Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?
Jag ser bara fördelar med boggie, man får ett lägre axeltryck på bakhjulen, när man lastar bilen bak så påverkar det inte trycket på framaxeln.
När vår bil är semesterlastad så har jag c:a 2100 kg på framaxeln, vilket hjälper till när man skall dra sig fram på lite besvärliga ställen.
Jag har aldrig i halt väglag känt att bilen släpper fram och vill gå rakt fram.
Bilen är mindre vindkänslig med boggie, och har en stabil och lugn gång.
Överhänget blir kortare, jämfört med motsvarande bil med dubbelmontage i samma storlek.
/Bosse
Jag ser bara fördelar med boggie, man får ett lägre axeltryck på bakhjulen, när man lastar bilen bak så påverkar det inte trycket på framaxeln.
När vår bil är semesterlastad så har jag c:a 2100 kg på framaxeln, vilket hjälper till när man skall dra sig fram på lite besvärliga ställen.
Jag har aldrig i halt väglag känt att bilen släpper fram och vill gå rakt fram.
Bilen är mindre vindkänslig med boggie, och har en stabil och lugn gång.
Överhänget blir kortare, jämfört med motsvarande bil med dubbelmontage i samma storlek.
/Bosse