna kvar bilen på fast mark ovanför rampen, och vinscha ned respektive upp trailern, är det någon som har prövat något sådant? :wideeyed:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Elvinsch har jag för att kunna dra upp närmare 1½ ton båt på släpet, men för att lyckas med detta måste släpet stå ordentligt fixerat, alltså sitta fast i bilen. Visst skulle man kunna tänka sig att därefter dra åt handbromsen samt blockera hjulen, koppla loss och köra upp bilen utan släp. Om rampen är jämn och fin och stödhjulet riktigt stabilt skulle det kanske gå göra som du föreslår om man har starka nerver. Lite pyssligt blir det säkert att koppla på släpet med precision i uppförsbacke. En extra kula fram blir nog både enklare och säkrare.

Men tänk på att det ofta är kö vid de populäraste trollingfiskeramperna, någon kanske tar till våld om du tar alltför lång tid på dig?

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.676
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Nu trollingfiskar ju inte jag, så jag är inte lika stressad och kan eventuellt vänta till där är fritt?! :) Men det finns ju också kran på många ställen, problemet är att de vill ha ganska kraftigt betalt per lyft, 1000-1200Kr för en helg blir ju kanske lite häftigt. Jag vet inte vad dom tar i Sunnanå, men tips om kranlyft i Vänern till vettiga priser emottages tacksamt.
Gärna längs Dalslands och Göta kanal, och västkusten också när jag tänker efter?!! :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Framdelen på FIAT:s framdel är väl original? Även om resten är AL-KO. För på min bil är spårvidden fram betydligt mindre än bak, tyvärr.
För några år sedan tog Fiat fram ett speciellt husbilschassi med större spårvidd. Exakt när det skedde kommer jag inte ihåg.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

För några år sedan tog Fiat fram ett speciellt husbilschassi med större spårvidd. Exakt när det skedde kommer jag inte ihåg.

Visst, med antalet helintegrerade husbilar och AL-KO chassie borde det vara en självklarhet för husbilfabrikanterna som använder AL-KO chassie att kräva en framvagnsupphängning som matchar det övriga chassiet. I alla fall om man tar hänsyn till antalet husbilar borde det vara en marginell kostnad för FIAT. Men som läget är nu anpassar sig husbilstillverkarna till vad FIAT har att erbjuda, tyvärr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.676
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Att bredda spårvidden fram på en framhjulsdriven bil med fjäderben är närmast en total omkonstruktion, så det blir mer eller mindre en helt annan bil. :)
 

Arne & Lena

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Höör
HBK-Nr
5129
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Tack för alla svar, jag har fått mer klarhet vad som gäller med dom olika axeltyperna, jag blev överväldigad av intresset för denna tråden tack för ny lärdom.

Arne
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

En annan ide' jag har haft ganska länge är att ha elwinsch på trailer, och lämna kvar bilen på fast mark ovanför rampen, och vinscha ned respektive upp trailern, är det någon som har prövat något sådant? :wideeyed:

Har gjort den övningen ett 20 tal ggr med en 1,3 tons trimaran och elwinsch på dragkroken har även testat på att ha winschen på trailern. Det funkar men man får ett oväntat högt tryck på stödhjulen (har monterat på ett extra stödhjul) och ibland har jag fått pallat upp wiren med trä för att få dragpunkten högre. Summering // det går men det är en del pyssel och ramperna ska vara skapliga. Helt klart lättare om man kan köra eller lyfta upp.
Att winscha båten på trailern har inte vart något problem utan det är nästa steg att dra upp hela härligheten ur vattnet som blir lite klurigare men som sagt det går.
 
F

F.d. 58101

Guest
Åker gärna vattenskoter fiskeskoter Sea Doo fish pro på sommaren, planerar att dra den efter min husbil Adria 810 5 ton och då montera på en extra vanlig mekanisk vinsch på trailern som man kan nyttja om man saknar en bra ramp, såg en som gjorde så på nätet, får troligen montera ett kraftigare stödhjul fram på trailern, ett sätt är ju också att man binder ett långt rep i trailer och sen dra upp hela kalaset men att bilen får stå på plan mark när man drar
 
Toppen